Annons

Resezoom, tips och råd tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Jode

Ny medlem
Hej, Det är så att om ca 1 månad drar jag ner till Sydostasien igen, åker dit en längre tid varje år. Och 2011 ska jag iväg på en 10 månaders resa från Ryssland till Kina och vidare ner mot Sydostasien igen.


Jag har läst mig blind på ett bra objektiv till mitt ändamål. Jag vill givetvis ha en bra telezoom som presterar bra, för mig som amatörfotograf.

Jag tänkt mycket på en Sigma 70-200 F2.8, men nackdelarna är väll att det är ganska tungt och faktiskt kostar ca 8000:-

Nästa tanke är att köpa ett Nikon Objektiv Af 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR för ca 5000:-.

Skulle vilja veta eran åsikt, det kanske finns fler som gör liknande resor som mig? Eller kanske någon som tänker på något helt annat objektiv.



jag har en D90 med kitobjektivet 18-105.
 
Tror du tänker rätt ! Sigman blir nog för tung att resa rundor med och otympligt att bära! Om jag vore du skulle jag nog satsa på 70-300VR,det är lätt men ändå bra optiskt sett och räcker långt och väl !
 
Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED

Du har inte funderat på Nikon 18-200, kolla länken.

www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659

Köpte en D300 med just detta objektiv, 18-200 och ett 12-24.

Köpte sedan på mig 70-300 och 16-85 och visst är det bra objektiv men när jag reser följer D300 + 18-200 med. Vill inte släpa på 10 kg fotoutrustning, duger gott med 1.3 kg (825+480)
 
Mja både och, tycker de har lite väl brett omfång hehe. Tror dock att det är ett utmärkt reseobjektiv.

Börjar mer och mer fundera på att lägga pengarna på ett Nikon 70-300 och eventuellt faktiskt köpa ett Sigma 10-20 begagnat för de underbara vyerna i asien.
 
Befinner mig just nu på resa.
Dagarna innan hann jag lägga vantarna på en Nikon 16-85.
Jag tittade på 18-200, men då jag har en 70-200/2,8 kändes det lite väl överlappande.
Så här långt är jag oerhört nöjd. Jag har iofs med mig 70-200 också, men den har använts mkt sparsamt. Utan att ha någon egen erfarenhet av den skulle jag kunna tänka mig att köpa en 70-300 VR eller om kassan är begränsad en 55-200VR. Dessa är ganska lätta och smidiga att ha med i packningen.

Något jag tycker är intressant att notera är att 16-85 klarar CA förvånansvärt bra. För något år sedan provade jag en massa ljusstarka normalzoomar inom 16-55 och 24-75. Jag upplevde att nästan samtliga hade jätteproblem med lila kaner i kontrastrika övergångar som grenar mot himmel eller vita etiketter mot svart yta.

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.