Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GR Digital - Duglig ersättning för systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
stefan_nordstrom skrev:
Intressant. När tros den komma?

Under våren skulle jag förmoda men jag vet varken datum eller pris. Om den inte blir för dyr så kommer jag nog slå till. Jag har väntat länge på en riktigt bra digitalkompakt som komplement. Det enda är att det kunde vart lite ljusstarkare optik men med "riktig" sensor är den ändå ett klart lyft.
 
Har läst ett antal recensioner om Ricoh Gr Digital nu. Är än mer övertygad om att de är en hyfsat bra kamera. Kommer nog slå till.
 
TBStoor skrev:
Klämde en gång på en M8:a i butiken och fick inget ha-begär (som tur!). Lite steril på ngtvis. Jag tror den är dessutom "för fin". Man kanske funderar mera på att inte tappa bort den än på gatufotandet tex.

Lite mer än 30 000 kr går den på, har jag för mig.
Det lite väl mycket för ett otätat kamerahus.
Tror dock att priset hamnar på en betydligt mer rimlig nivå när väl Zeiss kommer ut med en digital-mätsökarkamera.

Jag är iaf inte imponerad av M8, inte till det priset iaf.


Edit: Vet nån varför Dpreview inte har testat Epson R-D1? Kameran har funnits ute sen i november 2004, så dem har ju haft all tid i världen på sig, tycker man ju.
 
schaki skrev:
Lite mer än 30 000 kr går den på, har jag för mig.
Det lite väl mycket för ett otätat kamerahus.
Tror dock att priset hamnar på en betydligt mer rimlig nivå när väl Zeiss kommer ut med en digital-mätsökarkamera.

Jag är iaf inte imponerad av M8, inte till det priset iaf.


Edit: Vet nån varför Dpreview inte har testat Epson R-D1? Kameran har funnits ute sen i november 2004, så dem har ju haft all tid i världen på sig, tycker man ju.

I Finland går den på ca 4.100 euro ...

ang dpr så en mkt bra fråga. Har inte kommit att tänka på det och har inte sett ngn förklaring heller.
 
För gatufoto i S/V borde GR Digital vara ett utmärkt alternativ, jag har läst att den skall ge ett filmlikt korn (brus) i S/V, någon som kan bekräfta det ?

Funderar starkt på att köpa en själv, men då enbart för S/V foto.

rolle
 
Jäkla tjatande om pris och otäta kamerahus.

M8 är en alldeles utmärkt kamera som kostar lika mycket som Canon och Nikons proffskameror med samma uppösning.

Ang tätningen, visst moderna proffhus har tätning men också autofokus, programautomatik, 10 fps, zoomobjektiv, monstertele etc.

Det finns så mycket annan fotografering än att sitta trycka i en buske eller häcka vid kortändan på en fotbollsplan i spöregn. För dem som ändå vill göra det så finns det ju tack och lov t.ex. Canon 1D mkIII.

M8 är en annan typ av kamera, den är liten, lätt, tyst och med en härlig mekanik känsla. Man blir skönt avteknifierad i sitt fotograferande och aldrig trött i ryggen.

Vill man dessutom ha ett kamera-system med fasta objektiv som är raktecknande och superskarpa så finns det inte så många alternativ.

Många av dagens kameramärken prioriterar extrema objektiv, supertelen (300/2,8), vidvinkelzoomar etc. Men nästan inga lägger samma utvecklingsresurser på vanliga "normala" objektiv.

Leica M och Hasselblad H, Carl Zeiss är undantagen, Dom skäms inte att ta 20000 kr för ett normalobjektiv, men det märks på helt felfria konstruktioner. Summicron-M 35mm f/2 eller Hasselblad HC 80mm f/2,8 lämnar inte kvar att önska.

Leica M8 är kameran för den som vill ha en fantastiskt presterande normal kamera.

En hel del bilder tagna med Leica M8 och Hassleblad H2+P30
 
D2x skrev:
För gatufoto i S/V borde GR Digital vara ett utmärkt alternativ, jag har läst att den skall ge ett filmlikt korn (brus) i S/V, någon som kan bekräfta det ?

Funderar starkt på att köpa en själv, men då enbart för S/V foto.
Kika på http://2038.cc och bedöm själv, alla är tagna med GRD och ISO 800 (en eller två är 1600). Ingen brusreducering.
 
Kul att de gillas! :)

Jag kan passa på att ge tummen upp för Carl Lamm, Ricohs distributör i Sverige. Lyckades på något vis få skräp på sensorn i min GRD. Cyberphoto skickade mig en paketavi och jag skickade iväg kameran i måndags. Idag låg det ett paket med en ny kamera på posten.
 
Själv börjar jag bli sugen på en begagnad Epson R-D1, mest för att prova på mötsökarkameror. Har ingen scanner, och vill inte börja med film igen.

Kanske ska börja spana på Ebay.com snart


Hoppas du blir nöjd med Ricohn:)
 
D2x skrev:
Du har övertygat mig, härliga bilder.....

Det blir nog en GRD, den digitala fattigmans Leican :)

rolle

Har själv också funderart på GRDn, är inte helt säker ännu, borde kanske vänta o se i vilken pris klass DP1 blir.

Har du förrästen prövat göra stora utskrifter? Klarar den (minst) A3 utan det ser dålgt ut?
 
Jag är riktigt inne på en Epson själv.
Känns lite segt lägga ner 17.000:- på ett hus som man inte kan se på i sverige.

Provade maila Epsons svenska kundsupport.
För 2 veckor sen men har inte fått något svar.
 
Roligt att höra att du är nöjd. Jag tror att jag ska köpa en också.

Köpte du till sökare och vidvinkeladapter? Hur upplever du bruset?
 
johnniedunberg skrev:
Roligt att höra att du är nöjd. Jag tror att jag ska köpa en också.

Köpte du till sökare och vidvinkeladapter? Hur upplever du bruset?

Köpte hela kitet ja. Vidvinkeladaptern är skitbra, den måste du bara ha.
Hela kitet+ kameran finns till ett bra pris på Pixmania.com.
Ang bruset, har bara kört upp till 200Iso. Så har ingen uppfattning om detta... Än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.