Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh Caplio GR Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

decadent

Avslutat medlemskap
Idag lanserar Ricoh sin nya "proffskompakt" Caplio GR Digital. Kameran är tänkt att fortsätta traditionen från den analoga GR-serien, med högklassig fast optik och klassisk kvalitet.

Här finns mer information om kameran: http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200509/12/20050912205822_ADF183/20050912205822_ADF183.dbp.asp

Denna svenska artikel är faktiskt den första jag hittat om kameran på något språk!

Det har spekulerats i om Ricoh skulle lyckas sätta en stor (t.ex. APS-C) sensor i kameran, men tyvärr är det en vanlig 1/1,8" sensor. Optiken har en fast brännvid motsvarande 28mm och bländare 2,4. Många lär bli lite besvikna över både optiken (inte f1,8 eller f2,0) och den lilla sensorn, men jag tycker kameran är klart intressant om den har ett rimligt pris.

I korthet:
Bildsensor 1/1,8 tum med 8,1 megapixel effektivt.
• Största bildstorlek 3264 x 2448 pixel
• ISO från 64 till 1600 i hela steg
• Filformat JPEG och DNG (Adobes öppna råformat)
• Raktecknande fast vidvinkel 5,9 mm / f:2,4
• Bländaren inställbar i tredjedels bländarsteg i lägena P, A och M. Minsta bländare är 8,6
• Sju lameller ger rund bländaröppning för fin bokeh (återgivning av oskarpa partier i för- och bakgrund).
• Autofokus, manuell fokus och fixfokus (”snap” på ricoh-språk).
• Närgräns 30 cm eller 1 cm i makroläge.
• Exponeringsmätning i tre lägen, evaluerande, centrumvägd och spot.
• Slutartider ner till 180 sekunder och upp till 1/2000 sekund.
• Gafflingsfunktion
• Minneskort av typen SD/MMC
• Tar dubbla batterityper - laddbart lithiumjon eller vanliga alkaliska AA-batterier.
• Vikt 205 gram utan batterier, måtten är 107 x 25 x 58 i viloläge.
 
Nu har DP Review fått pressreleasen, men jag hittar den inte på någon av Ricohs sajter:

http://www.dpreview.com/news/0509/05091301ricoh_gr.asp

En japansk sida med några provbilder:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2005/09/13/2281.html

Första intryck: objektivet verkar riktigt bra - skarpt ut i kanterna, ingen synbar vinjettering och framförallt väldigt lite kroma-fel (kolla på bilden med lampan och fönstret).

Det förekommer en hel del brus i bilderna där det står "ISO 154". ISO-talet verkar märkligt: det finns inte i specarna. Undrar om det egentligen är ett högre ISO-värde?

Det är svårt att bedöma på bara ett fåtal provbilder, men jag är faktiskt imponerad. En del bilder är iofs. brusiga, men bruset har en relativt trevlig karaktär snarare än störande. Bilderna ser överlag naturliga och "organiska" ut.

Priset är satt till 399 GBP vilket jag tycker är ok. Smiter den in under 6000-strecket i Sverige månne?
 
Lite besviken blev man helt klart även om det fortfarande är en intressant kamera. Man ska inte underskatta objektivets betydelse även om en större sensor hade varit välkommen.
De positiva överraskningarna är priset som i och för sig är ganska högt med tanke på sensorstorlek. Hade det varit en APS sensor hade priset varit betydligt högre. Blev också väldigt glad när jag såg att den använder sig av DNG.
Också kul att de har haft GR21 i bakhuvudet och släppt en vidvinkeladapter som konverterar den till 21mm. Kameran har en närgräns på 1 cm vilket vi absolut inte fått med större sensor.
Jag kikade på testbilderna och det såg ganska bra ut. ISO 64 såg väldigt fint och skarpt ut! Däröver var det en del brus, men nu kollar man på bilderna i fullstorlek på skärm vilket kanske inte är helt rättvist. Jag stör mig inte på lite brus bara kameran inte tappar en massa detaljer på högre ISO..
 
Jag tror i ärlighetens namn inte att det dröjer länge inna vi får se större sensorer. Jag betalar inte det förmodade höga priset för "en lite mer advanced kompaktkamera"!

Jag använder analog mätsökarkamera en del (Hexar RF) och önskar ngt som kan mäta sig med den. Skulle kunna vara en Leica M7 Digital.. Klart andra priser men då skulle jag börja andas tungt, helt klart!

Mvh Niclas,
 
läser man tekn specar så står det digital zoom 4x, jag tolkar det som den fasta 28 visserilgen är fast, men att man även kommer att kunna zooma till en viss gräns.

Nån anna som reflekterat över detta? Bra eller dåligt? Var för övrigt inne på Svenska kort igår, och han påstår att den kommer ligga på 79ookr, vet inte om han fått priserna från Carl Lamm, men det verkar jättedyrt. 400GBP resp 600E är ju avsevärt mycket mindre än 7900kr? Visserligen lägger ju sv kamerahandlare på 10-15%, men ändå. Det får väl bli Tyskland den här gången kanske...
 
Jag förutsätter att kameran blir svårsåld till det priset runt 7000:- som nämndes ovan. Specifikationerna verkar inte direkt märkvärdiga, jämfört med konkurerande kameror, med optisk zoom och liknande sensorer.
 
Wow! Det var mycket billigare än jag trodde. Till det priset är den ju klockren! (tycker jag)

Jag ska till Tokyo i början av november. Undrar om den är billigare där? Kanske inte värt att testa om det svenska priset är så lågt.

Det har talats om £400 och €600 som riktpris, så om M3 har rätt är det en (liten) sensation. Hoppas!
 
Det där priset tror jag är helt felaktigt. Möjligen kommer den kosta något i den stilen i Tyskland, men den kommer absolut INTE vara 1000 kr billigare än GX8 i Sverige.
 
jag pratade nyss med scandinavian photo, och dom gissade runt 5000kr, vilket väl är i linje med tidigare gissningar (400GBP, 600€), om än något i underkant. Hoppas kan man ju göra iofs...
 
chform skrev:
läser man tekn specar så står det digital zoom 4x, jag tolkar det som den fasta 28 visserilgen är fast, men att man även kommer att kunna zooma till en viss gräns.

Nån anna som reflekterat över detta? Bra eller dåligt?

Ingen använder väl digital zoom ändå i den målgruppen som kameran riktas mot. Fast optik kan ju också vinna poäng hos samma gäng.
 
Och där rök www.letsgodgital.org:s sista lilla gnutta av en chans att någonsin upfattas som seriösa och opartiska. Det är helt uppenbart att Ricoh skrivit hela artikeln.

Trots det intressant läsning, och jag vill fortfarande ha en GR Digital!
 
paco skrev:
Ingen använder väl digital zoom ändå i den målgruppen som kameran riktas mot. Fast optik kan ju också vinna poäng hos samma gäng.

Är förvånad över att Ricoh överhuvudtaget lagt in digital zoom med tanke på målgruppen...

För övrigt intressant!

Tycker det var tråkigt med Contax försök då jag själv använt T2, fiasko...

Ang. brusfunderingar tidigare i tråden, vad jämför ni med?

En liten sensor är liten, med allt vad det ger...

//Larsa
 
Fler som inte sover ser jag ...

Med tanke på att kameran saknar optisk sökare kan väl en digital zoom vara praktisk när man fokuserar? Zooma in på fokuspunkten, kolla, zooma ut. Ersätter inte optisk sökare, men ger kanske möjlighet att detaljkolla skärpan snabbt innan man förevigar ögonblicket (om man nu kan föreviga något på SD-kort).

Digital zoom är inte mycket värd för slutresultatet, men kan kanske vara till nytta i fotoögonblicket? Dessutom har man ju ganska många pixlar att leka med (8 miljoxifjonger) så att tappa några genom att beskära redan i kameran är väl inte så farligt?
 
Inne i nattskiftsrytm...

Har tydligen läst på för dåligt på denna kamera (inget alls faktiskt;-)) men om det är så att den inte har en optisk sökare så faller den direkt till det helt ointressanta kompaktträsket för mig...

Så synd!

//Larsa
 
Ha!

Finns tydligen en sökare att sätta i blixtskon!

Än så finns det hopp!

//Larsa, som dock fasar för paralaxfelen...
 
decadent skrev:
Med tanke på att kameran saknar optisk sökare kan väl en digital zoom vara praktisk när man fokuserar? igt?

Har en känsla av att man med denna typ av kamera inte orkar hålla på med sånt, zooma in på en display & ställa skärpa. NÄÄÄ, inte för målgruppen & användningsområdet.

Om påhängssökaren funkar bra (den är ju ett måste) Så får man väl lita till AF.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.