Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GR Digital III-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Ricoh GRD-serien är kompaktkameror för entusiaster.
Jag är sjlv ägare till en GRDII, som jag är mycket nöjd med, men det verkar vara störa förbättringar på GRDIII, som skall komma ut på Svenska marknaden aug/sept-09

De största förändringarna är att största bländare numera är 1,9 mot 2,4 på GRDII. En annan bildprocessor som skall vara snabbare och ge mindre brus. Större display. GRDII har bara P A M -läge, medan GRDIII får P A S M.

GRDIII har fått mycket beröm på internationella forum och jag står i kö för att få ett av de första exemplaren.

Oj, det var fort. Spontana intryck?

Scandinavian Photo i Malmö hann knappt packa upp det enda exemplar de hade beställt innan jag var där och ryckte det till mig. :)

Jag har bara hunnit ladda upp batteriet och tagit några testbilder. Det jag upplevt hittills är att displayen är överlägsen GRDII. Kameran är tystare. Med den nya bildmotorn är brushanteringen märkbart bättre. Autofokusen verkar säkrare och snabbare.
Jag kör messt manuellt, så de fullständiga PASM-lägena har jag inte testat ännu. Jag återkommer med en fullständig recension när jag utvärderat den.

Hur är bruset på lite högre ISO? Vågar man gå över ISO 400? Hade en LX3 å den vågade jag inte gå över 400 ISO.

hur är det? har rcohn några ingångar för fjärrutlösare eller liknande eller får man gå DIY McGywer-style och bygga med gyron och skit?

okej. och vart får man tag på fjärren? såg ingen i tillbehörslistan hos lite olika handlare jag ahr vart inne på.

mitt ex är beställt med stora sökaren.

Någon som vet hur man får snabbare synktid med blixt i A-läget? Jag får bara 1/32 hela tiden, spelar ingen roll att bya bländare.. I S-läget så kan jag få tex 1/100 -del..

Vet inte om det är ok att tipsa här men testar.

Har en säljesannons uppe på en sprillans ny GR III på Annonsmarknaden..

Toppenkamera men jag saknade zoom.

Tjena!

Har precis införskaffat mig en GRD III och skulle bli glad över lite tips. Undrar bl. a. om jpg direkt ur kameran kan vara ok el om det är att föredra att ta in filerna i LR4.

Sedan lite tips om inställningar för gatufoto (bra dåligt ljus), svartvitt och klubb/krog. Tips vad gäller interna blixten och om det finns smidiga blixtar som man kan sätta på eller ev köra trådlöst.

Tjena!

Har precis införskaffat mig en GRD III och skulle bli glad över lite tips. Undrar bl. a. om jpg direkt ur kameran kan vara ok el om det är att föredra att ta in filerna i LR4.

Sedan lite tips om inställningar för gatufoto (bra dåligt ljus), svartvitt och klubb/krog. Tips vad gäller interna blixten och om det finns smidiga blixtar som man kan sätta på eller ev köra trådlöst.

Tjena, Daniel. Kolla exif på mina Ricohbilder här på FS så får du ett hum över hur jag plåtar med blixt. Har också skrivt lite om det på min blogg: http://sthlmstreet.com/2011/11/07/night-life-in-barna/

Tjena, Daniel. Kolla exif på mina Ricohbilder här på FS så får du ett hum över hur jag plåtar med blixt. Har också skrivt lite om det på min blogg: http://sthlmstreet.com/2011/11/07/night-life-in-barna/

Tjena!

Missade ditt svar helt - men tack iaf. Kollade på din blogg. Grymta bilder!
Jag kanske utryckte mig lite oklart men jag är på jakt efter en extern blixt till min Ricoh gr 3. Eventuellt med phottix-clon så att jag kan köra trådlöst. Jag kan köra manuellt men blixten får gärna vara smidig samt billig.

Min erfarenheter med kameran är hittills i stort sätt positiva. Men jag håller fortf på att lära mig. En sak som jag upptäckt är att jag ofta får rörelseoskärpa i mina bilder. Vet du om det går att ställa in slutartiden i andra lägen än S- läget. Skulle gärna vilja ställa in kortaste tiden på 1/125 för "snapshots".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar