Ja du Thomas det är en riktig djungel och man får ju beslutångest för mindre.Jag vill ju ha så bra gluggar som möjligt till så lågt pris som möjligt och håller med dig angående fast optik men priset för fast opik blir ungefär det dubbla i jämförelse med bra zoomar.Men när det gäller vidvinkel så verkar det som att det är svårt att få fram en bra zoom till APS-C kameror så där lutar det nog åt en fast glugg typ brännvidd 12 eller 14 . Måste fundera lite till innan jag bestämmer mig.Mvh Mikael
Pentax och Tokina har ju ett rätt tätt sammarbete av det jag läst. Det flesta DA star objektiv som Pentax släppt heter Tokina till Canon å Nikon bla. Det varierar såklart vilka som finns tillgänliga osv fram och tillbaka. Skrev lite snabbt att det är synd att Tokina 11-16 2.8 inte finns till Pentax i mitt förra inlägg.
Då skulle man kunna gjort nt sånt här annars:
11-16 2.8
18-50 2.8
70-200 2.8
11-16 är den bästa vidvinkeln till APS-c på marknanden om man känner för att bortse från lite CA (välkontrollerad, men visst, den finns där), och ett lite snävare omfång. Vet inte hur det ser ut på Pentax fronten, men kanske att den kommer snart iallafall.
Om om du kanske väljer Sigma 100-300 ja då kanske Tamron 28-75 passar bättre osv. Men ljusstyrka på aningens vidare brännvidder blir man antagligen av med, i o med att man kanske känner för att komplettera med Tamron 10-24. Möjligtvis rätt val om man inte har det stora behovet av ljusstark optik.
En annan sak som jag noterat vid objektiv val (enligt testarna då) är om använder fullformats optik på APS-C kameror är att du slipper mjuka kanter och vinjettering ute vid kanterna så det kan ju också vara värt att titta lite extra på.
Nu vet jag inte hur vanligt detta är att FF optik inte räcker till upplösningsmässigt, eller om DA 55 är ruggigt bra. Men ett bra test är ju DA 55 mot FA 77. Där kan man anta att DA optik ibland kan vara mer högupplöst. Och FA behöver en FF kamera för att komma till sin fulla rätt. Oskärpan i hörnen känns som det mest påverkar supervidvinklar o dessa kan ibland vara lite onödiga att bara använda till crop kameror, fast finns säkert andra exempel. Men det är lite av en myt på sina håll.
Svårare å köpa objektiv idag än för ett år sedan kan man la lungt säga, känns som upponedpåvända gatan med vissa priser. Tex sigma 100-300 F/4 för femtontusenkronor "/ Eller varför inte ett Tokina 16-50 för nästan nio tusen?
Well well, hoppas det löser sig fint!
PS cyberphoto har inne Tamron 70-200 2.8 med pentax fattning till fina priset!