** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Roligaste och mest användbara objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
I nuläget är det nog Canon 85/1,8 som är roligast och åtminstone nästan mest användbart. Normalzoomen är ju självklart mer mångsidig, men ofta betydligt tråkigare.

Just nu är det 100mm Macro (i mitt fall Pentax) som sitter på mest. Hur kul som helst att krypa omkring och leta små insekter och fota blommor från alla möjliga vinklar i med- och motljus :)

Min Sigma 70 2.8 följer ALLTID med på mina bröllop, så det får nog bli mitt svar.

Frågan kan man ju tolka som att det är två olika objektiv och för mig är det helt klart så.
Roligast: 100 mm makro, riktigt kul att leka med (även om det såklart är mer än "bara" en leksak).
Mest användbart: 24-105, kanske inte riktigt bra på något men tillräckligt bra på väldigt mycket.

Just nu är det 100mm Macro (i mitt fall Pentax) som sitter på mest. Hur kul som helst att krypa omkring och leta små insekter och fota blommor från alla möjliga vinklar i med- och motljus :)

Det var mest bröllop jag tänkte på då jag stoppade frågan i denna delforum.
Mitt för tillfället är Sigma 85/1.4 och jag ställde frågan ifall jag kunde komplettera mitt objektivpark då skattepengar ev trillar in snart.

Ingen som gillar Tilshifts? fast de är för dyra för mig eller Lensbaby?

/Stefan R. Nilsson

Frågan kan man ju tolka som att det är två olika objektiv och för mig är det helt klart så.
Roligast: 100 mm makro, riktigt kul att leka med (även om det såklart är mer än "bara" en leksak).
Mest användbart: 24-105, kanske inte riktigt bra på något men tillräckligt bra på väldigt mycket.

Ja frågan är egentligen för två objektiv.
Roligast är mitt Samyang 14/2.8 som ger lite udda bilder. Lite svår dock pga att den är manuell.

/Stefan R. Nilsson

Det var mest bröllop jag tänkte på då jag stoppade frågan i denna delforum.
Mitt för tillfället är Sigma 85/1.4 och jag ställde frågan ifall jag kunde komplettera mitt objektivpark då skattepengar ev trillar in snart.

Ingen som gillar Tilshifts? fast de är för dyra för mig eller Lensbaby?

/Stefan R. Nilsson

Sorry, missade det :-D

Canon TS-E 24mm 1:3,5 L II

Det är ett superskarpt och mångsidigt objektiv som ger bildresultat som glädjer. Tyvärr så verkar zoomar av bra kvalite (L) inte alls så bra längre. Detta trtots att det är manuell fokus. Några ex finns i mitt album vyer om ni undrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar