Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

netjens

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa en ringblixt, så jag undrar vad man ska köpa. Jag tittade på YFO och hittade en ringblixt där, en Pro Acute D4, fast då måste man köpa ett aggregat också, och det blir inte billigt, har har inget aggretag sjäv nu. Kan man köpa en ringblixt med inbyggt aggretgat?
Jens
 
yes

Inte för jag fattar det där med "aggretgat", men det finns bra ringblixtar från Canon och sigma m.fl. Kolla in på någon sajt, tex cyberphoto.se så kan du jämföra priser och utseende.
 
Jo jag vet att det finns canon och sigma ringblixtar men de är små sådana som man har runt objektivet, jag vill ha studiobixtar typ 200-300 watts
 
Så länge alla fotografer inte har samma kroppsbyggnad som Hulken gissar jag på att man fortsätter att separera generatordelen från blixtröret.
 
Hej.
Om du luskar runt lite så kan du säkert hitta någon begagnad PRO3 eller PRO5 med ringblixt. Tror inte de gamla PRO aggregaten är så dyra längre. Dom små ringblixtarna som nämns tidigare är väl för macrofotografering.

(liten parantes)
Jag hade ingen ringblixt till mina PRO aggregat men vill gärna ha den blixteffekten på en del produktbilder. Då tog jag min mjukljusreflektor (beautydish) och satte den kloss intill bakom kameran. Det blev precis om en ringblixt, fast extremt omständigt. Funkade bra till produktbilder men inte å springa omkring med handhållet.

En annan kul (?) grej som jag gjorde var att ta en gammal blixtreflektor som man, i stället för blixtlampan, kunde stoppa in kameraobjektivet igenom. Runt kanten på reflektorn satte jag fast 8 stycken vanliga lamphållare som jag skruvade i 100W glödlampor i. Sen var det lite pill med sladdar mellan lamphållarna, men men. Effekten blev på sätt och vis som en ringblixt. Blev skitsnygga reflexer i ögonen på modellerna. Det vart en ring som bestod av många små ljuspunkter. Lite begränsande var det i och för sig med bara 800W men det funkade.

/Jacob vP
 
Jacob vP skrev:
Hej.
Om du luskar runt lite så kan du säkert hitta någon begagnad PRO3 eller PRO5 med ringblixt. Tror inte de gamla PRO aggregaten är så dyra längre. Dom små ringblixtarna som nämns tidigare är väl för macrofotografering.

(liten parantes)
Jag hade ingen ringblixt till mina PRO aggregat men vill gärna ha den blixteffekten på en del produktbilder. Då tog jag min mjukljusreflektor (beautydish) och satte den kloss intill bakom kameran. Det blev precis om en ringblixt, fast extremt omständigt. Funkade bra till produktbilder men inte å springa omkring med handhållet.

En annan kul (?) grej som jag gjorde var att ta en gammal blixtreflektor som man, i stället för blixtlampan, kunde stoppa in kameraobjektivet igenom. Runt kanten på reflektorn satte jag fast 8 stycken vanliga lamphållare som jag skruvade i 100W glödlampor i. Sen var det lite pill med sladdar mellan lamphållarna, men men. Effekten blev på sätt och vis som en ringblixt. Blev skitsnygga reflexer i ögonen på modellerna. Det vart en ring som bestod av många små ljuspunkter. Lite begränsande var det i och för sig med bara 800W men det funkade.

/Jacob vP

Hej!

Har tillverkat min egna "ringblixt" med 8st glödlampor á 75W, sågade ut en cirkel ifrån e plywood skiva som jag sedan delade i 2 och satte gångjärn, för att enkelt kunna stuva undan. Sen seriekopplade jag 8st lampsocklar samt en strömbrytare. Smidigt och enkelt, kostnaden ca 450:- inkl lampor.

Ljuset räcker gott och väl får ca 1/250s med bl 5.6 på iso 200-400.

Har ingen stor bild som exempel online detta är det bästa jag kan erbjuda

http://dkj.se/temp/andre/images/_X5Y9274-2B.jpg
 
geronimo13 skrev:
Hej!

Har tillverkat min egna "ringblixt" med 8st glödlampor á 75W, sågade ut en cirkel ifrån e plywood skiva som jag sedan delade i 2 och satte gångjärn, för att enkelt kunna stuva undan. Sen seriekopplade jag 8st lampsocklar samt en strömbrytare. Smidigt och enkelt, kostnaden ca 450:- inkl lampor.

Ljuset räcker gott och väl får ca 1/250s med bl 5.6 på iso 200-400.

Har ingen stor bild som exempel online detta är det bästa jag kan erbjuda

http://dkj.se/temp/andre/images/_X5Y9274-2B.jpg

Du menar väl att du paralellkopplade socklarna??

seriekopplar du 8 stycken 230V-socklar så får du ju bara 28.75V per lampa. Eller körde du med lågspänningslampor?

Dock så bör man verkligen veta vad man håller på med när man mixtrar med 230-volts apparatur. Kopplar man fel någonstans så kan det få mycket ödesdigra konsekvenser!!!
 
Walle skrev:
Du menar väl att du paralellkopplade socklarna??

seriekopplar du 8 stycken 230V-socklar så får du ju bara 28.75V per lampa. Eller körde du med lågspänningslampor?

Dock så bör man verkligen veta vad man håller på med när man mixtrar med 230-volts apparatur. Kopplar man fel någonstans så kan det få mycket ödesdigra konsekvenser!!!


Hej!

Sorry paralell menar jag såklart :) Far min har elektriker utbildning, han kollade allt.
 
tänkte dra igång den här tråden igen och fråga om lite hjälp :) planerade att bygga en sådan här ringblixt liknande sak med glödlampor på plywood... men, har ingen sådär jätte lust att löda och hålla på. kan man inte köra 8 stycken glödlampor i en vanlig glödlampshållare med sladd o koppla alla till 2 grenuttag? om det finns någon sådan med sladd? det borde väl bli parallellkopplat då eller? skulle uppskatta om någon hade en bild på ett sådant bygge och lägga upp eller maila :D

tack på förhand :)
 
nej, det är alltså bara vanliga glödlampshållare till e27 som har sladd på sig eller vad man ska säga så det bara är att koppla in i väggen. alla andra verkar ha kopplat själva när de gjort detta...
 
Är det någon som köpt något från AlienBees? Har själv kikat en del på deras prylar och deras ringblixt är mycket intressant och till ett lågt pris.

Jonas
 
Man kan få alla AlienBees anpassade för 230V istället för de som de använder i USA. Det kostar en mindre summa bara och man säger till vid beställning.

Jonas
 
madsochmarja skrev:
Denna e ju batteridriven, men du kan köpa omvandlare till 120volt på alla möjliga ställen när du skal ladda den :)
Nej, inte är den väl det? Det står ju 120 Vac 50-60 Hz.

Hittar inte heller något om att man kan beställa den så att den ska fungera med 230 V.
 
Hej Philip!

Det finns väl inget som hindrar att du använder färdigkopplade E27-lampställ, och samlar dom till ett/flera grenuttag med strömbrytare. (Att föredra om man inte har en pappa som har el-behörighet :))

Den blixt (för 110V) som säljs av AlienBee kan köras oxo i Sverige om man använder en spartransformator 230 till 110V; Ex-vis: www.noratel.se/content/download/3738/350132/file/A-P.pdf
eller Googla på *spartransformator* så hittar du leverantörer. (Det verkar krävas max 600VA)

Lycka till!

Citat från min gamla lärare i el-lära: *Friskt kopplat, hälften brunnet!* ;-)

/prylnissen
 
haha, mm, nu i alla fall så ska jag och min kusin ge oss på det här imorgon. vi tänkte koppla friskt som du sa men hoppas att inget brinner. så vi kör på plywood, 100watts/75/60 lampor och vanlig lampsladd mellan. sedan får vi väl köpa e27 hållare också och koppla allt till samma sladd. hoppas det går vägen :)
 
Jag vet att Alexander Fyrdahl här på fotosidan just köpte en AlienBees ABR800. Transformator köpte han på Clas Ohlson. Har tyvärr inte sett några bilder än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.