Annons

Ricoh GR DIGITAL III och lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst har du missat något ;) Längsta exp tid på på GRDIII är 180 sekunder. På Ricohs hemsida specar man intervallen mellan 180s ner till 1,3s. Man specar inte intervallet mellan 1s-1/2000s då värdena ligger så tätt.

Oj vad man är sugen att uppgradera GRDII till GRDIII.

Visst har du missat något ;) Längsta exp tid på på GRDIII är 180 sekunder. På Ricohs hemsida specar man intervallen mellan 180s ner till 1,3s. Man specar inte intervallet mellan 1s-1/2000s då värdena ligger så tätt.
Det där tyder väl på att längsta tid med exponeringsautomatik är 1 sekund. Längre tider får man knappa in manuellt.

Olle

Fast om det står "Shutter speed: 1-1/2000 sec" tolkar man väl det som tiderna slutaren klarar? Manuellt eller inte.

Numera skall tiden vara helt oberoende av inställningarna, något den inte varit tidigare.
På en sida jag var inne på igår stod det att både kortaste och längsta slutartid var beroende av "mode". Tyvärr stod det inte hur och vilka olika "modes" påverkade tiderna. Det jag skrev i förra inlägget är alltså min gissning. Jag kan ju förstås ha fel.

Olle

S90 från Canon är en intressant konkurrent som använder sig av samma sensor, men har sannolikt inte ett lika finslipat användar-gränssnitt

Eller lika bra glugg, om man bara ser till 28 mm på s90..

När släpps kameran i Sverige?
Vet inte när, men GRDIII finns redan att köpa utomlands. Men vid import gäller inte garantin här hemma i sverige. Iaf inte enligt manualen till den först GRD'n, såvida nu inte Ricoh mot alla odds gjort om.

Även om jag själv inte riktigt avser att köpa GRDIII så skulle jag bli förvånad om dess optik överlag inte är strået vassare än den på S90, om inte annat så för det är en fast optik VS zoom. Men Ricoh är ju också erkänt duktiga på det där med optik.

S90 var lite soft jämfört med G11, av de tidiga exempel-bilder som kom ut. Men dem hade inte heller valt samma bländare och sen vet man ju inte hur pass stor del som kan tillskrivas brusreducing. Då Canon själva påstår att det är en hög-iso kompakt finns det ju fog att tro att det är lite extra brusreducering förInställd, liksom på D200 när Nikon en aning desperat försökte matcha Eos 5D.

Jag har varit i kontakt med Carl Lamm, som har agenturen i Sverige. Enligt dem skall GRDIII börja levereras till butiker vid detta månadsskifte. Än så länge har jag inte stött på någon Svensk butik som fått ett konkret leveransbesked.

Jag har svårt att tänka mig att någon annan kompaktkamera i samma storleksklass kan leverera högre kvalitet på bilderna än Ricoh GRDIII. Dessutom är kameran en ergonomisk sensation med sina enastående möjligheter att göra personliga inställningar. Jag har idag en GRDII som skall uppgraderas till GRDIII och tack vare att jag lagt ut alla viktiga inställningar på dedicerade knappar behöver jag nästan aldrig gå in och rota i menyerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar