Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Riktmärken för inställningar
- Trådstartare Wimzy
- Start datum
afroqvack
Avslutat medlemskap
Är trött på min kameras (Nikon D80) Autoläge och vill börja påverka mina bilder mer. Finns det några bra riktmärken jag kan utgå ifrån, vid t ex nattfotografering ( t ex måne) och soluppgångar, normalt solljus på dagen osv?
Sunny 16-regeln är alltid en bra start:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F16-regeln_(foto)
/Gustav
mb90
Avslutat medlemskap
Vill kan grotta ner sig lite mer finns Ultimate Exposure Computer (flashigt namn på exponeringstabell)
ErlandH
Aktiv medlem
Även om man inte använder autoläget kan man ju använda kamerans ljusmätare. Och i besvärliga situationer (t ex månen) får du ju omedelbar feedback på kamerans skärm. Bara att justera inställningarna tills det blir som du vill ha det.Är trött på min kameras (Nikon D80) Autoläge och vill börja påverka mina bilder mer. Finns det några bra riktmärken jag kan utgå ifrån, vid t ex nattfotografering ( t ex måne) och soluppgångar, normalt solljus på dagen osv?
Helmetrock
Aktiv medlem
Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det är sunny 16 och andra helmanuella metoder där man inte ens bryr sig om ljusmätaren är vad du är ute efter.
Jag tror snarare att du ska fundera ut vad du vill påverka i dina bilder och sedan använda ett hel- eller halvautomatiskt läge som P eller A tillsammans med exponeringskompensation. Ett annat tips är att du lär dig att använda histogrammet för att se hur exponeringen ligger.
Jag tror snarare att du ska fundera ut vad du vill påverka i dina bilder och sedan använda ett hel- eller halvautomatiskt läge som P eller A tillsammans med exponeringskompensation. Ett annat tips är att du lär dig att använda histogrammet för att se hur exponeringen ligger.