Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rovdjurstråden
- Trådstartare Chano
- Start datum
Chano
Aktiv medlem
Sömnsvårigheter.
Första björnspåren.
Gjorda i förra dagen. Ovanligt tidigt.
Den här björnen såg jag spår efter den 8 ecember. Då ska björnarna ha lagt sig för länge sedan.
Då var den troligen störd och kom vandrande från en avverkningsplats.
Nu är den redan uppe.Kanske störd av skotrar. Men några hundra meter från där jag nu fotar har den stannat igen.
Troligen lagt sig i snön för att fortsätta sova ett tag.
Försökte dra mig undan utan att störa den.
och den ligger kvar i dag också vet jag efter att ha gjort en stor ring. Och kanske får den nu sova ett tag till.
Mvh/-Anders
Första björnspåren.
Gjorda i förra dagen. Ovanligt tidigt.
Den här björnen såg jag spår efter den 8 ecember. Då ska björnarna ha lagt sig för länge sedan.
Då var den troligen störd och kom vandrande från en avverkningsplats.
Nu är den redan uppe.Kanske störd av skotrar. Men några hundra meter från där jag nu fotar har den stannat igen.
Troligen lagt sig i snön för att fortsätta sova ett tag.
Försökte dra mig undan utan att störa den.
och den ligger kvar i dag också vet jag efter att ha gjort en stor ring. Och kanske får den nu sova ett tag till.
Mvh/-Anders
Bilagor
mange78
Aktiv medlem
Lodjur i trädgården!
Min föräldrar, bosatta i Västmanland, hade härom veckan påhälsning av ett lodjur i trädgården. Och passande nog var rådjuren där vid samma tid. Lodjuret har med all sannolikhet suttit och passat uppe i ett äppelträd på sitt byte.
Nedan följer lite bilder. (Min far står bakom kameran , men det är lugnt. Jag har tillåtelse att lägga ut bilderna...)
Min föräldrar, bosatta i Västmanland, hade härom veckan påhälsning av ett lodjur i trädgården. Och passande nog var rådjuren där vid samma tid. Lodjuret har med all sannolikhet suttit och passat uppe i ett äppelträd på sitt byte.
Nedan följer lite bilder. (Min far står bakom kameran , men det är lugnt. Jag har tillåtelse att lägga ut bilderna...)
mange78
Aktiv medlem
Kan väl tillägga att lodjuret måste suttit och passat i trädet ett bra tag på kvällen eftersom rådjuren var där ganska länge på kvällen och under den tiden kan det inte ha tagit sig dit. Dessutom var mina föräldrar uppe sent och det lyste således i fönstren som bara är några meter från det äppelträd där det suttit. Ganska ovanligt att de går så nära bebyggelse, i alla fall i våra trakter i Västmanland.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Chano
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Spår:
Bra bild som visar så mycket hår ett lodjur har på fötterna utanför själva tåavtrycken.
Snusdosan är 7 i dimeter.
Har själv mätt på ett lodjur som gått från hårt kalfjäll ner i skogens lösa snö.
Då var det 7 cm brett tåavtryck på hårt och 14 cm brett i lössnö och då syntes inga tåavtryck. Håret drar alltså med sig snö och gör spåret bredare i riktigt lös snö.
Hälsa farsan och tacka för bilderna. Mvh/-Anders
mange78
Aktiv medlem
Chano skrev:
Bra bild som visar så mycket hår ett lodjur har på fötterna utanför själva tåavtrycken.
Snusdosan är 7 i dimeter.
Har själv mätt på ett lodjur som gått från hårt kalfjäll ner i skogens lösa snö.
Då var det 7 cm brett tåavtryck på hårt och 14 cm brett i lössnö och då syntes inga tåavtryck. Håret drar alltså med sig snö och gör spåret bredare i riktigt lös snö.
Hälsa farsan och tacka för bilderna. Mvh/-Anders
Jag blev själv lite förvånad när jag såg lodjursspår första gången, att de var så stora avtryck som det faktiskt är.
Ska hälsa farsgubben!
magnus.tengmo
Aktiv medlem
magnus.tengmo
Aktiv medlem
magnus.tengmo
Aktiv medlem
Sebastian Landin
Aktiv medlem
Se ut som räv va?
DocuWild
Avslutat medlemskap
Japp. skulle också gissa på Räv. Dubbelmarkeringen är tydlig och även om viss tamhund kan köra samma är sannolikheten större att det är räv. Varg har väl lite bredare trampyta om jag inte minns helt fel, men om vi har någon expert här så får de gärna hojta till
Om du följt spåren till en urin-markering hade du kunnat avgöra det snabbt. (Räv har väldigt tydlig doft)
Om du följt spåren till en urin-markering hade du kunnat avgöra det snabbt. (Räv har väldigt tydlig doft)
Graylingman
Aktiv medlem
Med största sannolikhet räv. Skulle i och för sig kunna vara hund, men jag har aldrig sett en hund gå med samma måledvetenhet som en räv eller varg. Svårt att se hur stora spårstämplarna är, men en varg har rätt stora stämplar. Bifogar en bild på spårstämplar av varg. Framfot till vänster, bakfot till höger.
//Anders
//Anders
Bilagor
Chano
Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Med största sannolikhet räv. Skulle i och för sig kunna vara hund, men jag har aldrig sett en hund gå med samma måledvetenhet som en räv eller varg. Svårt att se hur stora spårstämplarna är, men en varg har rätt stora stämplar. Bifogar en bild på spårstämplar av varg. Framfot till vänster, bakfot till höger.
//Anders
Snygg och informativ bild Anders T.
Här ser man också hunddjurens konkava avtryck på stora bakre trampdynan på framfoten till vänster.
Och den konvexa bakre linjen på bakfotsavtrycketets stora trampdyna till höger.
Är ju liknande på kattdjuren.
Hoppas ni förstår.
Alltså den stora trampdynan (utan klöor) som är längst bak i spåret ger ett avtryck.
Från framfoten är avtryckets bakre linje konkav.
Och den bakre fotens linje konvex.
Det här gör att man exakt kan säga vilken fot som satt sitt avtryck i ett lodjursavtryck.
Då eftersom den av de två främsta tårna som är längst fram i spåret är närmast kroppen.
Blir förbannat svårt att förklara men när man väl ser det är det skitenkelt.
Jag skulle också säga att det är rävspår på Tengmo:s bild.
Stora möjligen uttinade.
Hundra Säker från en bild är jag dock inte.
Har lärt mig att man måste spåra en bit för att vara säker.
Men spontant..en räv. Lite spetsigt och liiite för litet för varg.
Och inte riktigt den gångart som hos vargen är mest gångbar i bra före.
Har bilder på dia av varg på bra före. Men oskannat.
Har du ingen bild lättillgänglig Anders T på en mer översiktlig serie av spårbilden från den där vargen som du kan lägga ut. Den verkar ha varglunken på bra före inne.
Mvh/-Anders
Graylingman
Aktiv medlem