Annons

Ruckligt ef 50mm 1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Albot

Medlem
Jag köpte ett ef 50mm 1.8 II för ca. en månad sedan på kameradoktorn och på senare tid har jag märkt att innertuben är lite rucklig och går att flytta med väldigt lätta fingrar 1mm upp och ned samt är "slafsigt" i manuella fokuseringen som om det är någon isolering eller något som saknas eller pajjat ihop.

Jag har hört en del klagomål om att objektivet saknar kvalitetskänsla samt är plastigt och har inga problem med att det slappar lite här och var om det inte påverkar slutresultatet.

Frågan är om jag borde springa dit och reklamera eller om allt är som det ska, kommer säkert att fråga nästa gång jag kommer dit hur som helst men vågar jag köra ett par rullar tills dess?

Hej

hade själv funderingar på att köpa detta objektiv men blev avrådd av min lokala fotohandlare och han rekommenderade det dyrare som mycket bättre. Nu råkade det vara så att jag redan äger 2 st Zuiko normal-objektiv till mina olympuskameror så han fick inte sälja något objektiv till mig den här gången.

/Mikael

Albot skrev:
Jag köpte ett ef 50mm 1.8 II för ca. en månad sedan på kameradoktorn och på senare tid har jag märkt att innertuben är lite rucklig och går att flytta med väldigt lätta fingrar 1mm upp och ned samt är "slafsigt" i manuella fokuseringen som om det är någon isolering eller något som saknas eller pajjat ihop.

Jag har hört en del klagomål om att objektivet saknar kvalitetskänsla samt är plastigt och har inga problem med att det slappar lite här och var om det inte påverkar slutresultatet.

Frågan är om jag borde springa dit och reklamera eller om allt är som det ska, kommer säkert att fråga nästa gång jag kommer dit hur som helst men vågar jag köra ett par rullar tills dess?

Objektivet är verkligen plastigt och saknar all kvalitetskänsla men bildresultatet blir riktigt bra. Med anledning av din fråga plockade jag fram och kollade min 50:a och det är också rackigt på olika håll men det är inget som jag reflekterat över tidigare. Vad jag kan bedöma har inte glappet påverkat slutresultatet.

Bra!
Kvalitékänslan är inte övaraskande då man får det man betalar för så den är jag nöjd med sålänge allt fungerar som det skall.

Tack för ditt snabba svar, nu kan jag fota en konsert ikväll utan oro för att allt ska bli dåligt ;)

Albot skrev:

Albin, har du aldrig hört att man får vad
man betalar för!
Om det inte inverkar på bildens skärpa, eller på något annat sätt försämrar dina bildet, då är det bara och fotografera för det var väl därför du köpte det?
Thomas.. lycklig ägare till EF 50 f: 1,4.

Re: Re: Ruckligt ef 50mm 1.8 II

ThomK skrev:
Albin, har du aldrig hört att man får vad
man betalar för!
Om det inte inverkar på bildens skärpa, eller på något annat sätt försämrar dina bildet, då är det bara och fotografera för det var väl därför du köpte det?
Thomas.. lycklig ägare till EF 50 f: 1,4.

Jo, jag skrev precis det i inlägget ovan. :p

Tänkte bara fråga eftersom jag märkte "problemet" först då jag inte hade några möjligheter att testa hurvida prestandan var sämre innan jag skulle fotografera en konsert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar