Annons

Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en nyinköpt Rolleicord IV där filmen inte stannar vid nästa "nummer" efter exponering vid framdragning. Eller snarare, ibland stannar den vid något nummer och ibland går den att dra till slut efter ett par fungerande exponeringar.

Är det ett känt problem och vet någon här om man själv kan göra något eller måste jag lämna in kameran på service?

Kontakta J Patric Dahlén. Han är medlem på Fotosidan och vet det mesta om Rolliecord.

Troligtvis gammalt stelnat fett som hindrar mekanismen att haka som den skall. Rengöringen av räknarmekanismen är inget som jag vågat ge mig på, tyvärr.

Troligtvis gammalt stelnat fett som hindrar mekanismen att haka som den skall. Rengöringen av räknarmekanismen är inget som jag vågat ge mig på, tyvärr.

Misstänkte nästan att det skulle behövas något mer än vad en annan skulle våga på att göra men jag hoppades att det bara skulle vara att snurra ett kugghjul med fingret.

Det blir nog hos L-Foto i Vansbro som jag kommer att lämna in kameran hos. Det ligger ju så nära att jag kan ta bilen över dagen och göra en fotoutflykt samtidigt, om de kan fixa den på någon timme...

Hoppas att du får det fixat! Jag gillar Rolleicord IV, den är vacker och har rattarna på samma sida, och Xenar går inte av för hackor!

Vi får se. Jag fick idag svar från mekanikern hos L Foto och han sa att framdragningsmekanismen kan vara knepig att renovera och att det tar tid, han undrade om det kan vara lönsamt.

Jag ska ladda kameran med en rulle i helgen för att dels lära mig mer om vad som händer och för att se om det går att exponera utan att det stannar. Räkneverket rör sig den stannar bara inte så om jag slutar dra fram när rätt siffra dyker upp i fönstret kanske det går ändå. I så fall fotar jag loss i sommar och tar ett beslut till hösten, då har jag rid på mig att se om jag finner det lönsamt.

Men visst är den vacker! Och tyst... Jag var nästan lite osäker på om jag exponerat eller ej när jag körde på stativ med trådutlösare. Efter något år med Nikon F2 och F3 är kanske allt tyst?

Statusuppdatering.
Har nu kört en halv rulle Hp5 och räkneverket stannade på varje nummer förutom den senaste, nr7. Skillnaden jämfört med tidigare 2 rullar jag kört igenom kameran är att nu har jag dragit fram rullen försiktigare. Ska framkalla ikväll och får då se hur avståndet mellan exponeringarna ser ut.

/Niklas

Vi får se. Jag fick idag svar från mekanikern hos L Foto och han sa att framdragningsmekanismen kan vara knepig att renovera och att det tar tid, han undrade om det kan vara lönsamt.?

Ja, det är ju en prioriteringsfråga. Jag har en Rolleicord II, första modellen, som nästan är i nyskick, och som har samma problem med att räkneverket inte stannar. Jag frågade Werner Schaden hos LP-foto härom året vad det skulle kosta att få det fixat, och det var runt 900 kr.

Jag är fortfarande sugen att få det gjort, eftersom kameran är så pass fin och testrullen gav utsökta negativ. Men samtidigt har jag många andra Rolleis, och 900 kr är ganska mycket (även om det är normal prissättning för detta jobb). Hoppas få pengar över som jag inte vet vad jag skall göra med...

Statusuppdatering.
Har nu kört en halv rulle Hp5 och räkneverket stannade på varje nummer förutom den senaste, nr7. Skillnaden jämfört med tidigare 2 rullar jag kört igenom kameran är att nu har jag dragit fram rullen försiktigare. Ska framkalla ikväll och får då se hur avståndet mellan exponeringarna ser ut.

Det låter hoppfullt. Du kan också hålla ögonen på räkneverket och stanna på känn om den inte stannar automatiskt. Så fick jag göra när jag tog testrullen med ovan nämnda Rolleicord II.

Prova gärna någon gång senare att låta räkneverkssidan av kameran stå och värmas i solen några timmar. Har du tur så smälter det det stelnade fettet, och låter det flyta ut lite. Då blir lagret av stelnat fett inte lika tjockt på den drabbade axeln. Sedan köra igenom en testrulle några gånger medan kameran är varm.

Rolleicord I har ett räkneverk där man själv stannar vid varje nummer. Den har en annan utväxling, så det är ingen risk att avståndet mellan exponeringarna blir fel. Ett mycket enklare räkneverk som nästan aldrig krånglar på denna modell. Bara en rulle som ligger an mot filmpapperet som driver en kugge som driver räkneverksskivan!

900:- är inom ramarna för vad jag är beredd att betala, fast just nu har jag andra prioriteringar och det kanske inte behövs heller. Efter att jag manuellt stannade för nummer 7 och 8 så hoppade autotamtiken igång igen och räkneverket stannade på återstående nummer. Jag ska absolut testa att ställa kameran i solen i någon timme för att sedan dra en rulle.

Jag blev väldigt nöjd med vad kameran presterade, den enda gången som det blev felexponerat kan jag inte skylla på seg slutare utan snarare berodde det på att jag glömde ställa om kameran efter ljusmätning.... :) sedan var det länge sedan jag framkallade 120 film så det råkade bli lite för lite vätska, 400 ml framkallare istället för 500 ml. Nåja, det var en testrulle.

Finemang, är du bara uppmärksam så kan du nog använda kameran som vanligt tills du kan prioritera repkostnaden, eller så kanske du gör ett fynd och hittar en Rollei med perfekt fungerande räkneverk. Jag rekommenderar nog det första, eftersom det är lätt hänt att man börjar samla Rolleis när man väl skaffat sig två...

Prova gärna någon gång senare att låta räkneverkssidan av kameran stå och värmas i solen några timmar. Har du tur så smälter det det stelnade fettet, och låter det flyta ut lite. Då blir lagret av stelnat fett inte lika tjockt på den drabbade axeln. Sedan köra igenom en testrulle några gånger medan kameran är varm.
!

Gjorde precis detta och nu funkar allt utmärkt! Tack för tipset.

/Niklas

[...] eftersom det är lätt hänt att man börjar samla Rolleis när man väl skaffat sig två...

Hm, det låter oroväckande.

Jag har en Rolleicord Ia (1938) och en Rolleiflex Standard (cirka 1936-1938, tror jag). Båda är i fullt fungerande skick, men lite slitna, och på Rolleiflexen har fjädern som ska hålla upp högra delen av ljusschaktet gått av, så man måste hålla den öppen för hand.

Det ser lite pilligt ut att byta den där fjädern. Kanske enklast att köpa en Rolleiflex till? :)

Gjorde precis detta och nu funkar allt utmärkt! Tack för tipset.

/Niklas

Roligt att höra! Ibland har man tur!

Jag köpte en gång en Rolleicord I (den med 3,8 Triotar) från LP-Foto och fick den för 300 kr eftersom slutaren behövde genomgång. Jag öppnade slutaren och gav några axlar i tidsverket en knappt synlig mängd tunn olja var, och det hjälpte! Sekunden har snurrat finfint i tjugo år nu.

Hm, det låter oroväckande.

Jag har en Rolleicord Ia (1938) och en Rolleiflex Standard (cirka 1936-1938, tror jag). Båda är i fullt fungerande skick, men lite slitna, och på Rolleiflexen har fjädern som ska hålla upp högra delen av ljusschaktet gått av, så man måste hålla den öppen för hand.

Det ser lite pilligt ut att byta den där fjädern. Kanske enklast att köpa en Rolleiflex till? :)

Din Ia, är det den med "Franke & Heidecke" på slutaren? Jag har den i 8/10-skick sedan 90-talet, och i höstas köpte jag en annan Ia, modellen innan, i samma fina skick. För 400 spänn! :-D

Ja, hittar du ingen passande fjäder så köp en till Rolleiflex Standard. Eller varför inte anta utmaningen att finna en med varje objektiv, Tessar 3,5 - 3,8 och 4,5? ;-)

Din Ia, är det den med "Franke & Heidecke" på slutaren? Jag har den i 8/10-skick sedan 90-talet, och i höstas köpte jag en annan Ia, modellen innan, i samma fina skick. För 400 spänn! :-D
Den ser ut som nedan. Slutaren är en Compur, men det står "Franke & Heidecke" på ovansidan av objektiv/slutar-kombinationen. 280 kr på Tradera för ett drygt år sen. Jag skulle nog bedöma skicket som åtminstone 7, men jag är inte så haj på hur man brukar göra sådana bedömingar.

Ja, hittar du ingen passande fjäder så köp en till Rolleiflex Standard. Eller varför inte anta utmaningen att finna en med varje objektiv, Tessar 3,5 - 3,8 och 4,5? ;-)
Ja, och sen kan jag ju ruinera mig helt genom att skaffa alla varianter på Rolleiflexar med Planar-objektiv! :)
Fast jag måste erkänna att det är förkrigsmodellerna som är mest lockande för mig, vilket väl är lite tur för de halvmoderna Rolleiflexerna brukar gå för löjligt höga summor.

Bilagor

• 20130627_001_small.jpg
    20130627_001_small.jpg
    198.1 KB · Visningar: 33
Den ser ut som nedan. Slutaren är en Compur, men det står "Franke & Heidecke" på ovansidan av objektiv/slutar-kombinationen. 280 kr på Tradera för ett drygt år sen. Jag skulle nog bedöma skicket som åtminstone 7, men jag är inte så haj på hur man brukar göra sådana bedömingar.

Jo, det är den jag menade. Jäkligt bra pris, 280 kr!

Ja, och sen kan jag ju ruinera mig helt genom att skaffa alla varianter på Rolleiflexar med Planar-objektiv! :)
Fast jag måste erkänna att det är förkrigsmodellerna som är mest lockande för mig, vilket väl är lite tur för de halvmoderna Rolleiflexerna brukar gå för löjligt höga summor.

Samma här! Förkrigsmodellerna har en annan charm, och de är inte dyra, och bildkvaliteten är utmärkt. Ja ibland bättre än de nyare med antireflexbehandlade linser när man inte vill få kontrast som skär i ögonen. (Aj, det lät smärtsamt).
Jag har bara två efterkrigstida Rolleis för tillfället. En 3,5 C med Tessar och en 3,5F med sexlinsig Planar (den skarpaste av alla Rolleis).

Bifogar en bild på mina Rolleicord-kameror.

Bilagor

• rolleicord.jpg
    rolleicord.jpg
    34.3 KB · Visningar: 113
Jo, det är den jag menade. Jäkligt bra pris, 280 kr!

Jag är inte missnöjd med priset. :)

Min erfarenhet av Tradera är att det lönar sig att vänta. Om ett objekt ser ut att bli dyrt så låter jag bli att bjuda. Förr eller senare dyker det upp ett liknande som inte många vill bjuda på, av någon obegriplig anledning. Det lönar sig sällan att ge sig in i bud-dueller.

För mig är en fungerande kamera mer värd än en snygg kamera, vilket kanske är till min fördel ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar