Annons

Reservationspris?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att folk sätter reservationspris på tradera? Är det inte bättre att ha 8000 som utropspris än att ha 6000 som utropspris och 8000 som reservation.... Tycker det är smått irriterande när de till och med har 1 i utrop och en reservation några tusen gånger över....

Jag brukar aldrig bjuda på varor som har reservationspris. Ska man sälja på Tradera tycker jag att man ska starta på 1:- och sedan låta köparen bestämma slupriset. Vill man inte låta köparen styra priset finns ju alltid Blocket. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Hur kommer det sig att folk sätter reservationspris på tradera? Är det inte bättre att ha 8000 som utropspris än att ha 6000 som utropspris och 8000 som reservation.... Tycker det är smått irriterande när de till och med har 1 i utrop och en reservation några tusen gånger över....
Psykologi. Ju lägre utropspris, desto fler som lägger bud.

Tradera vs Blocket

Personligen köper jag ingenting på Tradera, priset har alltid blivit högre än jag är beredd att betala. På Ebay är priserna så gott som alltid för höga, ingenting av det jag sökt har varit prisvärt. Jag har gjort många och goda affärer på Blocket, till ett pris både jag och säljaren varit nöjd med. Reservationspris på Tradera innebär i praktiken att varan har ett fast minimipris, dylika säljare bör hålla sig från auktioner... och sälja till fast pris på Blocket, med förmodligen räknar de med "auktionsfebereffekten" och ett högt slutpris.

Det är ett sätt för tradera att tjäna mera pengar eftersom reservationspriset är en betaltjänst.
Jag ignorerar också auktioner med reservationspris och undviker att använda denna "finess" själv , trots att det är surt att sälja saker där man inte ens får betalt för omslagspappret. Men det hör till spelets regler..

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto