Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en rätt läcker idé synd bara att man inte fick se den större.
Man kanske skulle ta och skicka ett sådant julkort till Bodström och passa på att tacka honom för hans "storebror ser dig"-planer.
 
Oerhört tråkigt i mina ögon att RFSL använder sig av kyrkorummet på DEt sättet, inte med tanke på budskapet utan för att det ytterligare stryker under den falska föreställningen om att dessa människor är ngn slags tabu/subkultur/icketillhörande i kyrkorna. Denna snedföreställning gör mig bekymrad och tung i hjärtat.

Jag ser att RFSL,s egna fördommar blir svarta på vitt ark här, frågan är ju om de ser det själva. budskapet är ju det det är.

Visst mycket har klonats bort av symbolerna men alla ser ju att det är en kyrka och att tankarna skall föras till en kyrka.

Jag tycker att det ledsamt, inget som bygger broar mellan människors lika värde direkt. Och det är ju det som är en av kyrkans och den religionens stora uppgifter.

Mvh Niclas,
 
Radio Östergötland intervjuade en av prästerna i kyrkan (som väl är någon av Norrköpings kyrkor). Han var uppriktigt ledsen över att kyrkan hade blivit använd i propagandasyfte. Jag tror att han t.o.m (med något dunkla ordalag) ville påstå att de hade blivit lurade att låna ut kyrkan till fotografen.
 
Jo jag kan också tänka mig att de blev lurade. Tror knappast de hade lånat ut den till det ändamålet som den slutligen användes för.

Sen får man sig en liten tankeställare av det Nicklas skrev. Det är ju inte direkt något brobyggande utan snarare den vanliga vänster/höger-propagandan "vi mot dem".
 
Ytterligare ett bra exempel på att de som skriker högst om tolerans är de som tolererar minst.
(Gissa vem som är vem)
 
Dubbelmoralen är inte enbart en USA grej. I detta fall kan man lugnt säga att deras sak är vår.....
Någon president har använt dessa orden förr och även vissa statsministrar.
 
Att Elisabeth Ohlson Wallin försöker väcka uppmärksamhet med sina bilder är nog ingen som missat. I andra bilder jag sett av henne (t.ex. utställningarna Ecce Homo och Via Dolorosa), så har symboliken i bilderna varit väldigt tydlig och budskapet därmed solklart.

I den här bilden tycker jag hon missar det. Det här är vad jag ser:
I kyrkbänkarna sitter människor som kysser varandra. Jag förmodar att det ska vara homosexuella människor, men det framgår dåligt att det är så. Hade inte bildtexten omtalat dessa som homosexuella så hade nog inte jag gjort den tolkningen. I bänkarna sitter också män som gör Hitler-hälsning. Vid altaret står en människa (kanske en präst) och sträcker upp händerna som om han vill mana till uppmärksamhet. I dörren till sakristian står en grupp människor som håller händerna i en gest av förtvivlan över det de ser. I kyrkgången ligger en hund och en människa filmar med en kamera.

Kan någon förklara alla dessa symboler för mig. Vad säger egentligen bilden? Vad vill fotografen säga med bilden?

Bilden sägs vara en protestbild, men vad är det jag förväntas protestera mot eller för... nazister, präster eller homosexuella? Jag förstår ingenting!


Edit: Nu har jag läst artikeltexten. Det är mot Åke Green jag ska protestera... men hur kommer nazisterna in i det sammanhanget?
 
Senast ändrad:
Tycker att det enda man kan utläsa av bilden är att i kyrkan är alla välkomna oavsett om du är homosexuell eller nazist...
För övrigt tycker jag att bilden i sig är barnsligt naiv och övertydlig och absolut inte lämnar någonting över till betraktaren över huvud taget. Trist att fotografen är så oerhört mån om att få ut sitt budskap att hon fullständigt tappar all känsla för subtilitet och det icke sagda eller visades kraft.
 
Utan att försvara Åke Gren,s uttalanden så tror jag mig skönja att Uppröraren (Fotografen) har missat en stor poäng i Åke Grens uttalanden. Nämligen att hans poäng med sin (många ggr tokigt) uttalade predikan var att det enligt honom och Bibeln finns en stor öppenhet mot moraliskt avvikande (enligt Bilbeln då,,) livsstilar. Nästan ingen har tilltagit sig hela bilden av det som blev sagt den dagen på Gotland.

Jag har lyssnat till hela predikan + +, + att jag hörde hela rättegången (den som sändes en hel dag på tv). Tråkigt nog så hade inte heller Åklagaren lyssnat till meningen och syftet bakom Åke Grens predikan.



Vi lever i ett samhälle där vi tror oss vara så kritiska! Jag menar att det är nästan tvärt emot!
Vi får så mycket info och tror oss veta, oj så fel det kan bli ibland. Vi blir lurade i alla stress, åklagarna hänger med samma sväng och här även "konstnärerna". Inget konstigt i det men ack så tråkigt.

Tidigare så var konstnärerna individer som ofta särade sig ifrån samhället och betraktade situationer ur ett väl reflekterat perspektiv, idag så tror jag att samtidskonstnärerna siktar att nå sin egen samtid på ett helt annat sätt. De tar inte samma avstånd, de får alltså itne samma rika perspektiv, men då blir också resultaten som de blir. Här ser iaf jag ett ypperligt bevis på en konstnär som halkar ut på tunn is på Bambiben. Kanske tillfredsställer hon samtida lika vilsna, det ser så ut. Men visst blir det till stor del lite väl ihåligt.





MVH Niclas, med många tunga men viktiga ord..
 
Lite klantigt att iscensätta det hela med Hitlerhälsning utförd med fel arm va?

Jag förstår inte riktigt att folk orkar bry sig. Kyrkan är lika otidsenlig som nazismen, och jag kunde inte bry mig mindre om varken eller, så länge jag slipper konfronteras med dem.
 
Makten skrev:
Lite klantigt att iscensätta det hela med Hitlerhälsning utförd med fel arm va?

Jag förstår inte riktigt att folk orkar bry sig. Kyrkan är lika otidsenlig som nazismen, och jag kunde inte bry mig mindre om varken eller, så länge jag slipper konfronteras med dem.


Det är ju det som är så bra med Kyrkan, att man inte idag blir så påtvingad. Hade den varit 100% tidsenlig så hade problemet varit stort att inte ligga i hälarna på folk.

Vad hade en religion varit om den slängde kappan efter tidens vindar. Nej, kyrkan skall ligga lite efter för att folk skall veta vad den står för, den skall inte vara flyktig och vacklande.



Angående bilden så tycker jag att kreatören tydligt tyck vilja så mycket, och det är ju inget fel med det såklart. Det handlar om att det enligt mig helt enkelt blir för stökigt mitt i hennes möjliga naivitet.

Nu låter jag kanske lite krass men jag menar nog att bilden och tyvärr också budskapet faller lite platt.

MVH Niclas,
 
Jag sett nazistisk propaganda ute på stan här i Karlstad som hyllar pastor Åke Green som en hjälte och offer för vårt politiska system... Kan tänka mig att bilden kanske visar på hur han blir en ledare för dessa människor, vare sig han vill eller inte.
 
reflux skrev:
Jag sett nazistisk propaganda ute på stan här i Karlstad som hyllar pastor Åke Green som en hjälte och offer för vårt politiska system... Kan tänka mig att bilden kanske visar på hur han blir en ledare för dessa människor, vare sig han vill eller inte.

Det måste vara ett sannt antiklimax för en religiös ledare att bli en nazistisk förkämpe :) Sannolikt inte hans intention. Farlig debatt - både politik och religionsdiskussion i samma tråd- kanske läge att lägga ner den? Vem kan ha rätt och vem kan ha fel?

BAW
 
reflux skrev:
Jag sett nazistisk propaganda ute på stan här i Karlstad som hyllar pastor Åke Green som en hjälte och offer för vårt politiska system... Kan tänka mig att bilden kanske visar på hur han blir en ledare för dessa människor, vare sig han vill eller inte.
Jo, nazisterna passar på så fort de kan. Men jag undrar om de kyrkobesökare som inte är homosexuella kan anmäla Elisabeth Olsson för förtal (dvs att de är nazister).
 
Niclasfoto skrev:
Oerhört tråkigt i mina ögon att RFSL använder sig av kyrkorummet på DEt sättet,
Ingenting mot hur tråkigt det är, när man ser hur vissa präster använder kyrkorummet...

Kyrkan skall inte ha någon slags immunitet mot att kritiseras och granskas precis på samma sätt som övriga samhällsinstitutioner. Även om det i detta fall sker på ett provocerande och uppseendeväckande vis, så anser jag att det är befogat. Dumhet och inskränkthet -- i detta fall representerat av diverse kvinnoprästmotståndare och homofoba präster/pastorer -- skall alltid bemötas, och Kyrkan kan som sagt inte fövänta sig agera i något slags samhälleligt vakuum, och tro man kommer undan med allt bara för att man är just Kyrkan...
 
jorgene skrev:
Ingenting mot hur tråkigt det är, när man ser hur vissa präster använder kyrkorummet...

Kyrkan skall inte ha någon slags immunitet mot att kritiseras och granskas precis på samma sätt som övriga samhällsinstitutioner. Även om det i detta fall sker på ett provocerande och uppseendeväckande vis, så anser jag att det är befogat. Dumhet och inskränkthet -- i detta fall representerat av diverse kvinnoprästmotståndare och homofoba präster/pastorer -- skall alltid bemötas, och Kyrkan kan som sagt inte fövänta sig agera i något slags samhälleligt vakuum, och tro man kommer undan med allt bara för att man är just Kyrkan...


Du tar min mening ur det sammanhang som jag belyser, läs om så förstår du vad jag menar:) Jag tror nog vi är bra överens!

MVH Niclas,
 
Skillnaden mellan kritik och förtal kan ibland vara hårvin, men det här är ju "konst" så då är väl allting ok då eller.

Och självklart ska det framföras kritik. Sen det där med agera i vakuum och komma undan måste jag ha missat. Talar du om enskilda individers handlingar eller officiella uttalanden från kyrkan som sådan.


Kyrkan skall inte ha någon slags immunitet mot att kritiseras och granskas precis på samma sätt som övriga samhällsinstitutioner.
Jag tycker det snarare är tvärtom. Så fort kykan är inblandad i något som skulle kunna tolkas som kritik så är det genast fram med tjära och fjädrar enbart för att det är kyrkan. Samtidigt som diverse andra grupper inte ska få kritiseras det minsta utan att den som gjorde det både är det ena och det andra såsom rasist / politiskt inkorrekt / någon slags ...fob eller andra liknande saker.


Sveige som land är både upp och ner och totalt bortklemat. Det ska inte ställas krav på minoritetar utan gärna klemas och gräva ner kärnfrågan under en mängd konstiga byråkratiska påfund. Inget får sägas rätt ut om det kan tolkas illa, även om det är både behövt och sant, såvida det inte är om massmedia eller politker såklart.

Aningen tillspetsat, javisst, men det finns det inte för mycket av.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.