Annons

Retuschering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Fick ett mail från ett missnöjd par som hade anlitat en annan fotograf till sitt bröllop. Dom vill skicka RAW filerna till mig så jag kan "fräscha upp" dom, och sedan ge tillbaka bilderna till dom i ett bättre skick. Hur mycket betalt tar man för detta? Jag förstår att det beror på bilderna, men jag vet tyvärr inte hur många det rör sig om ännu, så jag vill bara höra lite siffror från dom som kan detta.

Christian

Bestäm hur lång tid det kan/får ta, multiplicera med timlön. För övrigt bör du ha fotografens medgivande innan du redigerar bilderna.

Dom har betalat fotografen för bilderna, tror du verkligen att det är olagligt för mig att fixa i ordning bilderna för dom? Han kommer aldrig få reda på det ändå, för dom ska bara sätta in bilderna i sina album :)

Bestäm hur lång tid det kan/får ta, multiplicera med timlön. För övrigt bör du ha fotografens medgivande innan du redigerar bilderna.

Jag betvivlar starkt att det behövs, då det bara gäller för eget bruk. Men kan det inte till 100% !

Man ska inte försöka sig på juridiska råd i en forummiljö. Juridiken är i allmänhet mer invecklad än de flesta tror och svaret beror ofta av omständigheterna, som inte är fullt ut kända. Det finns väldigt få juridiska regler som ger samma svar i alla fall.

Med det sagt har jag svårt att tro att det behövs uttryckligt tillstånd från fotografen i detta fall. Fotografen har ju lämnat råfilerna till kunderna och det får anses givet att beställarna får använda sina egna bröllopsbilder som de vill.

Dessutom handlar det om att fotografen inte har lyckats uppfylla beställarens önskemål, vilket kan vara ett fel i leveransen. Därmed skulle beställarna kunna begära att fotografen redigerar om bilderna enligt specifikation. Det har de valt att inte göra, antigen för att fotografen eller beställarna inte vill.

Eftersom beställarna har fått råfilerna och skulle kunna redigera om dem själv, finns det enligt min mening inget som hindrar att brudparet tar hjälp att redigera om dem.

Det allra bästa är som alltid att kommunicera med alla berörda. Brudparet bör därför tala om för fotografen att de inte är nöjda med redigeringen och kommer att ta hjälp av en annan fotograf att redigera om dem. Då får fotografen en chans att göra om jobbet eller säga att det är ok.

Sedan kan man väl undra vad som gått så snett, men min gissning är en okänslig användning av filter. Vore inte första gången om man säger så.

Tack för svaret. Känns som att fotografen inte borde ha några problem med det. För det första så gav han dom RAW filerna så att dom kunde själva göra om dom. Och dessutom så är dom väldigt missnöjda med honom, och vill inte ha hans hjälp mera säger dom. Bästa vore att bara be dom att inte nämna det för fotografen. För bilderna ska ändå inte läggas upp på internet.

Man ska inte försöka sig på juridiska råd i en forummiljö. Juridiken är i allmänhet mer invecklad än de flesta tror och svaret beror ofta av omständigheterna, som inte är fullt ut kända. Det finns väldigt få juridiska regler som ger samma svar i alla fall.

Med det sagt har jag svårt att tro att det behövs uttryckligt tillstånd från fotografen i detta fall. Fotografen har ju lämnat råfilerna till kunderna och det får anses givet att beställarna får använda sina egna bröllopsbilder som de vill.

Dessutom handlar det om att fotografen inte har lyckats uppfylla beställarens önskemål, vilket kan vara ett fel i leveransen. Därmed skulle beställarna kunna begära att fotografen redigerar om bilderna enligt specifikation. Det har de valt att inte göra, antigen för att fotografen eller beställarna inte vill.

Eftersom beställarna har fått råfilerna och skulle kunna redigera om dem själv, finns det enligt min mening inget som hindrar att brudparet tar hjälp att redigera om dem.

Det allra bästa är som alltid att kommunicera med alla berörda. Brudparet bör därför tala om för fotografen att de inte är nöjda med redigeringen och kommer att ta hjälp av en annan fotograf att redigera om dem. Då får fotografen en chans att göra om jobbet eller säga att det är ok.

Sedan kan man väl undra vad som gått så snett, men min gissning är en okänslig användning av filter. Vore inte första gången om man säger så.

En bild som jag (eller någon annan) har tagit (som inte är offentliggjord) får du inte göra något med, inte ens skriva ut på papper.

Även om det bryter mot upphovsrättslagen så skulle jag inte tveka att retuchera bilderna. Fotografen har ju redan fått betalt och levererat, ehuru inte till full belåtenhet för beställaren. Om beställaren lämnar vidare bilderna för att få dem tillfixade så tycker jag att det är en sak mellan er två.

Att kunden inte skulle få göra det låter ju lika dumt som att han inte skulle kunna lämna in sin mobiltelefon till någon tredje part för reparation eller uppgradering.

Att kunden inte skulle få göra det låter ju lika dumt som att han inte skulle kunna lämna in sin mobiltelefon till någon tredje part för reparation eller uppgradering.

Upphovsrätten kan vara svår att förstå, att det är skillnad på ett verk (ett fotografi) och en vara (en mobiltelefon).

Det beror på vad man kommit överens med upphovsmannen om. Finns det ingen annan överenskommelse får man egentligen inte göra mycket mer än att titta på den och visa den för sina vänner.

Jo, så är det. Å andra sidan undrar jag om det är särskilt många seriösa fotografer som är beredda att processa detta så länge köparen bara använder bilderna för eget bruk och inte för att använda dem kommersiellt på något sätt.

Vi vet inte vad brudparet har avtalat med fotografen.

Men rent allmänt får bröllopsfotografering anses innebära en licens för brudparet att mångfakdiga, sprida och även ändra sina bröllopsbilder. Allt annat vore orimligt och opraktiskt. En fotograf som kräver oinskränkt upphovsrätt till bilderna skulle inte få många uppdrag.

Ett tänkbart problem skulle kunna vara om bilderna redigeras så att fotografen anser att de inte är representativa. Då kan man tänka sig att fotografen akulle vilja förhindra spridning för att skydda sitt anseende.

Men, det enda som är säkert med upphovsrätt är att man ska undvika förenklingar och generaliseringar.

Men rent allmänt får bröllopsfotografering anses innebära en licens för brudparet att mångfakdiga, sprida och även ändra sina bröllopsbilder. Allt annat vore orimligt och opraktiskt.

Det är nog få professionella fotografer, oavsett om motivet är bröllop eller annat, som generellt ger sina kunder carte blanche att redigera om levererade bilder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto