Annons

Rodinal / Adonal användning

Produkter
(logga in för att koppla)

danlud

Aktiv medlem
Hur försiktig bör man vara när man använder Rodinal (eller Adonal som Adox kallar den). Jag har tidigare använt Ilfosol och den har jag nog använt utan några skyddshandskar, men är Rodinal mycket farligare outspädd?

Sen som alltid så tar jag ju hand om vätskorna och för till återvinningsstation, men borde man även ta hand om sköljvattnet?
 
Rodinal innehåller kaliumhudroxid som är frätande. Om man får det på fingrarna bör man snabbt skölja dem under kranen en stund. Utspädd framkallare är inte lika stark, så det är ingen akut fara, men skölja fingrarna bör man. Jag har aldrig använt skyddshandskar med Rodinal.

Eftersom man inte behöver så mycket koncentrat så använder en del pipetter med måttskala för att suga upp Rodinal ur flaskan. Men mätbägare/cylinder går lika bra, bara man häller försiktigt.

Nej, du behöver inte lämna in varken den använda framkallaren, stoppbadet eller sköljvattnet till återvinningen. Hydroxiden blir väldigt utspädd och framkallningsämnet i Rodinal (para-aminofenol) är ganska lika paracetamol som finns i Alvedon. Det vore lite omständligt att lämna in sin urin till återvinningscentralen efter att man har tagit Alvedon. ;-D
 
Det går ju att framkalla film i urin utspädd med vatten. Skulle förmodligen fungera ännu bättre om man tar Alvedon ett par timmar innan då?
 
Hur försiktig bör man vara när man använder Rodinal (eller Adonal som Adox kallar den). Jag har tidigare använt Ilfosol och den har jag nog använt utan några skyddshandskar, men är Rodinal mycket farligare outspädd?

Sen som alltid så tar jag ju hand om vätskorna och för till återvinningsstation, men borde man även ta hand om sköljvattnet?

Hej.
Åsikter om mörkrumskemis "farlighet" har pågått allt sedan den kom. Jag menar att det kan inte vara en nackdel att ta vägen förbi återviningen i kommunen där man bor. Allt tal om att allt annat än fotokemi är farligare känns lite naivt. Världen har trots allt för mycket "skit" i form av kemi. Att bida till en renare miljö kan inte vara skadligt. Du gör rätt som använder återviningen för framkallningskemin.
På Photax´s hemsida finns en PDF-fil m.m som man kan läsa om egenskaper och hantering av Rodinal.
Att inte använda handskar eller att inte ha fläkten på i mörkrummet känns väldigt främmande för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.