Annons

Rigga camouflage

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Tänkte skaffa mig ett camouflagenät nu till våren. Hur riggar man det på enklast sätt?

Slänga det över sig eller göra ett litet gömsle med hjälp av pinnar och grenar eller?

Hur gör ni?

/H
 
Lantmännen säljer metallstänger avsedda för elstängsel ca 1 m höga och är mindre än 10 mm grova, de är perfekta för camonät.
Sven-Åke
 
Törelser avslöjar Dig ofelbart, om Du bara lägger nätet över Dig. Vill Du kunna röra Dig lite, så måste nätet hänga fritt och helst oregelbundet, så att Du inte skapar en fyrklantig ( sic! ) låda i ett annars oregelbundet landskap.
 
Jag har slängt nätet över mig bara! det har funkat bra! men jag tror som Lennart säger att det blir bättre med pinnar så du kan röra dig lite!
Jag har haft kärrhök och häger flygandes på 5 meters håll när jag satt med kammo över mig!


/mvh
Magnus
 
Om du inte har möjlighet att släpa med dig tältpinnar motsv. rekommenderar jag kamouflering enligt svenska försvarsmaktens principer.
Plocka ihop ca 1-2m långa, tunnare pinnar/grenar/kvistar på plasts. De har god förmåga att kunna böjas och bockas till följsamma linjer så du undviker de tidigare nämnda "raka kanterna". Släng sedan bara över kamouflagenätet och du har ett gömsle. Du undviker då också eventuella reflektioner ifrån äldre varianter av kromade tältpinnar.

Happy hunting!

MVH
//Anders
 
Jag skulle saklöst skära bort någon maska och fästa nätet så att öppningen håller sig på samma plats. Stick inte ut objektivet genom öppningen ( personlig smak - jag vill minska rörelserna ), utan håll Dig innanför nätet.

7,2 m2 är inte stort, men Du ska ju inte ha rum-och-kök med Dig ut i skogen, så det borde räcka till ett gömsle med hyfsad rymd.
 
Jag funderar också på att införskaffa mig ett nät, har även kollat på sk. tältgömslen typ detta Tält
Är det någon som har erfarenhet av sådna? Bättre eller sämre än ett nät?

/Jonas
 
Har varit inne på det jag också.

Tänkte köpa ett barntält på Rusta el. liknande affär för en spottstyver.

Sedan borde man kunna skära bort all tältväv, spara kanalerna och stängerna och slänga ett nät över. Förutsätter naturligtvis att det är ett tält av kupoltyp. Det borde kunna bli flexibelt och lätt att släpa med sig.
 
Ska Du utgå från en befintligt kupoltält, räcker det med att spara stängerna, bottenplattan och toppanslutningen - alla kanaler kan Du skippa, det står i alla fall.
 
Wolf2man skrev:
Jag funderar också på att införskaffa mig ett nät, har även kollat på sk. tältgömslen typ detta Tält
Är det någon som har erfarenhet av sådna? Bättre eller sämre än ett nät?

/Jonas

Jag tycker att det är flera gånger bättre än nät, speciellt då man lättare gömmer sina egna rörelser på ett bättre sätt. Samtidigt blir det även ett skydd mot kortare regnskurar etc.

I de större tältgömslena (typ Ameristeps Doghouse) kan en normallång man sova på diagonalen och man får samtidigt plats med sin utrustning och möjligheter att under en fotosession sträcka ut sig på ett annat sätt än i de mindre. Detta förstås med nackdel för vikt och enkelhet.

Här på fotosidan finns det flera långa trådar om olika sorters gömslen, färdiga tält som hemmagjorda varianter. Allt beroende på vad man vill ha för lösning gällande pris osv.
 
tannler skrev:
Ska Du utgå från en befintligt kupoltält, räcker det med att spara stängerna, bottenplattan och toppanslutningen - alla kanaler kan Du skippa, det står i alla fall.

Att jag tänkte spara kanalerna var mest för att undvika blänk från stängerna.
 
Problemet som jag ser det med de "vanliga" tälten som man kan göra gömsle av, typ det kamouflagefärgade från Garderoben är att det är för lite takhöjd för att det ska bli bekvämt att sitta på span under en längre period. Jag är rätt så storvuxen och vill kunna sitta rakt i ryggen med en ihopfällbar stol eller pall, vilket inte låter sig göras med en takhöjd på en meter i detta fall. Det som är positivt är ju definitivt priset och där får man göra en avvägning av vad man prioriterar.

// Daniel
 
Camo-tält

Jag har ett sådant, det funkar kanon! Brukar sitta på en campingstol med mitt stativ. Full ståhöjd, skitlätt att slå upp, man bara kastar iväg det så sköter det sej självt. Man kan också förankra det i marken med tältpinnar om det blåser.Att vika ihop det är en skrattmatch. Rekommenderas.
Mvh Martin.H
 
Re: Re: Camo-tält

aasaboe skrev:
Tack Martin! Verkar vara precis vad jag drömt om utan att veta att det fanns. Perfekt!

Jag fick ett sånt i present för nån månad sen. Om du väntar tills i morgon kan jag ta lite bilder på det "in action". Har bara fällt upp det i vardagsrummet vilket blev lite trångt. Men det poppar verkligen upp på 2 sekunder. Fälla ihop tar nån minut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.