Annons

Ricoh 500 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeneke

Medlem
Hej!
Nu vet jag att denna kamera är lite för ny för detta forum men var det jag tyckte passade bäst.
Jag har fått pappas gamla kamera en Ricoh 500 G och är sugen på att testa den.
Men fått för mig att det inte är "vanlig" film i den.
Stämmer det?
Och är det någon som vet vad det ska vara för film och om den går att få tag på i en vanlig fotoaffär?

Tacksam för svar!

/ Jenny

Grattis till en trevlig liten kamera! Som Rickard redan sagt så är det vanlig 135-film till denna. Däremot så är batteritypen av den förbjudna kvicksilvertypen PX675, men det finns olika ersättningsbatterier att använda. Enklast att få tag på bör vara zinkluftsbatterier (används till hörapparater) som brukar finnas på Clas Ohlsons, Kjell o Co, ICA Maxi etc.

Eventuellt går det att använda kameran utan batterier i helmanuelt läge, men då får man mäta ljuset med en extern exponeringsmätare, en annan kamera eller med hjälp av ”Sunny 16”

De flesta fotoaffärer har åtminstone negativ färgfilm kvar till försäljning och välsorterade har naturligtvis även svartvit. Alternativet är att beställa över internet/postorder.

Här finns en kopia av kamerans manual (på engelska)
http://www.butkus.org/chinon/ricoh/ricoh_500-g/ricoh_500-g-splash.htm

Senast ändrad:
Trevlig kamera, vår var med om minst två förlossningar på 70-talet och flera resor utomlands. Skarpt objektiv men exponeringsautomatiken är inte tillräckligt noggrann för dia-film men funkar bra med negativfilm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar