Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retuschera Killar/Män

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Hej har letat mig galen på nätet efter en guide/tutorial till göra och icke göra samt hur man ska retuschera Killar..

Har bara fotat kvinnliga modeller innan och har fotat en polare en del nu som vill ha lite retuschering gjord.. finns det någon bra guide till detta online eller kan man få tips på vad ni brukar göra?

Lite svårt att avgöra hur mkt man ska fixa då med kvinnor ser man vad som är naturligt vackert och som man attraheras till när man retuscherar medans det är svårare med killar eftersom man bara inte har samma dragning eller hur man ska beskriva de *skrattar*

Iaf.. alla tips är mycket uppskattade

Senast ändrad:
*skrattar inte*

Fan va löjlig du är! Alla kan se vad som är snyggt och fult, har inget med läggning, tjejer eller killar att göra.. snälla skärp dig, det är 2007! Inte 1985!

För det första: Det är väl bara att framhäva det som är snyggt och dölja det som är mindre snyggt.
Ta bort finnar, framhäva muskler genom skuggning och alternativt filtret "liquify", ta bort kärlekshandtag, skugga omkring nyckelben för att framhäva dessa (förstärka alla typer av blodådror som kan synas på armar, hals, ben, mage, axlar osv). höja kontrasten i ögonen, fixa hudtoner.. skillnaden är att med killar måste det mesta göras lite mer diskret så tex inte nyckelbenen ser ut att sticka ut, inte höja kontrasten på ögonen så mycket att han ser sminkad ut (inte göra så han ser anorektisk ut, vilket är en självklarhet när man retuschar tejer *ironi* osv osv..

Tänk dig du retuscherar honom som en tjej, sen drar du ner opaciteten till 50% på alla justeringar.. eller åtminstone de som det kan bli för mycket av..

För det andra: Det är ingen som bryr sig om din läggning, slappna av för guds skull...

Senast ändrad:
Tack för tipsen lite synd att man inte kan ställa en fråga utan att få personliga påhopp, överlag har jag tyckt att resten av folket på fotosidan håller lite mer mogen attityd.

Dock så håller jag kvar vid min punkt om att jag inte rakt av kan se vad som ser "jättebra" ut enl. kvinnor när det gäller män. Har lätt för att se de generella dragen av vad som förbättrar en bild men har diskuterat det med kvinnliga vänner flera gånger och en del av de som de tycker ser jättebra ut kopplar jag inte på varför.. därför jag bad om tips och sånt så att man kanske kan erbjuda bättre resultat till de man fotar...

jag antar att jag får ursäkta för att jag inte har lika gott sinne som dig för vad som är attraktivt oavsett kön, dock kanske man bör ställa frågan på något annat forum om man ska få skit för det?

frågan är väl egentligen vad han vill ha gjort? (din polare) vill han se ut som en body-builder fast han egentligen har ölmage, eller vill han bara att du tar bort finnar, kvisslor och sånt?

Jag tror faktiskt inte du behöver göra så stor skillnad på retuscheringen, förutom en sak, gör inte lika mycket, som du gör på en kvinnlig modell.

en karl med sammetslen hud, det ser rätt skumt ut ;)

sant samt, tack för svaren.. han vill inte ha så mycket gjort, men tänkte om man råkar på något tillfälle då mer ska göras, har ni hittat några bra tutorials ang. detta eller är det pröva sig fram? =)

Jag googlade lite och fann den här videosnutten. Det är kanske lite svårt att hänga med vad han/hon gör, men lite hintar kanske du får där:

http://www.youtube.com/watch?v=5p87ccWV-7U

Generellt och lite stereotypt (vilket jag tror du är ute efter), så är kvinnor mjuka och lena och använder smink medan män är grova, ojämna (muskler/linjer/m.m) och använder sällan smink. Tänk på det när du retuscherar. Förstärk linjer och skuggor. Titta på hur manliga modeller framställs i media (dels har du Dressmann-stuket med stil och elegans, och dels har du brandmans-stuket med med lite svett, skäggstubb och smuts)

Vidare lite på skoj kan du ju jämföra med Dove's kampanjfilm för "äkta skönhet"...

Först på en kvinna:
http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U&mode=related&search=

Sen samma, men för en man:
http://www.youtube.com/watch?v=LEtP3U8a4v0&mode=related&search=

Haha!!

deity skrev:
...alla tips är mycket uppskattade
Hej, David!

Ett tips av egen erfarenhet. Det är lätt att överdriva vid själva retuscheringen, tycker jag. När jag sedan tittat på bilderna vid senare tillfälle tycker jag ofta att det är för mycket. Kanske är det så att jag stirrar mig blind på att se en tydlig effekt/skillnad vid retuscheringen, och därför har lite svårt att bedöma vad som egentligen ser bra ut.

Och jag förstår vad du menar. Jag tycker också att det är lättare att se vad som gör det där lilla extra på en person av det kön jag är attraherad av.

Mvh.
Lasse C

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar