Annons

Retrograd ??

Produkter
(logga in för att koppla)
klerk skrev:
Beträffande den svarta QL17GIII... Jag har sökt på många ställen för att hitta lite mer information och här: http://www.cameraquest.com/canql17.htm finns en länk där det står lite om denna. En annan länk som jag inte hittar talade om priser på upp mot 500 euro och över för denna i fint skick! Speciellt gäller detta GIII versionen (den sista).

Själv nöjer jag mej med en silver med original motljusskydd och en Rollei 35s om vi pratar Retrograd.


"They are also hard to find." :)
Mmm, det gillar jag!

Denna länk är kul!
Längre ner på sidan finns en jämförelse mellan QL17 och Leica M6.
http://www.netaxs.com/~cassidy/images/equipment/ql17/ql17.html
 
Retrograd låter ju kul, har aldrig hört uttrycket tidigare. Jag tar nästan alla mina bilder med en Rolleiflex från 1945 och en Leica M4-2 tillverkad 78-79, ljuset mäter jag med en Zeiss-Ikon ikophot som är från 50talet. Gissar att Rollen i alla fall kvalificerar mig som "retrogradfotograf". Ska genast uppdatera mitt visitkort med min nya titel. Skämt åsido så tror jag att åldern eller omfattningen av utrustningen spelar mindre roll, hur man trivs med grejorna är däremot helt avgörande. En kamera man gillar är en kamera man använder.
 
Oldschool

Hej, visst är det mulligt med gamla kameror. Kört en hel del s/v med en Retina ur farsans samlingar. Synliga kugghjul och bälg, man ser vad som händer, lätt att förstå.
Digitalt blir jättefint, men det är ju totalt obekripligt! Och jag vill nog inte änns förstå.....

Fick några rullar 120-film av en yrkesfotograf jag känner, och blev "tvungen" att leta fram en 6x6-kamera. Hittade en Klimax i lådorna efter farsan, en tysk bakelit och aluminiumkamera från ca -54. Bländaren är en plåtbit med 2 olika stora hål, 2 slutartider och avståndsinställning. Bilderna blir ganska skarpa, i mitten... Kul och avslappnat att plåta med.

Gjorde en storsatsning på 6x6 och köpte en 2-ögd spegelreflex, Yashica A, på Tradera.se för 300 spänn. Finns massor av kul gamla kameror där för "ingenting", om någon blir inspirerad av det här. Kul kamera att jobba med, och ger fina bilder. Provade att scanna 6x6-neg i vanlig enkel flatbäddsscanner, funkar OK, men lite pill i nått program.

Finns några Retina- och Klimaxbilder på min sida.

Janne, Strängnäs
 
Jag är en given Retrograd-typ. Använder bara manuella kameror, både gamla och nya. Ofta utan inbyggd exponerings/avståndsmätare. De flesta av mina bilder är av typen Retrograd. En manuell kamera är kortaste vägen till bilden!
 
klerk skrev:
Beträffande den svarta QL17GIII... Jag har sökt på många ställen för att hitta lite mer information och här: http://www.cameraquest.com/canql17.htm finns en länk där det står lite om denna. En annan länk som jag inte hittar talade om priser på upp mot 500 euro och över för denna i fint skick! Speciellt gäller detta GIII versionen (den sista).

Själv nöjer jag mej med en silver med original motljusskydd och en Rollei 35s om vi pratar Retrograd.


Tänkte erbjuda Monica en fem-hundring för den gamla och omoderna och slitna QL17.. ;)
 
Re: Oldschool

666 skrev:
Hej, visst är det mulligt med gamla kameror. Kört en hel del s/v med en Retina ur farsans samlingar. Synliga kugghjul och bälg, man ser vad som händer, lätt att förstå.
Digitalt blir jättefint, men det är ju totalt obekripligt! Och jag vill nog inte änns förstå.....

Fick några rullar 120-film av en yrkesfotograf jag känner, och blev "tvungen" att leta fram en 6x6-kamera. Hittade en Klimax i lådorna efter farsan, en tysk bakelit och aluminiumkamera från ca -54. Bländaren är en plåtbit med 2 olika stora hål, 2 slutartider och avståndsinställning. Bilderna blir ganska skarpa, i mitten... Kul och avslappnat att plåta med.

Gjorde en storsatsning på 6x6 och köpte en 2-ögd spegelreflex, Yashica A, på Tradera.se för 300 spänn. Finns massor av kul gamla kameror där för "ingenting", om någon blir inspirerad av det här. Kul kamera att jobba med, och ger fina bilder. Provade att scanna 6x6-neg i vanlig enkel flatbäddsscanner, funkar OK, men lite pill i nått program.

Finns några Retina- och Klimaxbilder på min sida.

Janne, Strängnäs

Gilla namnet på kameran bredvid Retinan! ;)
Skall kolla på dina bilder!! :)

Strängnäs, häftigt!!
Bodde där som liten! Trappgränd 3
Vilka tider!!! :)
Mvh Bengan
 
mohei skrev:
"They are also hard to find." :)
Mmm, det gillar jag!

Denna länk är kul!
Längre ner på sidan finns en jämförelse mellan QL17 och Leica M6.
http://www.netaxs.com/~cassidy/images/equipment/ql17/ql17.html


Alltså...
tycker alltså..
att man måste känna sig litet pressad när man har en så'n häftig kamera som en Ql17... ;):)

Har du tagit når'a bilder med underverket?? :)
B)

Ps. Kul länk!?...jämföra med M6..tycker det finns roligare länkar!! ;)
 
Benganbus skrev:
Tänkte erbjuda Monica en fem-hundring för den gamla och omoderna och slitna QL17.. ;)

500 vadå? Pund, euro, dollar, lire?

Det är väl därför den modellen är svår att få tag på, folk slänger den eftersom den klassas som värdelös. En i silver är ju myyycket finare och tar bättre bilder.
 
Benganbus skrev:
Alltså...
tycker alltså..
att man måste känna sig litet pressad när man har en så'n häftig kamera som en Ql17... ;):)

Har du tagit når'a bilder med underverket?? :)
B)

Ps. Kul länk!?...jämföra med M6..tycker det finns roligare länkar!! ;)

Nej, jag har inte plåtat med den än. Samtliga skruvar, = 3 st, på överdelen (pilen) saknas. Jag funderar på om det påverkar exponeringen eller inte (ljusinsläpp). Funderar också på svart eltejp.
 

Bilagor

  • qlg3jpgrosapil.jpg
    qlg3jpgrosapil.jpg
    49.7 KB · Visningar: 242
mohei skrev:
500 vadå? Pund, euro, dollar, lire?

Det är väl därför den modellen är svår att få tag på, folk slänger den eftersom den klassas som värdelös. En i silver är ju myyycket finare och tar bättre bilder.

Silver blänker mer! ;)
Allt som blänker är guld!! ;)


Folk slänger det mesta i ren okunskap! :)

Talade med en snubbe för nå'n månad sedan,
han hade köpt nå'ra spretiga guldfärgade italienska stolar på nå'n site på i-net..
för några hundra kronor.

Se'n sålde han stolarna för 10.000:- :)

Råkade vara en mycket känd italiensk designer som gjort dom! :)

Kunskap är makt, förlåt, pengar!!
 
Re: Re: Oldschool

Benganbus skrev:

Strängnäs, häftigt!!
Bodde där som liten! Trappgränd 3
Vilka tider!!!

Själv bodde jag i Finninge!

Måste bara slänga upp en länk till. Sorry, men jag blev bara väldigt inspirerad av den här tråden + mina nyframkallade rullar från 50-tals-agfa-kameran. Det är nästan så att bilderna automatiskt ser ut att vara från en svunnen tid:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/616120.htm?set=lp
(om det inte hade varit för det där åbäket till bil i bakgrunden)
 
mohei skrev:
Nej, jag har inte plåtat med den än. Samtliga skruvar, = 3 st, på överdelen (pilen) saknas. Jag funderar på om det påverkar exponeringen eller inte (ljusinsläpp). Funderar också på svart eltejp.



Fundera inte, pröva att ladda den och fota!

Vi väntar med spänning att den berömda skall....!! :) :)
 
Hihi, jag har fixat dit en skruv. Offrade en gammal 35-105mm till Pentaxen. Det objektivet saknar redan skruvar så jag tänkte att det kunde få donera några.
Finns fler skruvar att ta men jag får inte loss dom. *mutter*
 
Oldschool 2

Nu finns det en Yashica A-bild på min sida. En "riktig" version, och en "lek".

JL
 
Idag skulle jag fram och koepa en beg. Mamayia 135
som jag tittat paa ett tag...Vad haender, bilen pajar, faar aaka bergningsbil till verkstan som konstaterar att det var kamremmen som pajat med diverse vidare problem... 4000 kr c.a verkar det hamna paa... ska jag inte faa min "retrograd"?( om mamayian raeknas.verkar vara 70-tal.?..)Jag faar nu vaenta paa raekningen foerst och sen faar jag vael se om det blir lite billigare en skraeckscenariet.... foer kameran kostar ju bara runt 400-450 kr...Men surt var det... borde ha koept den paa en gaang..........
Lite sur Bosse
 
brasse Bosse skrev:
Idag skulle jag fram och koepa en beg. Mamayia 135
som jag tittat paa ett tag...Vad haender, bilen pajar, faar aaka bergningsbil till verkstan som konstaterar att det var kamremmen som pajat med diverse vidare problem... 4000 kr c.a verkar det hamna paa... ska jag inte faa min "retrograd"?( om mamayian raeknas.verkar vara 70-tal.?..)Jag faar nu vaenta paa raekningen foerst och sen faar jag vael se om det blir lite billigare en skraeckscenariet.... foer kameran kostar ju bara runt 400-450 kr...Men surt var det... borde ha koept den paa en gaang..........
Lite sur Bosse


Tråkigt Bo!!

Kamremmar brukar vara tråkiga,
ekonomiskt sett alltså! :(

Vi håller tummarna i Svedala för dig,
så att det snart även kommer Retrograd-bilder från Brasilien!!



Retrograd-photo, Slowphotography, Långsamhetens lov......

Det är inte mängden som räknas!! ;)
 
Nu har min QL17 fått nya skruvar. :)
Jag plockade skruvar från ett gammalt ickefungerande Chinon-hus.

Man kanske ska ge sig ut i kylan och gatufota lite i förorten? :)
 
Benganbus skrev:
Tråkigt Bo!!

Kamremmar brukar vara tråkiga,
ekonomiskt sett alltså! :(

Vi håller tummarna i Svedala för dig,
så att det snart även kommer Retrograd-bilder från Brasilien!!



Retrograd-photo, Slowphotography, Långsamhetens lov......

Det är inte mängden som räknas!! ;)

Tackar Bengan.....Ja jag skulle ju ha koept den foer tvaa veckor sedan, vet inte varfoer det inte blev av, ren sloehet.Har inte orkat in till stan..
Han dock ta lite bilder igaar efter verkstan... med min supergamla 350d...det blir ju bilder med den med...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.