Annons

Riktigt bra optik till k20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Räcker det med skarpt, eller måste det även vara ljusstarkt?

Om ljusstyrka inte är måste, så borde väl ett smidigt paket som uppfyller dina krav ganska väl vara Pentax DA17-70/4 och Pentax DA 55-300/4-5,8, ca 10 000 kr totalt.

Om man vill ha ljusstarkare och dyrare, kanske DA*16-50 + (DA*50-135 + Sigma 100-300/4,0) eller DA*60-250/4, ca 35 000 kr totalt resp 25 000 kr totalt.

Om man sedan vill ge sig in i den roliga leken att kombinera zoomar och fasta objektiv så finns det ju nästan hur många möjliga kombinationer som helst.
 
Jag har hört av lokala Media Markt att butiken kanske får in "Pentax SMC-DA* 55/1,4 SDM" tillsammans med leveransen av K-7, något pris visste dem däremot inte.

Någon som vet vad MM tar för objektivet, pentaxhyllan är fortfarande tom här.
 
Hejsan Johan det räcker med skarpt och jag har kollat tester på nätet och i tidningar och försökt att se om det är några objektiv som nämns lite oftare med gott omdömme. Tyvärr så verkar Pentax optik inte riktigt komma upp i nivå som de bästa samtidigt som prisnivån är lite högre än tredjeparts tillverkarna.Ljusstyrkan är just inget jag letar efter men det verkar som de objektiv som är bedömda med bra betyg på skarphet är oftast ljusstarka.Funderar om det inte blir tre zoomar som täcker från vidvinkel ca 12 till tele ca 200 och sedan se om jag hittar någon eller några favoriter i brännvidderna och komplitera med fast optik om jag anser att resultatet är värt pengarna.Mvh Mikael
 
Om pentax kunde komma ut med ett 135mm fast objektiv så skulle jag inte ha kvar mitt 50-135. Fast optik är så mycket trevligare.

Köpte mitt da*55 från scandinavian photo för det gammla priset på 6500 kr för 3 veckor sedan. Vet inte om de har kvar priset ännu.

Edit: och kommentaren om att pentax optik inte kommer upp till andra tillverkares kvalitet finner jag skumm då pentax gör bland den finaste optiken på marknaden.
 
Senast ändrad:
Ni har redan nämnt en massa bra gluggar,och det är ju alltid
en fråga om personlig smak vad som funkar bäst.
Har en hel hög objektiv från 70-talet och framåt,men de jag använder mest är:

DA14-Otroligt vältecknande glugg med superb mikroupplösning.

DA21-Skarp,smidig och perfekt landskapare.

DA35-Allroundgluggen som är svinskarp redan på 2,8 och går ner till 1:1.

D-FA100-Fantastisk skärpa och skala 1:1

Tamron 70-200/2,8-Enda zoomen jag använder regelbundet,Bra närgäns,skarpt med suveräna färger.

DA300-Går inte att få ett skarpare 300:a.

Sigma 500-Supertele till fågelfoto.Enormt bra!

Sen undrar jag vilka tester du läst,Mikael.Pentax brukar slå det mesta
med sina fasta gluggar.55:an t.ex var ju bland de bästa objektiv som slr-gear någonsin hade testat.Läser man bara de saltade Canikon-testerna så garvar man ju bara.Svenska tidningar är ju rena skämtet.Ska man kolla seriösa tester,så kolla de tyska bl.a.


Thomas
 
Senast ändrad:
Hejsan Henrik.DA55 är väl vad jag läst mig till en riktig skarping och inte igentligen idiotdyr i jämförelse med de bästa.Min Kommentar angående Pentax optik bygger enbart på tester på nätet och i tidningar.Vet inte vad det skulle vara för skummt med det,Jag kan ju enbart gå på vad dom som har det som yrke att testa kameror och objektiv säger.Hur gör du när du letar efter en ny glugg.Mvh Mikael
 
Hej igen Mikael.

Jag undrade bara vilka tester du läst.DP-review,slr-gear och Popphoto exempelvis ger ju Pentax fasta objektiv strålande betyg,
oftast bland de bästa i sin grupp.
Du säger att du läst på nätet att Pentax inte riktigt når upp
till de bästa.Jag undrar bara var du sett det?
Bara för att kameragrejor testas,så behöver det inte betyda att
de som utför testen har lång erferenhet eller rätt testmetoder.
Kolla bara de skrattretande Kamera & Bild,Digitalfoto m.fl.
som har rena subjektiva tester utan nå'n vetenskaplig grund.
Att t.ex bara testa MTF-kurvor (kontrast) säger inte speciellt mycket.
 
Hejsan Thomas.Tidningen FOTO ,What Digital Camera.com,Photozone.
Popphoto.com. tex i de flesta fall så säger dom att byggkvaliteten är på topp men man kunde önska lite mer av optiken(finns naturligtvis undantag) så deras bedömningar när det gäller prisvärdhet brukar bli medel.Det är så jag upfattat tester angående Pentaxoptik generellt.
 
Jag håller med dig om att kritiken är ibland blandad.
Photozone och Pophoto ger ju oftast Pentax strålande betyg.
Men det är ju som du säkert sett,den fasta optiken som
är bäst.Så jag tycker du ska satsa på det,det lönar sig
i längden.

Thomas
 
Ja du Thomas det är en riktig djungel och man får ju beslutångest för mindre.Jag vill ju ha så bra gluggar som möjligt till så lågt pris som möjligt och håller med dig angående fast optik men priset för fast opik blir ungefär det dubbla i jämförelse med bra zoomar.Men när det gäller vidvinkel så verkar det som att det är svårt att få fram en bra zoom till APS-C kameror så där lutar det nog åt en fast glugg typ brännvidd 12 eller 14 . Måste fundera lite till innan jag bestämmer mig.Mvh Mikael
 
En annan sak som jag noterat vid objektiv val (enligt testarna då) är om använder fullformats optik på APS-C kameror är att du slipper mjuka kanter och vinjettering ute vid kanterna så det kan ju också vara värt att titta lite extra på.
 
Ja du Thomas det är en riktig djungel och man får ju beslutångest för mindre.Jag vill ju ha så bra gluggar som möjligt till så lågt pris som möjligt och håller med dig angående fast optik men priset för fast opik blir ungefär det dubbla i jämförelse med bra zoomar.Men när det gäller vidvinkel så verkar det som att det är svårt att få fram en bra zoom till APS-C kameror så där lutar det nog åt en fast glugg typ brännvidd 12 eller 14 . Måste fundera lite till innan jag bestämmer mig.Mvh Mikael

Pentax och Tokina har ju ett rätt tätt sammarbete av det jag läst. Det flesta DA star objektiv som Pentax släppt heter Tokina till Canon å Nikon bla. Det varierar såklart vilka som finns tillgänliga osv fram och tillbaka. Skrev lite snabbt att det är synd att Tokina 11-16 2.8 inte finns till Pentax i mitt förra inlägg.

Då skulle man kunna gjort nt sånt här annars:

11-16 2.8
18-50 2.8
70-200 2.8

11-16 är den bästa vidvinkeln till APS-c på marknanden om man känner för att bortse från lite CA (välkontrollerad, men visst, den finns där), och ett lite snävare omfång. Vet inte hur det ser ut på Pentax fronten, men kanske att den kommer snart iallafall.

Om om du kanske väljer Sigma 100-300 ja då kanske Tamron 28-75 passar bättre osv. Men ljusstyrka på aningens vidare brännvidder blir man antagligen av med, i o med att man kanske känner för att komplettera med Tamron 10-24. Möjligtvis rätt val om man inte har det stora behovet av ljusstark optik.

En annan sak som jag noterat vid objektiv val (enligt testarna då) är om använder fullformats optik på APS-C kameror är att du slipper mjuka kanter och vinjettering ute vid kanterna så det kan ju också vara värt att titta lite extra på.

Nu vet jag inte hur vanligt detta är att FF optik inte räcker till upplösningsmässigt, eller om DA 55 är ruggigt bra. Men ett bra test är ju DA 55 mot FA 77. Där kan man anta att DA optik ibland kan vara mer högupplöst. Och FA behöver en FF kamera för att komma till sin fulla rätt. Oskärpan i hörnen känns som det mest påverkar supervidvinklar o dessa kan ibland vara lite onödiga att bara använda till crop kameror, fast finns säkert andra exempel. Men det är lite av en myt på sina håll.

Svårare å köpa objektiv idag än för ett år sedan kan man la lungt säga, känns som upponedpåvända gatan med vissa priser. Tex sigma 100-300 F/4 för femtontusenkronor "/ Eller varför inte ett Tokina 16-50 för nästan nio tusen?

Well well, hoppas det löser sig fint!

PS cyberphoto har inne Tamron 70-200 2.8 med pentax fattning till fina priset!
 
vet jag inte hur vanligt detta är att FF optik inte räcker till upplösningsmässigt, eller om DA 55 är ruggigt bra. Men ett bra test är ju DA 55 mot FA 77. Där kan man anta att DA optik ibland kan vara mer högupplöst. Och FA behöver en FF kamera för att komma till sin fulla rätt. Oskärpan i hörnen känns som det mest påverkar supervidvinklar o dessa kan ibland vara lite onödiga att bara använda till crop kameror, fast finns säkert andra exempel. Men det är lite av en myt på sina håll.


Tror att du missförtog mig där eller också är det jag som missföstått.FF opiken har ju också sina brister och då oftas ute i hörn och kanter.Med en APS-C kamera så försvinner kanterna för att sensorn är mycket mindre.Vad jag menar är att om man använder sig av FF opik så gör den sig bättre på en APS-c kamera.Upplösningsmässigt tror jag inte det är någon skillnad för det finns ju högre upplösning på FF sensorn. Eller är jag ute och cycklar?.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.