Annons

RX 10 ser lovande ut. Intressant!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ummm... jag tänka mig ett par epitet på Anders. "Sonymotståndare" hör inte dit. Han är ju tämligen hängiven NEX-fotograf.

Med detta i åtanke tycker jag det är precis lika trist med Sony-anhängarna som reagerar som gläfsande småhundar med misstanke och överaggression på allt som kan tolkas negativt. Kan vi inte bara försöka diskutera fotografi och kameror - och hoppa märkesskepsis/überförsvar?

Tycker också RX10 verkar ha sina poänger för video. Många videografer hakar på en mångsidig zoom typ 24-105 och byter ytterst sällan objektiv. Med tanke på att den verkar ha okomprimerad HDMI ut för att kunda banda på ex AtomOS Ninja ser det faktiskt en smula intressant ut.

Ja det var en kraftig tolkning, gläfsande hundar och överaggression. Hängiven Nexägare, då har du inte läst många av hans inlägg, som till 90% består av vad Nexen inte kan utföra, är nog ett köp som han ångrar mest är i livet.

Ja det var en kraftig tolkning, gläfsande hundar och överaggression. Hängiven Nexägare, då har du inte läst många av hans inlägg, som till 90% består av vad Nexen inte kan utföra, är nog ett köp som han ångrar mest är i livet.

Jag vore tacksam om du låter bli felaktiga påståenden angående vad jag tycker om min NEX. Jag tycker den är bra, och jag har vid ett flertal tillfällen visat att det går att göra bilder med ypperlig kvalitet. Jag har skrivit att den har nackdelar, liksom alla kameror, men jag ångrar inte köpet eftersom det inte fanns något bättre då.

Jag hade knappast köpt en massa objektiv och adaptrar om jag tyckt NEX var en dålig kamera ;)

Än en gång - skriv gärna vad du själv tycker i stället för att hela tiden hänvisa till andras tyckande (och dessutom rent felaktigt i det här fallet)!

Jag tycker RX10 är för dyr och den skulle inte passa mig. För filmare tror jag den kan fungera bra (vilket jag också skrivit).

Jag vore tacksam om du låter bli felaktiga påståenden angående vad jag tycker om min NEX. Jag tycker den är bra, och jag har vid ett flertal tillfällen visat att det går att göra bilder med ypperlig kvalitet. Jag har skrivit att den har nackdelar, liksom alla kameror, men jag ångrar inte köpet eftersom det inte fanns något bättre då.

Jag hade knappast köpt en massa objektiv och adaptrar om jag tyckt NEX var en dålig kamera ;)

Än en gång - skriv gärna vad du själv tycker i stället för att hela tiden hänvisa till andras tyckande (och dessutom rent felaktigt i det här fallet)!

Jag tycker RX10 är för dyr och den skulle inte passa mig. För filmare tror jag den kan fungera bra (vilket jag också skrivit).

Att påstå att jag hela tiden hänvisar till vad andra tycker anser jag som helt felaktigt. men jag tror nog att dom flesta av oss omedvetet eller ej påverkas av vad andra skriver, om det nu är på dessa trådar eller ute på nätet. Har som sagt aldrig dragit mig för att ge kritik för dom flesta prylar jag köpt genom åren och allra minst mina kameror, vilket du säkert upptäckt under åren, har väl tolkat dig lite fel då när jag uppfattat att du faktiskt varit riktig arg över Nexen i bland, inte på det där lite mera humorsättet utan mera ilsken, men ursäktar för att jag tolkat dig så galet. skall ej upprepas av mig.

Vänligen.
//Bengt.

Priset kan diskuteras det håller jag med om, men vad säger att den inte tar bra bilder, förutsättningar för det bör väl vara lika med en Nikon V1 som exempel. Det unika tycker jag är objektivet 24-200/2,8 lär vara en hel del glas där om jag tolkat rätt.

Jag har aldrig påstått att den inte tar bra bilder - det kan vara den ultimata superzoomkompakten och ljusmässigt slår den Nikon 1 + 10-100 på fingrarna. Men priset för en stillbildsfotograf är lite saftigt.

Är det någon som tänker köpa denna kamera eller är det bara en massa fika-snack?
Ofta på FS Forum blir det långrandiga och nördiga tekn. spec. filande på nya kameror, mindre om en kamera skulle passa den person, som har åsikter.

Rent allmänt, bland olika fotosajter, anses RX10:n kunna bli en klassiker inom stillbild/video, unik kamera i relativt kompakt format, ljusstark fast optik med lämpligt brännvidds omfång, - till nästa sommar 2014 har priset dalat säkert några spänn (Sony och Canon är de två som levererar pro filmkameror till filmindustrin)

Fotomässan Älvsjö nu 22-24 November, där blir det tillfälle till en seriös koll på RX10:n, jag kan tänka mig ett köp, bli en ny Sven Nykvist inom svensk film, praktisk fotografering intresserar mig, tekniken får tillverkaren stå för, det kan de bäst. :) :)

Debatten om den ultimata storleken på en kamera böljar hela tiden fram och tillbaka, en del märken ökar på storleken en aning, som Pannan GH3 större än sin föregångare, då tycker 50% att det är bra för trevligare grepp, andra 50% tycker att smidigheten går förlorad, ( lite av en gissning från mig ) Sedan finns det en hoper med lätta DSLR också, lättare än vad RX10 är men bara innan ett likvärdigt objektiv skruvats på.

Äldre debatter om Filmmöjligheter i stillbildskameror, handlade om mycke oro över att stillbild vart lidande, men det ser ut som att tillverkarna har löst det också. RX 10 är intressant och kan passa bra med en mindre kompis som RX100 eller annan liknade fickvänlig kamera, förhoppningsvis så bör väl priset sjunka under nästa år, kraven ökar så klart på RX10 om priset är högt då förväntar man sig lite extra. Tiden får väl utvisa om Sony valt rätt med både kamera och pris.

//Bengt.

Hade den varit mer rimligt prissatt hade den varit riktigt intressant. Men samtidigt kommer givetvis priset droppa efterhand, och då har vi fortfarande kvar en ytterst kompetent kamera som kommer intressera många.

Hade priset legat på 7000:- hade jag nog köpt direkt om objektivet presterar bra på f/2,8 genom registret. Allting hänger ju på objektivet. Det måste, vid 7000:-, prestera som en crop DSLR med 18-135 gör på full glugg redan vid f/2,8. Alltså inga jättekrav, men givetvis krävs en del av objektivet.

Om Oly nya superzoomkompakt med 1/1,7" sensor blir mycket billigare, då kan det vara ett alternativ. Som resekameror är superzoomlompakter, om de erbjuder bra kvalitet (sista generationen att satsa på bildkvalitet f u Fuji x s-1 var ju A2, C8080, R1, 828 m fl) faktiskt riktigt användbara då man även undviker en del problem med damm på sensorn. Att resa med metanol för rengöring är inte alltid lätt.

Nikon har sin nya Kompakt D778 den går till 200mm och verkar klara sig bra hela vägen. Det är jäkla svårt detta med kameraformat och kvalitet, beror väl också på hur kräsen man är. Sony har sin HX50 som går till 720mm och är ovanligt liten för det zoomomfånget där har Sony jobbat bra, den saknar Raw men har en del manuella inställningar och särskild exponeringsratt.

Hade priset legat på 7000:- hade jag nog köpt direkt om objektivet presterar bra på f/2,8 genom registret. Allting hänger ju på objektivet. Det måste, vid 7000:-, prestera som en crop DSLR med 18-135 gör på full glugg redan vid f/2,8. Alltså inga jättekrav, men givetvis krävs en del av objektivet.

Om Oly nya superzoomkompakt med 1/1,7" sensor blir mycket billigare, då kan det vara ett alternativ. Som resekameror är superzoomlompakter, om de erbjuder bra kvalitet (sista generationen att satsa på bildkvalitet f u Fuji x s-1 var ju A2, C8080, R1, 828 m fl) faktiskt riktigt användbara då man även undviker en del problem med damm på sensorn. Att resa med metanol för rengöring är inte alltid lätt.

Jo priset oroar speciellt om man vill locka in nya yngre köpare, när dom får se en Nikon 3200 för halva priset. Canonägare väljer nog en G16 eller kanske en Nexare, och Nikon har sina 1 tums och Nikon A.

För mig blev RX10:an något av en bevikelse - utan att jag egentligen hade haft några förväntiningar alls. (Hur det nu är möjligt....)

Det är för stor och för dyr för att vara intressant för mig. Vill jag släpa runt på en sådan "klump" kan jag lika gärna köpa en DSLR. Visst, den må vara mindre, men den får knappast plats i jackfickan. Den för mina tankar till en DSLR, men har klart mindre sensor, fast optik och är klart dyrare än många systemare med optik.

Nej, det blir att fortsätta leta. Mycket som händer nu på kamera marknaden. Spännande...

min gamla R1:a

Den här påminner om mina gamla Sony R1:a. Det var (är) en utmärkt kamera som gav en hyfsat stor sensor med en superskarp vidvinkelzoom till ett vettigt pris (vill minnas att jag betalade 5000kr för min någon gång 2006. Också skönt att slippa alla objektiv. För 10tkr känns RX10:an lite dyr. Jag hade kunnat nöja mig med en mer begränsad zoom (säg <120mm) till ett lägre pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar