Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh Caplio GR Digital

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant Göran!

Jag har redan sett väldigt många testbilder och brusnivåerna är inte imponerande. Dock är det ju väldigt låg dist i gluggen vilket är fint. Verkar inte heller vara så mycket artefakter i bilderna från vad jag sett.
Jag tror absolut GR digital är ett utmärkt val för de som är stora fans av den analoga varianten.
 
Jag kom hem från Tokyo i går och hann faktiskt med att fingra på en GR Digital på Yodobashi Camera. Jag köpte den inte (priset var runt 80000 yen - faktiskt dyrare än de Tyska nätbutikerna), men var rätt sugen. GR Digital är välbyggd, men absolut inte revolutionerande: det är fortfarande en digital kompaktkamera. Jag hade inte så mycket tid, men den kändes som sagt gedigen och ganska snabb. Jag kunde bara ta några snabba bilder och kolla på skärmen så jag kan inte säga något om bildkvaliten.

Jag vacklar, minst sagt, när det gäller köp av digitalkamera. Jag vill så gärna att GR Digital ska vara den perfekta lilla kameran men . . .

Kul att höra vad Göra och Kamera & Bild tycker!
 
Nu kan jag berätta att ett ex ligger framför mig. Har tagit några ivriga bilder, men har inte nog stort SD-kort för att testa fullstor RAW, ska köra lite under helgen. Men de bilder jag hittills tagit är bra, känns ovanligt analoga när man zoomar in och granskar kornet, inte så brusiga som jag hade befarat.

Vinjetteringen får godkänt, även med 21mm konvertern, men man bör kompensera något steg för att få upp ljuset i bilden.

Standardgängan på 37mm borgar för fler filter och videolinskonvertrar framöver. Det känns som den kan vara både strippad kompakt 28mm i bröstfickan, och en utbyggbar minisystemkamera med manuella inställningar och möjlighet att byta brännvidd.

Känns väldigt solid, svart magnesium som den analoga föregångaren, fast den här gången med lätt gummering på handgreppet, ergonomiskt extremt väl genomtänkt, alla knappar på rätt ställe.

Extern sökare med både 28 och 21mm ram i, i klass med Voigläders bästa, men något överprissatt.

Ska försöka återkomma med mer recension.
/Christian
 
Hakar på en gammal tråd med en ny fråga. Jag har använt min GR ett litet tag och är nöjd ännu så länge. Har dock inte tokgranskat bilderna ännu.
Förutom de tillbehör som Ricoh själva tillverkar kan man ju köra med extern blixt. Är det någon som har tips på bra, inte alltför stora, blixtar till den här kameran?
 
Jag har inte hunnit testa nån än, mer än att jag kört en gammal Canonblixt, som blev helt utfrätt och konstigt. Men det borde väl gå att hitta nån liten smidig. Den inbyggda är väl sådär. Jag saknar möjlighet att dämpa den stegvis.

Sen ser man fram emot när Ricoh släpper sin ringblixt. Eller vad skall man annars tro att kontaktblecken på förlängningsröret är till för? Återstår att se...
 
Jag testade själv men min Nikon-blixt men får det bara att funka helt manuellt. Kombinationen med en blixt som väger tre gånger så mycket som kameran är inte heller helt ergonomiskt optimalt :)
Söker en liten, smidig blixt...
 
vad tycker ni som har köpt kameran, samt hur funkar den externa sökaren? är rätt sugen på detta kit, sökaren känns som ett måste,

vore kul å se lite bildexempel åxå samt höra hur a4-a3 printar ser ut.

Vänligen Johan
 
Jag har bara haft min ett par dagar, men första intrycken är bra. Som det skrivits mycket om på annat håll är gränssnittet (knappar, mjukvara) grymt bra - mer som att använda en systemkamera än en kompakt. Med senaste firmware kan man välja upp till fyra olika inställningar som är snabbåtkomliga med den bakre ratten (som går att trycka ner). Jag kan t.ex. växla mellan "vanligt" läge och hög-ISO-läge (högre ISO och annorlunda inställningar för kontrast/mättnad) med ett fåtal knapptryckningar. Mycket smidigt.

En annan grej som är möjlig är att stänga av lcd:n helt, vilket ju är givet om man har extern sökare. Cosina-Voigtländer har en 28/35 mini-finder som är billigare än Ricohs egna och som ska funka bra (dessutom ser den ut att vara mer diskret), så länge man inte har några planer på att skaffa 21mm. Finns på bl.a. http://www.cameraquest.com/ och http://www.robertwhite.co.uk (dyrare). Har inte fått min än.

Många har klagat på bruset, men jag tycker att det är okej t o m på 1600 - ett knep är att sätta kontrast till max och färgmättnad till lägsta, enligt den här tråden (exempel)

Det finns en del roliga funktioner på kameran. En är möjligheten att spela in korta "ljudanteckningar" tillsammans med en bild. En annan är "text mode", som funkar alldeles utmärkt för att kopiera text, och ger intressanta tolkningar av andra motiv.. ungefär som lithfilm eller att leka i Photoshop, men det här är helt oredigerat från kameran. En tredje är "stream multi shot" som tar 16 bilder på 2 sekunder och kombinerar ihop dem som en serie i en enda bild (och "memory reversal multi shot" som gör likadant fast med med föregående (!) två sekunder). Något roligt borde man kunna hitta på..

Jag får be att återkomma med "riktiga" bilder och utskriftstest. :)
 
Ricoh GR blev en direkt gatakamera för mig. Har gjort ett par resor med den och den passar mycke bra. Dens fördel är vidvinkelnoptiken. Får med det jag ser utan att måsta backa över till motsatta trottoar, eller att männsikor blir avkapade.
Möjlighet med manuell exponering, histogram i sökaren mm gör kameran snabb och lättarbetad.
Såklart är ergonomin och utseendet ett plus.
 
Johan,
Den externa sökaren är inte så dum även om kanske Voigtländers 28mm sökare i metall och Zeiss 25/28mm sökare är bättre. Jag köpte Ricoh:s sökare pga att jag trodde den var 4:3, men det verkar som den ligger närmre 3:2 vilket är lite dumt. Hur som helst är det underbart med en så pass bra extern sökare till en kompakt digitalkamera.
Jag har inte printat några bilder än, men jag kan tänka mig att de ligger väldigt nära vad du får från svartvit 35mm film.
 
Hejsan!

Nu har man äntligen pengar över att kunna köpa en Ricoh GR Digital. Eller borde man hålla ut lite till å vänta tills man ser nån recesion av sigmas nya kompakt?

ni som har Ricohen, är den stöttålig, samt klarar av damm å fukt bra?
 
Enligt det här foruminlägget verkar inte Sigmas nya vara någon höjdare, men det är ju bara en persons åsikt, baserat på kort test av ett provexemplar.

Hur pass stöttålig Ricohn är vet jag inte, men den känns gedigen med sina metallkåpor. Lyckades dock få damm på sensorn efter ett par månader, men Ricoh var väldigt snabba med att byta ut mot en ny kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.