Annons

Retrograd ??

Produkter
(logga in för att koppla)
magnus67 skrev:
Jodå, jag såg den. Men den har inte alla fiffiga funktioner som den från ingenjörsfirman Tekno.

På Teknos kan man ställa in datum samt tid på dagen och - om jag klarar att tyda texten - även vilken typ av ljussituation det är. Sedan verkar det som man adderar olika tal för dessa inställningar, reglerar den rörliga delen av stickan enligt summan och vips så har man en lista på sammanhängande tid- och bländarvärden.

(Att jämföra Teknos sticka med Expomaten är som att jämföra avancerad flerfältsmätning med simpel centrumvägd dito.)


Och så finns det en baksida på TEKNO med ytterligare inställningsmöjlighter för konstljus/blixtar! :)

Ursäkta, kan inte låta bli att länka till stickan en gång till! :)

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11683

/B


Ps. Man kanske skall ringa till tryckeriet, och höra så det inte av en händelse råkar stå en pall med osålda stickor på nå'n vind i Katrineholm!! :)
 
aleklint skrev:
Och så kan ju fotosidan sälja dom i "butiken"! :)
Nä, det går inte, Dom är alldeles för dyra. Kostade kr 1,25 hos Molander&Son. Letar förtvivlat efter mitt exemplar, men jag får nog nöja mig med min optiska exponeringsmätare "Pleximeter"
 
magnus67 skrev:
Jodå, jag såg den. Men den har inte alla fiffiga funktioner som den från ingenjörsfirman Tekno.

På Teknos kan man ställa in datum samt tid på dagen och - om jag klarar att tyda texten - även vilken typ av ljussituation det är. Sedan verkar det som man adderar olika tal för dessa inställningar, reglerar den rörliga delen av stickan enligt summan och vips så har man en lista på sammanhängande tid- och bländarvärden.

Då har också solen gått ner? Eller är det bara jag som är dålig på matte?
 
Nu har jag försökt att skicka dig bilderna
hoppas dom duger.

är det fler som vill ha kan ni väll skicka e-post så kan jag sända över dom

(2 bilder tot ca 1 mb)
 
Ny exponeringsmätare!

Hittade den i en låda!! :)

Verkar som om man skall titta genom "kikaren" mot ljuset, och se'n skruva så man knappt ser ljuset i tunneln, och se'n läsa av värden!

Och det behövs inget batteri!! :)


Men, tycker nog TEKNO-stickan är den bättre!
Lättare att ha i innerfickan också!
 

Bilagor

  • practos.jpg
    practos.jpg
    41.2 KB · Visningar: 278
Senast ändrad:
Sådär, då har sax och tejprulle kommit till nytta och jag har blivit innehavare av en replika av Teknos exponeringssticka. Synd att det blev mörkt ute innan jag hann färdigt, får vänta till imorgon innan jag kan gå ut och använda den.
 
Hade ju taenkt att koepa en Mamiya 135 men den funkade ju inte fullt ut, saa jag har lagt ner det saa laenge.. Boerjar vara slowfoto i hoeg grad..letar men inget haender.. Hittade denna bild som jag tydligen tog i somras i Karlsborg , paa museet,inne paa faestningen, de hade liten fotoavd.
 

Bilagor

  • kameror retro.jpg
    kameror retro.jpg
    49.1 KB · Visningar: 191
Case till exponeringsstickan

Kom på igår att plastfickan som man får till sl-kortet rymmer ju också en exponeringssticka! :)
Då har man ju den alltid med. :)
 

Bilagor

  • gatufotokit.jpg
    gatufotokit.jpg
    41.6 KB · Visningar: 166
urbano skrev:
Här behövs inga stickor grabbar!



Det här är den innovativa tråden på FS!!!
Ljusmätare i SL-fodralet!!

Här finns bara möjligheter!! :)

Framtiden är "Vår"!

Retrograd!
Venceremos!! :) :)

B)


Ps.
Och..nu kommer det :)
gärna fotografering med....
en....
hum...
en..
en..
ja en..
mätsökarkamera va!!?? :) :) :)

och Kameran Diana är en sökare-kamera i alla fall!! :)
 
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Ps.
Och..nu kommer det :)
gärna fotografering med....
en....
hum...
en..
en..
ja en..
mätsökarkamera va!!?? :) :) :)

En gång hade jag en Agfa Silette.
Det var nog en sån där metsökare.
Och jag har ju en Voigtländer nånting
Men den är utlånad
Jodå, fina grejer
Den som söker finner!

Revolutionen står för dörren

/U
 
Jag har testat en sådan där pappersmätare nu och jämfört med min dslr inställd på centrummätning.
Det verkar som om min dslr mäter hyfsat bra, det diffar på 1/3 steg eller så.
 
Tyckte det var lite kul med namnet "Retrograd" likasom jag tidigare beundrat albumet "Metrograd" här på FS. Tänkte bara bidra lite tillnamnanalysen ;-)

Slog lite i www.wikipedia.org/wiki (bra resurs).
Metro, (grekiskan, metera=moder) användes i sammansättning motropolis= metropol (polis=något förenklat "stad", dock syftar mer på samhälls fundament såsom politik, kultur religion än på geografi)
Metropol= moderstad, d v s huvudstad, nyckelstad för en region.
grad= (proto indo slaviska, grod= befäst samhälle) användes för befästa byar som var omgärdade med palisader (trä murar/staket) främst inom tidigare sovjetområdet och in mot centraleuropa (dock på sen bronsålder till tidig järnålder). Ordet har senare förändrats och används i olika former, engelska yard, svenska gård, ryska gorod=stad. Därav även Stalingrad, Leningrad Belgrad osv.
Metropol och metrograd borde därför kunna anses som en i princip synonymt ord, fast med en smart omskrivning som får lite "öst-smak".
Retro (latin= bakåt). Eller i nyare mening återkommen trend se "retro design/mode". Retrograd kanske kan tolkas som stad samhälle eller i vidare mening "gemenskap" enligt tidigare ordning (retro).
Den lite subtila flörten med öst är väl på sin plats med tanke på att det finns väldigt många prisvärda original och kopior av äldre kamerakonstruktioner som just härstammar från tidigare östblocket (Ziess Jena, Kiev, m fl.)
Tack för ordet! :)
(För övrigt tycker jag själv att Contax G2 är den optimala retrokameran (autofokus och underbar Zeiss optik). Synd bara att den legat utanför mina budgetramar. Knappast retro teknologi- och tidsmässigt men kamerakonceptet är ju i princip Leica-M). Dreglar :),,,,
 
mohei skrev:
... Det verkar som om min dslr mäter hyfsat bra, det diffar på 1/3 steg eller så.
Ja, där ser man. Ny teknik är inte alltid att lita på. :)

Och det är inte bara mätarna som kan fallera. På min semester i Budapest slutade digitalkompakten att fungera. Råkade dock passera en fotobutik med begagnat i fönstret, bl a en Zorki 4k som inhandlades tillsammans med en Ilford PAN 100 (*). Tyvärr hade jag inte min exponeringssticka med mig, så jag höftade med sunny-16. Har ännu inte framkallat, men ska bli spännande att se hur/om det blev nåt.

* The ILFORD range of PAN 100 and PAN 400 black and white camera films are not generally distributed and sold worldwide, they are only made available in selected markets.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.