Annons

Rovdjurstråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Efetr en lietn bit finns en plats med allt för många fötter som trampat.
En snusdosa som ligger vid spåret,
.

Bilagor

• fs2.jpg
    fs2.jpg
    25.6 KB · Visningar: 954
Och efter en bit till så har dom skilt på sig nåågra meter och här möts igen.

Bilagor

• fs3.jpg
    fs3.jpg
    43.3 KB · Visningar: 944
För er som har varg i trakterna kan det vara bra att veta att om man gräåslar spåret och tittar framåt. Då är en av de de två främre tårna längre. Det är det inte på en varg.
Tamkatten har samma fenomen. Och hund och varg har de två främsta tårna lika långa.
På Lon/katten är det den av de två främre klorna som är närmast kroppen som är längst fram i spåravtrycket.
Om det nu är någon som är intresserad.
Ut och kolla eran katts spår.
Och granens hund.

Sen gör bakfoten ett konväx avtryck på "hälen" och konkav på framfoten"hälen" PÅ både Varg och LO. Så på Lon man kan faktiskt urskilja exakt vilken fot som gjort avtrycket.
Sen finns det lite mer saker ..
Men det är överkurs.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
Chano skrev:
För er som har varg i trakterna kan det vara bra att veta att om man gräåslar spåret och tittar framåt. Då är en av de de två främre tårna längre. Det är det inte på en varg.
Tamkatten har samma fenomen. Och hund och varg har de två främsta tårna lika långa.
På Lon/katten är det den av de två främre klorna som är närmast kroppen som är längst fram i spåravtrycket.
Om det nu är någon som är intresserad.
Ut och kolla eran katts spår.
Och granens hund.

Sen gör bakfoten ett konväx avtryck på "hälen" och konkav på framfoten"hälen" PÅ både Varg och LO. Så på Lon man kan faktiskt urskilja exakt vilken fot som gjort avtrycket.
Sen finns det lite mer saker ..
Men det är överkurs.
Mvh/-Anders

-gränslar spåret- ska det var. Skriver lite för fort i dag. -Anders

Jag säger som Amaira - klart spännande tråd med intressanta bilder, även om jag inte har så mycket att bidra med. Åtminstone inte från senare år. Även jag har dock gått vilt- och naturvårdslinjen på Klarälvdalens folkhögskola och bl a provat på rovdjursspårning.

Olle

Vill gärna visa och få en analys på dom spår som följer!
Bild 1 är kommande spår.

Bilagor

• kommande-spår.jpg
    kommande-spår.jpg
    38.2 KB · Visningar: 779
Tyvärr Thomas, måste jag nog berätta att ingen med någorlunda ödmjukhet inför spårningens alla svårigheter skulle våga sig på en gissning! Stämpeln i bild två ser ut som ett hunddjurs. Det skulle underlätta om du mätt spårstämpelns längd (utan klor), och om du mätt steglängden (och noterat gångart), men även då skulle det i praktiken vara så gott som omöjligt att vara säker. Det enda vettiga är att spåra många kilometer, och sturdera djurets beteenden.

Tyvärr finns det allt för många exempel på 'experter' som tolkat hundspår som vargspår.

mvh
/Per

Ok! Jag tackar för snabb respons!Spännande är det iallafall då spåren är mitt i vargland norr om Karlskoga.Om man är ute ofta så kanske man har tur nån gång.....

Mer spår i denna tråd, nu av lodjur på Söder Giningen i Uppland i december 2004.

Bilagor

• rovdjur2.jpg
    rovdjur2.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,735
Här har ett par havsörnar kalasat på ett rådjur som hade oturen att gå ner sig i en vak.

Bilagor

• rovdjur1.jpg
    rovdjur1.jpg
    48 KB · Visningar: 1,604
Järv

Fotat lite järvspår på morgonen.
Sitter vid en helt otroligt dålig skärm..så jag kan inte riktigt se hur bilderna blir.
Så ni får ha lite överseende.
En rätt vanlig syn av formation när man ser järvspår i lite lösare snö.
Här har alla fötter varit ner i varje grop.
Båda framfötterna som sen avlöses av bakfötterna och avstampet till nästa grop kommer.

Bilagor

• jl2.jpg
    jl2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 5,459
Ett annat vanligt spår efter järven.
Första spåret i gruppen (längst ner i bild) är höger framfot.
Nästa är vänster framfot och höger bakfot i samma.
Och sista avstamp är då vänster bakfot.
Och nästa grupp börjar med höger framfot o s v.
Järvens punkarlunk.
Är spåren så här fina ser man ju också femte tån.
Den här har också tappat snusdosan.

Bilagor

• js3s.jpg
    js3s.jpg
    28 KB · Visningar: 2,175
Här har järven tagit det väldigt försiktigt för att snön ska bära bättre.
Less att trampa igenom har den gått med så korta steg att det nästan
ser ut som den åkt skidor.

Bilagor

• jl3.jpg
    jl3.jpg
    42.8 KB · Visningar: 5,912
Bara för att visa femte tån som kan vara svår att se i spåret ibland.
Spåret längst ner är en högerfot.
Så minsta tån som ibland är svår att se spår efter sitter närmast kroppen.
Tummen är så att säga den minsta tån.
Nästan så vi kan sätta ner vår vänstra hand i järvens högerfotspår och det passar.
Mvj/-Anders

Bilagor

• jl4.jpg
    jl4.jpg
    42.6 KB · Visningar: 2,614
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar