Jacob vP skrev:
Hej.
Om du luskar runt lite så kan du säkert hitta någon begagnad PRO3 eller PRO5 med ringblixt. Tror inte de gamla PRO aggregaten är så dyra längre. Dom små ringblixtarna som nämns tidigare är väl för macrofotografering.
(liten parantes)
Jag hade ingen ringblixt till mina PRO aggregat men vill gärna ha den blixteffekten på en del produktbilder. Då tog jag min mjukljusreflektor (beautydish) och satte den kloss intill bakom kameran. Det blev precis om en ringblixt, fast extremt omständigt. Funkade bra till produktbilder men inte å springa omkring med handhållet.
En annan kul (?) grej som jag gjorde var att ta en gammal blixtreflektor som man, i stället för blixtlampan, kunde stoppa in kameraobjektivet igenom. Runt kanten på reflektorn satte jag fast 8 stycken vanliga lamphållare som jag skruvade i 100W glödlampor i. Sen var det lite pill med sladdar mellan lamphållarna, men men. Effekten blev på sätt och vis som en ringblixt. Blev skitsnygga reflexer i ögonen på modellerna. Det vart en ring som bestod av många små ljuspunkter. Lite begränsande var det i och för sig med bara 800W men det funkade.
/Jacob vP