Annons

Rivna ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Förr var det vanligt att bilder hade en vit ram kring bilden, det såg ut som om den var riven, lite tagggig eller vad man nu ska säga. Jag vet att det gick att klippa fotopapperet med en sax som gav det utsendet. Ofta var det kontaktkopierade 6x6 eller 6x9 bilder. Man kunde även köpa små förpackningar med "färdigklippt" papper.

Hur får man till det i PS? Och hur får man till en ICKE skarp bildkant?

Nån som vet det här?
 
Så här brukar jag göra i Photoshop:

1) Markera det som du definitivt vill ha med med i bilden genom att dra markeringsverktyget över lämplig yta. Se dock till att lämna lite utrymme på alla sidor om bilden

2) Gå in under Markering/Select-menyn och välj Ludd/Feather. Välj hur många pixlars ludd du vill ha. Ju fler pixlar desto suddigare blir det.

3) Kopiera din bild och klistra in den i ett nytt dokument. CTRL+C, CTRL+N, CTRL+V

4) Spara den nya bilden som vanligt
 
Vet inte om det är vad du är ute efter men jag andvänder AutoFx Dreamsuite, där finns liknande ramar, antagligen också i deras photogfafic deges också... finns i demoverioner på internet

Alexandra
 
Linda!

Provade att göra så och det blev ju ganska bra. Men jag vill ha bilden skarp ända ut till kanten, men där ska det se lite ut som om det är ojämt kopierat. Ungefär som om man kontaktkopierat i en kontaktram som inte är helt tät i kanten. Om du nu förstår mig *L.

Jag ska se om jag kan hitta någon sådan bild och visa dig.

Alexandra!

Är det något program du menar eller nåt pluggin till PS?

Tack för hjälpen ska nu prova vidare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.