ANNONS
Annons

Rimligt pris??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_035

Aktiv medlem
Jag har fastnat för fotografering och går i banor att köpa en egen kamera.
Har "lånat" min pappas D80 mycket sen han fick den i början på förra året.
Men träffade en bekant till familjen förra veckan som fråga om jag var intresserad av hans utrustning.
Den består av:
Kamera Nikon D2x ca 4500 bilder
Nikkor 12~24mm f/4G(IF)
Nikkor 80~200mm f/2,8D med stativfäste
Nikkor 28~70mm f/2,8d(IF)
Blixt SB800

Läst det jag kan hitta på nätet om kameran och den verkar vara bra men den har ju några år på nacken.Så jag funderar även lite på D300, men det är en annan fråga. Objektiven verkar vara bra om jag kollar recensioner här på FS.

Jag undrar vad detta paket kan vara värt. Någon som har något bra förslag?

Johan

Det där var ingen dålig utrustning, vi pratar mycket bra optik och ett väldigt bra hus med proffskvalitet. Inte direkt en nybörjarutrustning.

Priserna är givetvis helt beroende på skicket men objektiv i den här klassen och välskötta är väl ca 60 % av nypriset realistiskt. Huset har knappt några exponeringar att tala om och slutaren ska hålla 30 gånger det antalet exponeringar utan problem om huset sköts väl..

Objektivens värde uppskattar jag till ca 20-26.000 beroende på skick,huset ca 7-9.000 beroende på skick och blixten kanske 1.500-1.900 så då landar vi alltså i spannet 28.500 till 36.900.

Jag är inte helt nybörjare, men är långt ifrån proffs, en duktig amatör som vill utvecklas. Ser att det kan vara lite svårt att tolka så. Jag har varit student ett tag så har jag inte haft råd och inte behövt en egen kamera när pappa inte använt sin så mycket.

Jag var och tittade på allt förra veckan och det är som nytt. Hittade inte ett märke på något av objektiven eller kameran och blixten låg i kartongen bara använd ett par gånger.

Tack för svaret ska fundera lite och meddela han i slutet på veckan.

Det där var ingen dålig utrustning, vi pratar mycket bra optik och ett väldigt bra hus med proffskvalitet. Inte direkt en nybörjarutrustning.

Priserna är givetvis helt beroende på skicket men objektiv i den här klassen och välskötta är väl ca 60 % av nypriset realistiskt. Huset har knappt några exponeringar att tala om och slutaren ska hålla 30 gånger det antalet exponeringar utan problem om huset sköts väl..

Objektivens värde uppskattar jag till ca 20-26.000 beroende på skick,huset ca 7-9.000 beroende på skick och blixten kanske 1.500-1.900 så då landar vi alltså i spannet 28.500 till 36.900.

Jag tycker det där låter i överkant...

Jag undrar vad detta paket kan vara värt. Någon som har något bra förslag?

Titta på tradera.se efter avslutade auktioner med dessa prylar så får du en rätt bra bild. Kamerahuspriset och blixtpriset är beroende av hur gammal auktionen är (om SB-900 kommit eller ej, t.ex.), men optiken borde vara rätt konstant i prisnivå.

Per.

Titta på tradera.se efter avslutade auktioner med dessa prylar så får du en rätt bra bild. Kamerahuspriset och blixtpriset är beroende av hur gammal auktionen är (om SB-900 kommit eller ej, t.ex.), men optiken borde vara rätt konstant i prisnivå.

Per.

Kollade snabbt på blocket och prisjakt.
Om man antar att SB800 som kostar ny 4000 kostar 2500 kr begagnat
och att objektivet 80-200 kostar 5000 kr (hittar den ej, men det är nog rätt dyr eftersom den är ljustark med fäste.
Resten hittade jag på blocket.
Då landar priset på ca 30.000 kr och det är ganska dyrt för en amatör/student.
Men är grejerna i bra skick. Testa dom innan så är det nog prisvärt. Kanske kan få lite paketrabatt eftersom det är en bekant till familjen.

/Stefan

Värde och nypris är två vitt skilda saker när det gäller elektronik.

Objektiven är det enda som behåller sitt värde... ett tag i allafall.

Kameror tappar jättemycket så fort en ny modell kommer ut på markanden oavsett om den är "bra" eller inte. Så fort det kommer en ny kamera på marknaden så är föregående modell värd knappt hälften.

Nypriserna är inte realistiska och därför tappar nya kameror snabbt sitt "värde". En ny blixt kostar 4000:- på expert och när du kommer ut med den på gatan så är den värd ca 2500:-. Det förhåller sig på samma sätt med kameror. Det kostar att ligga på topp med senste modellen men har man lite is i magen och förnuft i skallen så handlar man föregående modell precis när nästa modell är släppt.

Då får man "Valuta för pengarna" kan man säga!

Taskigt för säljaren kanske men en gyllene marknad för köparen.

Kolla på E-bay, Tradera, FS och Blocket för att få ett hum om vad andra tycker att grejorna är "värda" och avgör sedan om det är "värda" lika mycket för dig.

Tack för tipsen. Får se vad han landar på för pris.

Ett annat problem är att jag har tittat lite på D300s som verkar vara en "bättre" kamera.
Framför allt iso egenskaperna plus att jag får garanti på det.
Men då får jag inte objektiven och blixten utan får "bara" kitobjektivet till D300s eftersom det blir för dyrt att köpa allt.
Ska fundera lite så får vi se...

Tack för tipsen. Får se vad han landar på för pris.

Ett annat problem är att jag har tittat lite på D300s som verkar vara en "bättre" kamera.
Framför allt iso egenskaperna plus att jag får garanti på det.
Men då får jag inte objektiven och blixten utan får "bara" kitobjektivet till D300s eftersom det blir för dyrt att köpa allt.
Ska fundera lite så får vi se...

Kolla upp vad du skulle vara tvungen att ge för de där objektiven om du köpte dem nya, eller de senaste versionerna av dem. Gissar på att de ligger ungefär mellan 10000 och 25000kr styck. Tror du att du skulle ha råd med en motsvarande uppsättning proffsobjektiv inom en överskådlig framtid?

Huset tror jag du skulle vara riktigt nöjd med. Det är som sagt ett proffshus om inte senaste modellen så ändå riktigt bra.

Ang. D300 och endast ett fattigt kitobjektiv: Jag skulle i alla fall tycka det skulle vara en mycket tråkig kombination. Det är objektiven som är det viktiga och det som kostar mest i fotovärlden, har t.o.m. jag med min ringa erfarenhet märkt. Om man nu inte byter till senaste proffshuset vartannat år...

Så om du får ett bra erbjudande på detta set och har råd med det... KÖP!!!

Annars blir jag arg på dig... ;-)

Ja jag får hålla med!

Det verkar vara en grymt komplett objektivsamling till det paketet!

Huset kan du alltid byta ut till ett D300 senare om du skulle sakna något, D2 huset går säkert att sälja.

Möjligen hade det varit trevligare med ett 17-50/2,8 än 28-70/2,8.

Kolla det faktiska antalet bilder tagna med kameran också om det inte är gjort.
Som regel är det taget långt många fler bilder med en kamera än vad ägaren uppskattar det till.

Så, om det inte redan är gjort, kolla uppgiften om antal bilder i EXIF-infon på den senast tagna bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar