Annons

Rollei 35 S, batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heritage 73

Aktiv medlem
Har kommit över en Rollei 35 S, på sin tid världens minsta kamera för 135-film har jag hört, för det facila priset av 30 kronor på Erikshjälpen second hand. Verkar fungera helt o.k utom tider under 1/30 som blir alldeles för långa. Är det någon som vet var man kan hitta batteri till ljusmätaren? Kanske är det ett batteri som inte tillverkas längre, kan det i så fall finnas något ersättningsbatteri?

De som finns på Ebay är luft/zink batterier. Hållbarheten på dessa är bara några månader. Så använder man den sällan så blir det dyrt. Det ska gå att kalibrera om ljusmätaren så det går att använda 1,5v batterier.

Jag har samma kamera själv och funderar på att kalibrera för att slippa köpa de dyra luft/zink batterierna.

De som finns på Ebay är luft/zink batterier. Hållbarheten på dessa är bara några månader. Så använder man den sällan så blir det dyrt. Det ska gå att kalibrera om ljusmätaren så det går att använda 1,5v batterier.

Jag har samma kamera själv och funderar på att kalibrera för att slippa köpa de dyra luft/zink batterierna.

Det låter som en bra ide. Batterierna är svindyra, är ju redan en dyr hobby som den är. Jag snubblade över det här:

http://www.amazon.de/Batterien-CAMELION-V13GA-PX675A-LR1154/dp/B0093NHV4S/ref=pd_sxp_grid_pt_0_1

Kan det vara något? Billigt är det.

Detta är alkaliska batterier. Problemet med dessa är att spänningen varierar rejält under brukningstiden, men de håller annars normalt betydligt längre än zink-luftbatterierna. Ifall kamerans exponeringsmätare inte har något spänningsstabiliseringssystem (vilket vanligen inte är fallet) så kommer exponeringsmätningarna att bli väldigt oprecisa, och bli olika vid olika starkt ljus. Det är inga sådana problem med zink-luftbatterierna - dessa har en mycket jämnare urladdningskurva, men brukar som sagt inte hålla mer än ca 3 månader vare sig man använder dem eller ej.

Detta är alkaliska batterier. Problemet med dessa är att spänningen varierar rejält under brukningstiden, men de håller annars normalt betydligt längre än zink-luftbatterierna. Ifall kamerans exponeringsmätare inte har något spänningsstabiliseringssystem (vilket vanligen inte är fallet) så kommer exponeringsmätningarna att bli väldigt oprecisa, och bli olika vid olika starkt ljus. Det är inga sådana problem med zink-luftbatterierna - dessa har en mycket jämnare urladdningskurva, men brukar som sagt inte hålla mer än ca 3 månader vare sig man använder dem eller ej.

Ok. Tack för klargörandet.

Väl bekomme!

Det finns förstås även andra möjligheter. Det går att köpa adaptrar, som i princip består av ett slaktat PX625 kvicksilverbatteri (som alltså inte säljs längre), där man har gjort plats för ett silveroxid-batteri storlek 675 samt lött in en eller två Schottkydioder för att ta ner spänningen från dessa 1,5 V-batterier. En sådan adapter kostar nog ett par hundringar, så det är knappast lönt. Man kan förstås göra en själv, men det är en del jobb (finns säkerligen beskrivningnar på nätet - man behöver alltså ett gammalt kvicksilverbatteri av PX625-typ som grund).

Silveroxidbatterier är de som säljs idag, och fördelen i jämförelse med alkaliska är att de har en konstant spänning, samt mycket längre livslängd. Men som sagt lite högre spänning än de gamla kvicksilverbatterierna. Kommer ihåg att jag läst om någon som bara stoppade in ett silveroxidbatteri av typ 357 i sin Rollei 35 (det glappade tydligen inte - om så skulle vara fallet bör man kunna slå en O-ring runt batteriet), och han rapporterade att exponeringsmätaren visade ett steg fel jämfört med ett original kvicksilverbatteri. Huruvida han hade kollat detta över hela mätområdet eller bara vid ett visst bestämt ljus framgick ej.

Not: Kanske bäst att förtydliga vad jag skrev om hållbarhet ovan - zink-luftbatterierna har ett par månaders livslängd EFTER att man har aktiverat dem. Innan dess kan de ligga lagrade betydligt längre.

Kul, bra kamera och grattis till ett fantastiskt klipp! Jag skulle vilja rekommendera silveroxidbatteriet SR44 på 1.5V och köp sedan en metalladapter på ebay för några få kronor som efterliknar utseendet av ett PX625-batteri. Spänningsskillnaden justerar du med filmkänsligheten - jämför med en modern kamera på en jämnt belyst område t ex en vägg. Så gör jag med flera kameror som från början krävde ett PX625-kvicksilverbatteri och det fungerar bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar