Erik Schalin
Aktiv medlem
Låter kul men ärligt talat vem fan är intresserad av mina bilder förutom jag.Förslag till regler:
* För att vara medlem ska du ha minst 5 inscannade/avfotograferade mörkrumsoriginal, kopierade på fiberpapper upplagda, och som är fritt att byta med. Ingen maxgräns. Bilderna visas i den speciella poolen/sällskapet/gruppen som bildas för detta på fotosidan. Dessutom gör varje fotograf ett speciellt album på sin sida där bytesbilderna presenteras.
* Bilderna ska vara kopierade på fiberbaserat papper i stl 8x10" - 9½x12" (20,3x25,4 - 24x30,5). Vanlig, traditionell svartvitbild. En vit kant på minst 1cm ska finnas (för att man ska kunna montera snyggt i passepartout om man vill sätta bilden på väggen).
* Bilderna ska alltid vara signerade med blyertspenna på baksidan. Ev också på framsidan under bildkanten (vilket är vanligt).
* När jag vill byta kontaktar jag fotografen för överenskommelse och sedan skickar båda sina bilder till moderatorn.
* Moderator ombesörjer utskicken efter att båda bilderna kommit till denne. Porto ska medfölja i försändelsen.
Ja svårare än så behöver det inte vara. Kanske kan en sån här idé bli en morot för oss traditionella fotografer att gå in i mörkrummet lite mera och kopiera? Hoppas bara att vi är tillräckligt många medlemmar som pysslar me det här så att det blir en liten grupp? Kom gärna med synpunkter och nya idéer kring det här!
För övrigt så föll jag utanför ramen redan i första regeln. Vadå scanna? då behöver man datorprylar.
Sedan använder jag helst 12"x16"/12"x12" med 1 tums vit kant monterad på syrafri kartong. Men jag är inte knusslig utan kan byta mot en mindre bild m jag gillar den.
Dubbla porton! Först skicka dit & sedan dit, krångligt och jag som aldrig har litat på posten när det gäller bilder. Fast till England har jag inte haft ngt val.
Ja visst sedan var det det där med tid... tja nästa år kanske...