Annons

Roteringstillbehöver till blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns nått tillbehör man kan köpa för att kunna rotera en extern blixt. Har bara en simpel Metz 36 AF-4P som inte går att rotera i sidled. Så finns det någon form av adapter man kan köpa och sätta mellan huset och blixten som gör att den går att vrida?
Har sökt i lite nätbutiker men inte hittat något. Det känns som en oerhört simpel sak att tillverka så jag vore förvånad om det inte finns.

Med en kabel mellan kameran och blixten skulle du kunna sätta den på en liten kulled vid sidan av kameran, på en skena. Men du vill kanske ha något som passar mellan blixtskon och blixten på kameran, har inte sett något sådant.

Jag har en sån gammal adapter, som passar direkt i blixtskon, men den går bara att vika i höjdled. Så det löser inte problemet.

Tycker det är lite skumt då det känns som enklaste saken i världens att bygga faktiskt. Fotovärlden verkar ibland vara en värld där man vill suga pengar ur folk :( Kommer väl vara tvungen att köpa en ny blixt ifall jag vill kunna vrida den 90 grader åt sidan.

Om du tänker dig att alla kontakter skall fungera blir det ju en ganska komplicerad historia. Kör du blixten manuellt med synksladd borde du ju kunna skruva ihop något enkelt med t ex en skena och en liten kulled.

/FW

Grejen är väl att blixtskon på blixten redan idag är en svag punkt, knäckta blixtskor är inte helt ovanligt. Ska du då montera ett tillbehör som ytterligare förlänger hävarmen med några cm så minskar knappast risken för knäckt blixtsko. Jag tror helt enkelt det blir för svajigt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto