Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rovdjurstråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Varning

Ett litet tips och en varning dock.
Ett björnspår på våren ska man alltid behandla som färskt oavsett hur gammalt det är.
Björnen även om du hittar ett nästan översnöat spår kan ha lagt sig bara hundra meter bort. Kan ligga i många dar på ett nytt ställe efter att ha lämnat idet.
Spåra aldrig en björn framåt. Aldrig om du inte är hundra på att du verkligen går åt motsatt håll.
Björnen går ofta från idet och sen tillbaka i samma spår. Kan vara svårt att se villket håll de gått. Är man inte hundra..åk hem.
Åk inte bakåt i spåret heller. Plötsligt står en björnhona där som han hälsat på.
Så..Björnspår ska man aldrig följa på våren. Varken framåt eller bakåt.
Då får man till slut lära sig den hårda vägen.
Och det kan bli lite väl spännande..jag lovar.
Kände mig tvungen att säga detta lite mer i en egen ruta nu när jag fepplat fram lite björntassar och så.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
hehehe bra poäng. Vill absolut INTE skrämma upp en björnhona om våren. Så snabbt springer jag inte ;)

Det är ju det vanligaste skälet till överfall (även om dom dock är ovanliga som tur är) just att björnen blir skrämd.

Jag skall vara försiktig iaf :)

Tänk att den här forumtråden hade jag helt missat. Vad roligt att se att det även finns andra som är intresserade av spårning, (trodde nästan jag var ensam)... Ni som är intresserade kan gärna ta en titt på min hemsida, klicka på "vildmark" så har jag lite spårbilder att visa där.

Mvh Jens.

www.jdh65.com

Jag och några kompisar hittade dessa spår i vargmarker.
Kan det vara varg?
Lite dåligt ljus men jag hoppas att det går och identifiera!

/magnus

Bilagor

• spår1_.jpg
    spår1_.jpg
    95.4 KB · Visningar: 2,330
Spåren är ca 7-10 cm!
Enligt källor så ska vargen ha sitt stråk just här.
Vi såg inga människospår i närheten. Djuret verkar inte ha brytt sig i våran gångstig utan har gått rakt över och fortsatt in i skogen.

Björn?

Under jakten ifjol såg jag denna utgrävda myrstack, och hittade lite spillning intill.
Kan det vara björn? Hade med mig mobilen och tog kort med den.

Bilagor

• bjorn2.jpg
    bjorn2.jpg
    78.2 KB · Visningar: 4,224
Jens! vad spelar det för roll vilket vargrevir spåren kommer från?
Går det inte att avgöra om det rör sig om varg ändå;)
Vill inte berätta vart jag såg spåren!

/mvh
Magnus

2L8 skrev:
Jens! vad spelar det för roll vilket vargrevir spåren kommer från?
Går det inte att avgöra om det rör sig om varg ändå;)
Vill inte berätta vart jag såg spåren!

/mvh
Magnus

Magnus! Självklart spelar det ingen roll vilket vargrevir spåren kommer från, jag bara undrade, förlåt att jag frågade.

DocuWild skrev:
Skulle jag hitta sådana spår här i Borås skulle jag nog köpa mig en triss-lott :) [/url]

Jag har faktiskt sett björnspår i Borås :)

det var dock runt 8 år sedan.. och i dalsjöforsskogarna. Björnen blev senare påkörd en bit därifrån

Det ser ut som Järvspår.
Skulle gärna ha sett ett foto där du gränslar spåret och tar framåt så man fått med gångart.
Men jag är ganska hundra på Järv.
Mvh/-Anders

Att man stående tar lite snett framåt i spåret så man verkligen ser både avtryck och kanske en en linje med ett tiotal avtryck.
Gärna närbilder på avtryck precis som du tagit men också en översikt av gångart och då behöver man flera avtryck på bilden.
Men det var ändå inte dumma bilder
Det är järv Elin.
-Anders

Järven har egentligen 5 tår men den lilla "tummen" syns ofta dåligt.
Man kan ana "tummen" på bild 027 i det hela ensamma avtrycket. En liten utbuktning på höger sida av avtrycket.
Sen kan man se i din sista bild lite av gångarten.
En rätt vanlig typ för järven.
Järven är inte allt för vanlig i dina hemtrakter så du kan känna dig lite stolt att alls ha fångat ett spår på bild. Lodjur har ni nog mer av.
-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar