afe
Aktiv medlem
Typ, här får du råfilerna men rör dem inte?
Jag har aldrig hört talas om en bröllopsfotograf som lämnar ut sina råfiler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Typ, här får du råfilerna men rör dem inte?
Jag har aldrig hört talas om en bröllopsfotograf som lämnar ut sina råfiler.
En bröllopsfotograf är 100% en hired hand, där det inte handlar om konstnärlig integritet utan om att upofylla brudparets önskemål.
Ett tips i all välmening: anlita aldrig en bröllopsfotograf. Du kommer att bli väldigt förvånad och besviken.
Om fotografen har levererat RAW-bilder så har han/hon inte levererat någon färdig produkt utan ett halvfabrikat som behöver efterarbetas.
Ett tips i all välmening: anlita aldrig en bröllopsfotograf. Du kommer att bli väldigt förvånad och besviken.
En bröllopsfotograf är 100% en hired hand, där det inte handlar om konstnärlig integritet utan om att upofylla brudparets önskemål.
Det är nog få professionella fotografer, oavsett om motivet är bröllop eller annat, som generellt ger sina kunder carte blanche att redigera om levererade bilder.
Om de anlitat någon som levererat dåliga bilder och dessutom släppt sin RAW-filer så borde det vara en indikation på att det inte är en "riktig"/kommersiell bröllopsfotograf...då blir ju följdfrågan; varför gjorde de det? Spara pengar? En vidare fråga blir då; hur mycket pengar vill de lägga på retuschering? Vad förväntar de sig för resultat? Hur ser RAW-filerna ut? Om fotona är skarpa, välkomponerade,....känns det som det vore en smal sak för den ursprungliga fotografen att fixa exponering, vitbalans, färger,... Vissa människor har en övertro att det går att ta dåliga bilder och "photoshoppa" de till mästerverk.
Och sedan de legala bitarna som Erland tagit upp....
I praktiken håller folk redan på och joxar med jpeg-bilder från sina bröllop. Det är nog rätt dödfött för en fotograf att försöka hindra det, annat än i extremfall som skadar fotografens anseende.
Bröllopsfotografering är i sig positivt eftersom det ger en födkrok åt många yrkesfotografer. Däremot ska man nog inte sätta sig på alltför höga hästar när det gäller konstnärlig integritet eller upphovsrätt eftersom det inte är rätt sammanhang.
En liten påminnelse om detta finns i lagen som anger att en fotograf inte får överlåta upphovsrätten till en beställd porträttbild utan beställarens samtycke.
Själv extraknäckte jag i bröllopsbranschen, dock inom musik ej fotografi. I 9 fall av 10 är det ett rent nöje men det finns alltid några fall där det strular pga oklara eller orimliga förväntningar. Men om man tar emot pengar för att sprida glans åt någons bröllopsdag, då löser man det på nästa sätt för kunden.
Att gräva ner sig i någon inbillad konstnärlig frihet eller integritet hör inte hemma i det sammanhanget.
Jag hoppas inte att det var ett generellt råd utan enbart kopplat till skribentens uppfattning om att bröllopsfotografer inte ska ha någon konstnärlig frihet.
Javisst. Fast det låter osannolikt att bara raw-filer levererades. Jag vet inte heller hur avtalet ser ut, utan har bara påpekat att man bör ha fotografens medgivande innan man börjar göra om bilderna. Det är mycket möjligt att ett sådant redan finns.
Varför "bör" man ha fotografens medgivande?
Bilderna ska göras om och sättas in i album skriver han ju, ser inte vad skillnaden blir om man har fotografens medgivande eller inte.
Skulle vara om brudparet inte är att lita på då, men sånt kan man ju inte hålla på o noja över, kör på bara
Varför "bör" man ha fotografens medgivande?
För att man vill vara säker på att man inte bryter mot upphovsrättslagen. Och av respekt för en annan fotograf, kanske?
För att man vill vara säker på att man inte bryter mot upphovsrättslagen. Och av respekt för en annan fotograf, kanske?