Man ska inte försöka sig på juridiska råd i en forummiljö. Juridiken är i allmänhet mer invecklad än de flesta tror och svaret beror ofta av omständigheterna, som inte är fullt ut kända. Det finns väldigt få juridiska regler som ger samma svar i alla fall.
Med det sagt har jag svårt att tro att det behövs uttryckligt tillstånd från fotografen i detta fall. Fotografen har ju lämnat råfilerna till kunderna och det får anses givet att beställarna får använda sina egna bröllopsbilder som de vill.
Dessutom handlar det om att fotografen inte har lyckats uppfylla beställarens önskemål, vilket kan vara ett fel i leveransen. Därmed skulle beställarna kunna begära att fotografen redigerar om bilderna enligt specifikation. Det har de valt att inte göra, antigen för att fotografen eller beställarna inte vill.
Eftersom beställarna har fått råfilerna och skulle kunna redigera om dem själv, finns det enligt min mening inget som hindrar att brudparet tar hjälp att redigera om dem.
Det allra bästa är som alltid att kommunicera med alla berörda. Brudparet bör därför tala om för fotografen att de inte är nöjda med redigeringen och kommer att ta hjälp av en annan fotograf att redigera om dem. Då får fotografen en chans att göra om jobbet eller säga att det är ok.
Sedan kan man väl undra vad som gått så snett, men min gissning är en okänslig användning av filter. Vore inte första gången om man säger så.