Annons

Riktigt bra kamera i dåliga ljusförhållanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

westerholm

Avslutat medlemskap
Letar efter en kamera åt en vän som han kan använda i riktigt dåliga ljusförhållanden utan att ison segar ner det alltför mycket, förslag?

Kom med allt ni har, objektiv m.m :)

Jag har kollat den men de som använt den säger att den är superbra men ganska seg när man kommer ner på isotalen?

???

Va??? Vadå ganska seg när man kommer ner på ISO-talen. Fattar nada. Skojar du eller är det något nytt fotouttryck som jag missat?

Något måste ha missats. D3 överträffar väl allt annat på marknaden när det gäller både snabbhet och hög-ISO-prestanda. Dock kostar den ju multum.

Har du inte så fasligt mycket pengar så är en begagnad 5D nog vettigt. Ljusstarka objektiv kan hjälpa långt också, så kika på vilken tillverkare som har gluggar som passar ditt användningsområde bäst. En Nikon D300 kan nog tävla ganska bra i sensorprestanda med 5D, men där saknas ljusstarka vidvinkliga objektiv eftersom sensorn är mindre.

Jag ber om ursäkt för slarvigt inlägg, var precis på väg ut..

Då vännen ska använda kameran i situationer där det måste gå snabbt, alltså ingen möjlighet till stativ eller långa slutartider men ändå få en hyfsad bild så var det en användare av D3 som ställde sig tveksam till just den kameran.

Då jag är väldigt lost på kamror, speciellt digitala så undrade jag bara om det var någon som hade något tips eller riktning på vilka modeller som jag kunde kolla upp.

Tacsam för all förslag helt enkelt.

D3 är så snabb en kamera kan bli. Jag kan inte tänka mig en situation i en studio där det är kameran som flaskhalsen om man har en D3 eller motsvarande.

Däremot är den relativt lågupplöst. Om din kompis skall skriva ut i riktigt riktigt stora format kanske en Canon 1Ds MKIII passar bättre (den kostar dock mer).

Lika viktigt är bra, ljusstark på optik. Gärna bländare 1.4 eller ännu snabbare.

Är det porträttfoto tror jag en D3 + en Nikon 85/1.4 kommer göra även den mest kräsna glad.

jonasy skrev:
D3 är så snabb en kamera kan bli. Jag kan inte tänka mig en situation i en studio där det är kameran som flaskhalsen om man har en D3 eller motsvarande.

Däremot är den relativt lågupplöst. Om din kompis skall skriva ut i riktigt riktigt stora format kanske en Canon 1Ds MKIII passar bättre (den kostar dock mer).

Lika viktigt är bra, ljusstark på optik. Gärna bländare 1.4 eller ännu snabbare.

Är det porträttfoto tror jag en D3 + en Nikon 85/1.4 kommer göra även den mest kräsna glad.

Om du har följt mina utvärderingar eller exv tidninghen Foto så förstår du kanske att pixelantalet är inte lika med kvalitet och speciellt inte eftersom Canon saknar vidvinklar som kan göra 1dsmk3 rättvisa. Dvs teckna en yta skarpt från mitt till kant. Dessutom så är 1dsmk3 signalnivå rejält sämre än d3 vad det gäller att fotografera i dåliga ljusförhållanden.Frågan var-vilken kamera är bra vid sämre ljusförhållanden.

Mikael

Senast ändrad:
westerholm skrev:
Jag ber om ursäkt för slarvigt inlägg, var precis på väg ut..

Då vännen ska använda kameran i situationer där det måste gå snabbt, alltså ingen möjlighet till stativ eller långa slutartider men ändå få en hyfsad bild så var det en användare av D3 som ställde sig tveksam till just den kameran.

Då jag är väldigt lost på kamror, speciellt digitala så undrade jag bara om det var någon som hade något tips eller riktning på vilka modeller som jag kunde kolla upp.

Tacsam för all förslag helt enkelt.

Om nu din vän har en budget för att inhandla en kamera som just nu är ledande vad det gäller att fotografera i dåliga ljusförhållanden så är det Nikon d3 som gäller, ett annat alternativ är 1dmk3 eller 5d.Båda dessa kameror har ca 1-2 steg sämre signalnivå=förutsättningar att fotografera samma bild/motiv som D3. Detta kan ses i brus/detaljnivå och färgåtergivning i mörka delar av motivet.
Mikael

macrobild skrev:
Om du har följt mina utvärderingar eller exv tidninghen Foto så förstår du kanske att pixelantalet är inte lika med kvalitet och speciellt inte eftersom Canon saknar vidvinklar som kan göra 1dsmk3 rättvisa. Dvs teckna en yta skarpt från mitt till kant. Dessutom så är 1dsmk3 signalnivå rejält sämre än d3 vad det gäller att fotografera i dåliga ljusförhållanden.Frågan var-vilken kamera är bra vid sämre ljusförhållanden.

Mikael

12mpx kommer ändå vara begränsande faktor vid (väldigt) stora utskrifter.

westerholm skrev:
Jag har kollat den men de som använt den säger att den är superbra men ganska seg när man kommer ner på isotalen?

En fullständigt befängd konklusion, Nikon d3 har ett basiso på 200iso vilket kan vara 1 stegs nackdel om man vill ha kort skärpedjup en solig dag.Dvs ett steg högre än exv Canon 5d. Bildens kvalitet i sig själv är inte sämre än exv Canon 5d och kameran inställd på 100iso.
Mikael

jonasy skrev:
12mpx kommer ändå vara begränsande faktor vid (väldigt) stora utskrifter.
Vad hjälper 21 mpixel om objektiven tillsammans med kameran ger sämre utskrifter vad det gäller upplösning än 12 mpixel och ett Nikonobjektiv som tecknar ut hela ytan skarpare än vad Canon gör?
Dessutom så ser du ingen stor skilnad, jag testade med 45cm stora utskrifter från 5d och 1dsmk3, 12 personer fick uttala sig om vilken kamera som var skarpast. 2personer gissade på 1dsmk3, 2 personer gissade på 5d resten kunde inte se någon skilnad.
Har du gjort samma blindtest?
Resultatet kan du läsa i senaste nr av Profsfoto.
Mikael

Man måste förstå att antalet pixlar och upplösning är avhängit av vilket objektiv man använder på kameran.
Canon 1dsmk3 har högre upplösning än exv Nikon d3 eller 5d. Men när ses denna skilnad, vilka objektiv måste till och vilken storlek på utskrift/kopia måste göras samt vilket detaljnivå har motivet samt vilket betraktningsavstånd har man till bilden.
Frågan var -vilken riktigt bra kamera i dåliga ljusförhållanden = Nikon D3
Mikael

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto