Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ritbord i stället för mus?
- Trådstartare Calle S
- Start datum
wennerstrom
Aktiv medlem
Jag har en urgammal wacom-bräda som jag använder med photoshop, och det är hur bra som helst när man ska arbeta med bilder. Många moment i p-shop går att utföra mycket enklare, och oftast med bättre precision än vad jag klarar med musen.
//Bengt
//Bengt
Linmajon
Aktiv medlem
Jag har ett nytt Wacom bord, USB med tryckkänslig/trådlös penna. Det fungerar fantastiskt bra i Photoshop som är anpassat för sådana tillbehör.
Dock-jag använder det ganska sällan. I princip bara när jag behöver pilla med konturer för maskning etc.
Kör man i PSP går det bra att använda pennan hela tiden.
Om jag vore konstnärligt begåvad skulle jag nog använda det mer.
Dock-jag använder det ganska sällan. I princip bara när jag behöver pilla med konturer för maskning etc.
Kör man i PSP går det bra att använda pennan hela tiden.
Om jag vore konstnärligt begåvad skulle jag nog använda det mer.
Linmajon
Aktiv medlem
Ja, det är den "billiga" Graphir-plattan jag har. Ritytan är ganska liten men fullt tillräcklig.
Pennan har bara en vippknapp, men den är i praktiken två knappar.
Den är ganska imponerande igenomtänkt tycker jag:
- Suddänden är lika tryckkänslig som ritänden och går att ställa så den automatiskt byter funktion när man trycker med den som ex. sudd eller för bakgrundsfärg.
- Tryckkänsligheten går att ställa med en helt ställbar kurva så känsligheten blir exponentiell tex. eller linjär.
- Det går att ställa kraften för vilken ett enkelklick ska registreras (för ex. fönsterflytt/palettval) Det går alltså bra att använda den som mus. En knapp kan ställas till ex. dubbelklick med ett tryck.
- Pennan innehåller elektronik. Denna drivs mha. induktion från magnetfältet i bordet. Väldigt smart. Märkligt att den fungerar tycker jag.
Ska jag klaga på något så kanske det är pennans form. Den har liksom en midja där den istället borde vara tjockare tycker jag.
Pennan har bara en vippknapp, men den är i praktiken två knappar.
Den är ganska imponerande igenomtänkt tycker jag:
- Suddänden är lika tryckkänslig som ritänden och går att ställa så den automatiskt byter funktion när man trycker med den som ex. sudd eller för bakgrundsfärg.
- Tryckkänsligheten går att ställa med en helt ställbar kurva så känsligheten blir exponentiell tex. eller linjär.
- Det går att ställa kraften för vilken ett enkelklick ska registreras (för ex. fönsterflytt/palettval) Det går alltså bra att använda den som mus. En knapp kan ställas till ex. dubbelklick med ett tryck.
- Pennan innehåller elektronik. Denna drivs mha. induktion från magnetfältet i bordet. Väldigt smart. Märkligt att den fungerar tycker jag.
Ska jag klaga på något så kanske det är pennans form. Den har liksom en midja där den istället borde vara tjockare tycker jag.
Pegaso_Gbg
Aktiv medlem
Använder en Wacom A5-platta och kan rekommendera plattor rent allmänt. Du får ett betydligt naturligare arbetsätt. Stundvis används plattan även som alternativ till mus i andra prog än PS. Du bör dock räkna med att det tar en stund att komma in i "plattjobbet" så lägg den inte åt sidan bara för det känns omständigt efter 10 minuters testande
pettersson
Aktiv medlem
Dustin.se har ju men jag vet inte om dom är billigast. Sök på pricerunner.
Andreas.
Andreas.
RobGum
Aktiv medlem
Calle S skrev:
l?G?p!
Är det nån som har testat eller använder sig av ritbord i stället för, eller i kombination med musen? Jag har hört att det ska vara väldans fiffigt i t.ex P-shop. Sen är det bra att inte bara amvända mus av ergonomiska skäl.
Anyone?
Använder du photoshop för att göra enkla korrigeringar kan du lika gärna använda musen. Ska du däremot göra lite mer avancerade korrigeringar ex. större manipuleringar är en ritplatta nästan ett krav för att få det att se bra ut.
Ska du jobba riktigt avancerat ger en platta med större rityta självklart mer precision än en A5-platta. Själv har jag bivit tillräckligt kräsen för att inte kunna använda mindre än A4.
Ska du köpa en så se till att den är tryckkänslig.
Själv jobbar jag som designer och använder en Wacom-platta (lite dyrare variant).
P.S Suddänden använder jag aldrig. Brukar ändå alltid vilja byta storleken på suddigummit...