Annons

Ricoh Caplio GR Digital

Produkter
(logga in för att koppla)
Om kvaliten på bilderna är i samma klass med Canon S70 så slår jag till. Rätt förpackning och rimlig kvalitée, percis som det skall vara.
 
De stora brister kameran har (ingen optisk sökare (jag räknar inte nödlösningen med lös sökare) och liten sensor) gör att den inte lever upp till det som en Ricoh GR skall vara; en otvivelaktigt funktionell och högkvalitativ kompaktkamera för finsmakaren. Jag väntar på nästa modell. Lycka till, Ricoh!

Förresten: man kan väl använda den med en lägre upplösning än 8 megapix? Då minskar väl bruset?
 
pareli skrev:
De stora brister kameran har (ingen optisk sökare (jag räknar inte nödlösningen med lös sökare) och liten sensor) gör att den inte lever upp till det som en Ricoh GR skall vara; en otvivelaktigt funktionell och högkvalitativ kompaktkamera för finsmakaren.

Är faktiskt benägen att hålla med dig...

Väntar själv på att Contax ska få fingrarna ur & göra nåt kul! Brukar dock oftast bli åt skogen för dyrt.

Suck...

//Larsa
 
Contax finns väl inte längre (eller just nu), sedan Kyocera sagt att man lägger ner kameratillverkningen. Jag köpte en Contax U4R och än så länge är den bland de sista de gav ut, om inte den sista. Grymt fin är den dock, med optiken på kamerans högkant.
 
Scandinavian photo är först med pris i Sverige: 6895kr i grundutförande. Sedan tillkommer optisk sökare, minneskort, väska etc. Rätt dyrt med andra ord...

Men inga priser i Tyskland än, vad jag har sett i alla fall.
 
pareli skrev:
De stora brister kameran har (ingen optisk sökare (jag räknar inte nödlösningen med lös sökare) och liten sensor) gör att den inte lever upp till det som en Ricoh GR skall vara; en otvivelaktigt funktionell och högkvalitativ kompaktkamera för finsmakaren. Jag väntar på nästa modell. Lycka till, Ricoh!

Förresten: man kan väl använda den med en lägre upplösning än 8 megapix? Då minskar väl bruset?

Om den hade en inbyggd sökare hade den förmodligen varit liten och dålig. Hellre en stor och bra 2.5" LCD + en riktigt bra extern sökare.
 
Jag är faktiskt benägen att hålla med, med det enda negativa att en extern sökare tar plats och kanske inte ryms i väskan. Detta är dock under förutsättning att displayen är bra nog att granska bilderna med. R2 och kommande R3 har 110 000pixlar, vilket är för lite för en 2,5'', man måste zooma in rejält för att få ett hum om skärpa. GR digital skall ju enl spec ha 210 000, vilket kanske räcker, vi får väl se.

Men det ersätter nog inte en optisk sökare... Välja motiv genom en representation av verkligheten känns inte bra, man vill ju se "the real thing"?
 
Ja, fast obetydligt mindre va? Finns väl en poäng med litet format också... Fast hade dom gjort den något större och med en bra sökare hade inte jag tackat nej... Men detta känns som en rätt bra kompromiss trots allt... Värt att notera är dock att den externa sökaren stödjer både 28mm och 21mm convertern genom dubbla ramar. Gillar man inte den kan man ju alltid slå på stort och köpa Voigtländers fina.

Nånstans är det ju tilltalande med tillval. Tillverkare som klämmer in allt i samma enhet brukar bita sig i foten. Jag antar att det är så dom har resonerat. Skala av.

Sen kan man ju tycka att en bra sökare är fel sak att skala på, men GR riktar sig ju till asiatiska konsumentledet i första hand, eller hur?
 
Nu har jag inte sett Gr Digital i verkligheten men en extern sökare kan antagligen bli betydligt bättre än den inbyggd, i bästa fall så närmare den sig en Leica sökare.
 
Jag har bara använt Voigtländers externa sökare för deras 12/5.6 och den slår allt vad inbyggt heter i ljushet. Den optiska sökaren är nog helt suverän för avståndsbilder. Man får helt enkelt använda skärmen vid närbilder. Fokusering blir nog inte så stort problem med kombinationen mindre CCD och vidvinkeloptik, vid normal foto.

Synd att SP's nuvarande pris gör att kameran faller helt bort för mig.
 
Pris i tyskland enligt pricerunner= 618€. Typ 5700kr alltså, England knappt 5000kr enl ovan. Finns dock inte i lager nånstans ännu.
 
Senast ändrad:
Kikade på www.prisjakt.nu efter tyska butiker, och hittade Ricoh GX för €170 (ungefär 1600 kronor). Jag tycker att GR Digital är för dyr, men jag antar att priset lär sjunka framöver.

Ska jag köpa en GX så länge? En GX8 från samma butik kostar €324: nästan dubbelt så mycket! Den prisskillnaden kan väl aldrig vara motiverad?

Jag ska definitivt kika på GR Digital när jag åker till Japan i början av november, men om den inte är betydligt billigare ä'n tyskland får det nog vara. Runt 4000 - då skulle jag slå till.

Jag tror inte Scandinavian Photo kommer sälja många till sitt pris.
 
GX8 är säkert ett tänkbart alternativ, även om optiken inte kommer att vara lika bra. Prismässigt är den ju billigare förstås. Men väntar man sjunker väl alla digitaler? Och visst, GX är ännu billigare. Vet inte hur den är. Fast att jämföra GX med GR är nog knepigt, både pris och kvalitet skiljer sig rejält.

Men visst, 6895kr är mycket pengar. Fast å andra sidan finns ju chansen att det är en bra kamera, och då kan den ju vara värd en del pengar? Kvalitet kostar ju som bekant.

Jag tänkte kontakta Scandinavian photo idag och be om en offert på en kamera med sökare och vidvinkel. Dom lär få pruta om dom skall sälja en, men å andra sidan bor jag runt hörnet, så det kan vara värt en tusing extra att ha levande support från en klassisk butik runt hörnet.
 
Grejen är att för det där priset så börjar man tänka på DSLR. För den slanten + priset för tillbehören skulle jag kunna uppgradera min 300D till en 350D.
 
Grejen är ju att den är snygg, och liten. Och svart, och ser nästan ut som en Minox. Utseendet påverkar mig i alla fall.

Nåja...
 
Ett tjugotal GR Digital kom till Sverige idag. Vi på Kamera & Bild har fått ett testexemplar och vi bloggar testet från och med idag på vår webbplats.

Hoppas inte det här blev för reklamigt, men det är ju en så intressant liten kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.