Annons

Roliga luciakandidatbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska plåta lite luciakanditater som går på skolan där jag jobbar. Kommer plåta dem i studio med Elinchrome-blixtar. Det är åtta stycken tjejer. Funderar på om det går att göra något lite roligare av bilderna än bara vanliga bröstbilder (missförstå mig rätt nu).

Någon som har något förslag. Har inte riktigt lyckats komma på något riktigt bra. Hoppas någon kan hjälpa mig.

M v h
Patric
www.tille.se
 
Fick två idéer:

Trevlig och traditionell idé: Klä ut dem till lucia med ljus och hela köret, då ser man ju vem som pasar bäst...

Rå och könsvrängande idé: Klä ut dem till brandman, rörmokare, bilmekaniker... Låt tjejerna välja vilket mansdominerat yrke de vill spegla och låt dem motivera varför de valt just det yrket.
 
Stina.D skrev:

Rå och könsvrängande idé: Klä ut dem till brandman, rörmokare, bilmekaniker... Låt tjejerna välja vilket mansdominerat yrke de vill spegla och låt dem motivera varför de valt just det yrket.

Och varför tror du att de överhuvudtaget skulle vara intresserad av ett "mansdominerat" yrke?

Men det ligger väl i tiden att skrota lucia helt och hållet. Egentligen är det ju nedvärderande mot kvinnan att spöka ut en vacker tjej som en "ängel". För att inte tala om den religiösa symbol det står för och som knappast passar in i dagens mångkulturella sverige. Nej, jag tycker vi väljer Gudrun Schyman istället. I overall med flottigt hår och mustach.
 
Tack för tipsen. Det är lite ont om tid för att spöka ut dem till bilmekaniker och sopåkare eller vilka yrken de nu skulle välja.
Lucior med krona och allt är ju en god tanke.
Någon som har fler tips?
 
kom iofs på en liten rolig ide, men det skulle kanske inte uppskattas av andra än knepiga fotografer:

plåta enbart av fötterna på dem.
plåta dem enbart bakifrån.

men det var bara lite idéer som dök upp när du ville ha annorlunda bilder på lucior.....
kanske inte var så bra när man tänker efter=)
 
Kanske inte den mest nyskapande idén någonsin, men aningens roligare än vanliga "headshots":

* Svart-vitt (idén kräver blandljus som kommer att se konstigt ut i färg)
* Svart bakgrund
* Svarta eller mörka kläder
* Modellen tittar rakt in i kameran, inte traditionell "halvprofil"
* Sätt upp dina blixtar på var sin sida framför modellen i axelhöjd, och underexponera dem en aning (testa dig fram till hur mycket, se varför i nästa punkt)
* Låt alla modeller hålla ett levande ljus framför sig som (förhoppningsvis) kommer ge ytterligare lite ljus direkt på ansiktet.
* Sätt en blixt direkt bakom modellen med en kon (eller motsvarande) som riktar ljuset mot bakhuvudet så att du får en skarp ljuskant i håret.

Som sagt, inte så wild´n crazy kanske...
 
Mattsen skrev:
Egentligen är det ju nedvärderande mot kvinnan att spöka ut en vacker tjej som en "ängel".
Stjärngosse eller tomte är väl inte mycket bättre? Hur kul är det med en strut på huvudet?
Mattsen skrev:
För att inte tala om den religiösa symbol det står för och som knappast passar in i dagens mångkulturella Sverige.
Varför inte klä ut kandidaterna i burka? Ligger ju i tiden och så elimineras ju sådana orättvisor som att en del ser bra ut och andra inte?
 
Mattsen skrev:
Och varför tror du att de överhuvudtaget skulle vara intresserad av ett "mansdominerat" yrke?

Tja...om du tvättar glasögonen och läser så kanske du ser att han efterlyste idéer till annorlunda bilder.
Och då blir det ju kandidatbilder med en klar twist iaf. Och långt bort från det där glättigt puttefnuttiga vämjeliga som karaktäriserar den typen av bilder.


Mattsen skrev:
För att inte tala om den religiösa symbol det står för och som knappast passar in i dagens mångkulturella sverige.

Som ett stickspår...
PÅ vilket sätt menar du att inte religiösa symboler passar in i det mångkulturella samhället? Är inte bl a en mångfald i alla avseenden tecken på ett mångkulturellt samhälle?
 
Mattsen skrev:
För att inte tala om den religiösa symbol det står för och som knappast passar in i dagens mångkulturella sverige.
Oj, jag som trodde att mång i mångkulturell syftade på att det just skulle finnas plats för många religiösa symboler.
 
Tycker att mugshotsförslaget en bit upp i tråden låter alldeles utmärkt =)

Osminkade, bild tagen rakt framifrån, hårt ljus o de håller upp en skylt med namn.
Klockrent det!
 
Helgesson skrev:
Vad har trådens huvudfråga att göra med ett "mångkulturellt Sverige"?

Jag inte förstå!
Inte jag heller men det är uppenbart att det finns ängsliga människor som gör sitt bästa för att göra det de tror är politiskt korrekt. Tror aldrig den här sortens kommentarer hade dykt upp om någon frågat "hur skall jag bäst skildra ramadan?"

Annars tycker jag mugshot idén var kul, en variant är en "lineup", där de står på rad mot en bakgrund med horisontella streck och längdangivelser.
 
Här är en ide:

Fota kandidaterna när de gör sina normala sysslor/jobb/motsv. Men iklädda Lucia-utstyrsel.

Eller:
Paparazzi-bilder när de försöker "normala" ut, trots Lucia-kläder. Typ solglasögon, jagad blick, tittat oroligt över axeln. Lite sunkig kvalitet.

Annars var iden om mugshots bra.

Mattsen skrev:
Men det ligger väl i tiden att skrota lucia helt och hållet. Egentligen är det ju nedvärderande mot kvinnan att spöka ut en vacker tjej som en "ängel". För att inte tala om den religiösa symbol det står för och som knappast passar in i dagens mångkulturella sverige. Nej, jag tycker vi väljer Gudrun Schyman istället. I overall med flottigt hår och mustach.
Wow. Du är verkligen jätte-jätte-jätte-arg på någon eller hur.
 
marma skrev:

Wow. Du är verkligen jätte-jätte-jätte-arg på någon eller hur.

-Närå inte alls. Men jag har faktiskt hört antydningar åt det här hållet, bl a en skola som vill skrota de årliga Luciatågen av nämnda anledningar.

Och jag ser Luciatågen som något verkligen vackert och stämningsfullt värt att bevara i sin ursprungliga form.
 
När vi skulle redovisa kandidaterna till Lucia 2003 på min skola så satte vi upp vanliga foton samt tejpade upp den enda manliga kandidaten. Han satt fast på en glasvägg med en ram runt ansiktet...
Vill minnas att han fick några röster iaf ;=)
 
Jag skulle förslå så cleana bilder som möjligt.
Lite smink och håret utsläppt om möjligt.
Om de går med på att visa lite hud (axlarna, ryggen beroende på bilderna) tror jag bara skulle bli bra. Naturlig kvinnlig skönhet.
Lycka till
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.