Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Thailand!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, det beror på vad du ska GÖRA i Thailand (det gäller naturligtvis hela packningen, inte bara kameraväskan...) Ge mer specifika resplaner så kommer jag gärna med tips. Har varit runt i sydostasien med allehanda fotoutrustning, olika nästan varje gång. Beroende på vad jag ska göra och hur länge jag ska vara borta så åker olika saker med. Fotoutrustningen begränsas nästan alltid av vad jag har med mig i övrigt (dvs hur mycket övervikt jag vågar ta med...)

/Peter

Tips nummer ett (gratis, dessutom, då det inte är fråga om extra utrustning): Om du bor med AC, ta ut utrustningen från hotellrummet så fort som möjligt på morgonen. Öppna kameraväskan lite på glänt och vääänta. På detta sätt slipper du kondens på alla glasytor. Ta in kameran på samma sätt på kvällen. Har du gulgel eller liknande "torkpulver" är det bra att lägga ner i kameraväskan.
 
Min erfarenhet är att ta med följande saker utöver det du nämnt:
-putsduk
-fjärrutlösare (kan vara mycket användbart)
-litet vattenpass du fäster i blixtskon
-polarisationsfilter

Väsk valet är ju helt och hållet upp till en själv. Jag hade skaffat en väska som är liten och smidig där man får ned kameran med lite småtillbehör så som minneskort, pass och pengar.
Senast jag reste hade jag en kamera ryggsäck vilket jag tycket var jobbit att släparunt på. Visserligen praktiskt när man skulle till standen då allt gick ner i den, men på kvällen när man skulle gå ut och äta är det trist att behöva släpa på en tung ryggsäck. Stativ, laddare och batterier etc. kan man ju lämna på hotellrummet.

hoppas det hjälpte lite
//Gustav
 
Okej kul med snabba svar!
Jag ska åka till Phuket, till ett hotell
( http://www.phuket.as/tritrang.php) som ligger lite utanför, med ca 4 km till patong.
Tror det kommer att bli till mesta dels natur foto ex fåglar,växter och andra djur. Det ligger en stor skog bredvid hotellet så det blir perfekt.
Vi kommer också att ta en tripp till "The Beach" om ni vet vad jag menar.
Att välja väska är svårt, man vill ha en axelväska för att det är lätta att plocka fram men man får inte plats med så mycket då är ryggsäck bättre.
Köpte ett motsolskydd idag! Blir nog ett pol filter med eller vad tycker ni?
 
Tänk på att kameran med utrustning vill du nog ha med som handbagage och då börjar kilona att rusa iväg.

Lätt handbagageväska och sedan kanske packa sådant du kan undvara i resväskan om nu olyckan skulle vara framme.
 
pol filter är verkligen att rekomendera. Föroövrigt skulele jag avråda att aka till patong. Maste vaa Thailands fulaste och äckligaste ställe. Om du nu ändå skall åka till thailand...ak till något vackrare ställe. Det är bara vad jag tycker i alla fall.


Får jag rekomendera nagonting i den sdra ö världen så skulle det vara Koh Tao! Baan Chalok heter nog stranden. Den ligger på sydspetsen av ön.

H en fin resa!!!
 
Hej Tim.
Jag skulle nog lämnat stativet hemma. Polariseringsfilter, Uv-filter, motljusskydd, rengöringsduk till objektivet. Naturligtvis batteri och laddaren. Om du vill fotografera fåglar..djur så behöver du ett objektiv med större brännvidd( så till vida det inte är strutsar eller elefanter som dyker upp).
Mvh Thomas
 
lämna inte stativet hemma!
Jag va i Bangladesh i en vecka och hade med mig all mig utrustning. blixt 3 objektiv, stativ mfl. tänk på att du kanske inte kommer ha möjligheten att lagra bilderna någonstans. så minneskort kommer du behöva några av. 6gb räcker på min 10mpx kamera till ca 700 raw bilder med iso 100.

ha all din utrustning i handbagaget, de hade jag, (inte stativet då) de vägde 11 kilo. gränsen är 5kg med de gick bra ändå. genom 6 tullar! de om stativet, jag använde stativet två gånger under hela veckan. och skulle klarat mig utan dom bilderna. men man måste tänka OM. du kommer att ångra dig så mycket om du inte tar med dig de, när du står vid den perfekt solnedgången. så ta med dig den i mån av plats.

en mycket viktig sak är att ta med sig en blåsbälg. så du kan rengöra din kamera.

hoppas de hjälper
 
salomesilberstein skrev:
pol filter är verkligen att rekomendera. Föroövrigt skulele jag avråda att aka till patong. Maste vaa Thailands fulaste och äckligaste ställe. Om du nu ändå skall åka till thailand...ak till något vackrare ställe. Det är bara vad jag tycker i alla fall.


Får jag rekomendera nagonting i den sdra ö världen så skulle det vara Koh Tao! Baan Chalok heter nog stranden. Den ligger på sydspetsen av ön.

H en fin resa!!!

Tycker faktist att det verkar vackert!
http://files.reseguiden.se/files/1/rg_820201_m600.jpg
http://static.flickr.com/83/254846904_36537326c2_o.jpg
Men man kan ha olika uppfattningar på vad som är vackert.

solvargen skrev:
Hej Tim.
Jag skulle nog lämnat stativet hemma. Polariseringsfilter, Uv-filter, motljusskydd, rengöringsduk till objektivet. Naturligtvis batteri och laddaren. Om du vill fotografera fåglar..djur så behöver du ett objektiv med större brännvidd( så till vida det inte är strutsar eller elefanter som dyker upp).
Mvh Thomas
[/B]

Får se om jag tar med mig stativet. Fåglar och små djur brukar man kunna fota med 85mm det beror på hur man gör, man kan inte springa fram och ta ett kort:p Men jag håller med dig att jag behöver ett längre glugg! Har precis köpt 40D och min budget är inte i topp. Det blir nog ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L till sommaren, var tror ni om det?

keckax skrev:

"Crumpler Pretty Boy 4000"

He he, du blir nog söt med den väskan

/K [/B]

Hehehe japp det kommer jag nog, men bättre än någon annan väska som ropar "hej kom och hjälp mig!"

gatica skrev:

lämna inte stativet hemma!
Jag va i Bangladesh i en vecka och hade med mig all mig utrustning. blixt 3 objektiv, stativ mfl. tänk på att du kanske inte kommer ha möjligheten att lagra bilderna någonstans. så minneskort kommer du behöva några av. 6gb räcker på min 10mpx kamera till ca 700 raw bilder med iso 100.

ha all din utrustning i handbagaget, de hade jag, (inte stativet då) de vägde 11 kilo. gränsen är 5kg med de gick bra ändå. genom 6 tullar! de om stativet, jag använde stativet två gånger under hela veckan. och skulle klarat mig utan dom bilderna. men man måste tänka OM. du kommer att ångra dig så mycket om du inte tar med dig de, när du står vid den perfekt solnedgången. så ta med dig den i mån av plats.

en mycket viktig sak är att ta med sig en blåsbälg. så du kan rengöra din kamera.

hoppas de hjälper
[/B]

Jag har ett ganska lätt stativ så det slinker kanske med (2kg kanske). Jag kommer att ha med min bärbara dator som jag lägger över bildena på, har bara 4gb och tror inte det räcker om jag känner mig själv :)
 
Har varit 2 veckor i Thailand och Kambodja. Hade med mig blixt och stativ, användes aldrig, 11-18 + 28-75 + 70-210 och över 80% av bilderna är tagna med 11-18. Av 3000 bilder använde jag kanske 70-210 till 10, 200 med 28-75 (soluppgång över Ankor Wat) och resten med 11-18, i och för sig på 18mm (som på gamla filmtiden 24mm satt på för jämnan.

Dessutom, jag skulle inte chansa på att klara mig undan övervikt, kostar skjortan dag om du torskar.

Dator väger ju 2-3kg + laddare, köp mer minneskort, tokbilliga idag, inte större än 4 GB så att du kan bränna över till DVD om det krisar.
 
Var i Thailand två veckor nu i januari med ett urval av min utrustning nerpackad i en Lowepro Slingshot 100, som ju är en smart ryggsäck i miniformat som svängs fram på magen. Den funkade kanonbra, diskret och smidig, och pass och pengar fick jag plats med också. Då hade jag ändå D300 med 18-135, 70-300, minneskortshårddisk och lite annat smått och gott.

Mina råd: polfilter absolut, ger otroligt vackra färger och djup. Blåsbälg, putsduk och motljusskydd förstås. Glöm inte batteriladdaren, kontakten funkar i Thailand. Extra batteri är inte fel för de längre utflykterna!!

Stativ är helt onödig extravikt om du har en glugg som är längst 85mm och med IS och en kamera som tål hyfsat höga ISO. Jag saknade inte mitt stativ en enda gång, och då plåtade jag med 300 mm (och stabilisering) många gånger. Det är normalt sett LJUST i Thailand, och annars kan man fixa stöd på annat sätt.

Nej res lätt och rätt är mitt råd.
 
JOLidman skrev:
...över 80% av bilderna är tagna med 11-18.
-----------
Dator väger ju 2-3kg + laddare, köp mer minneskort, tokbilliga idag, inte större än 4 GB så att du kan bränna över till DVD om det krisar.

1. Ångrar möjligen att jag inte plockade med min Sigma 10-20mm, jag tänkte på det redan på resan, men innan kändes det som om 18mm fick räcka. Next time...

2. Tar du med datorn bara för bidlernas skull har Jan-Olof naturligtvis helt rätt! Bästa investeringen vore 1-2 4GB-kort á 350-400 spänn styck (se till att rensa dåliga bilder på kvällarna) och ev ett extrabatteri för 395. Och polarisationsfilter förstås!

Ha en bra resa, det hade jag! Det blev ca 1 300 bilder på två veckor.EDIT: men jag rensade inte, bara tankade över,,,
 
Senast ändrad:
Kan man inte ha den bärbara datan i vanliga bagageset? Eller kan den pajja?

Läste på fritidsresor, som jag ska åka med.

"Flygbolagens frivikt för bagage är oftast 20 kg inklusive ett handbagage som får väga max 5 kg och inte vara större än 45x35x20 cm. För bagagevikt utöver frivikten tar flygbolagen ut en avgift som varierar beroende på destination."

Känns som det skulle vara roligare att lägga dom där 400kr på något annat än minneskort, så jag får se vad jag gör!

Tack för alla bra tips!!!
Kom med fler om ni har nåra!

MVH Tim
 
Timpolanen skrev:
Kan man inte ha den bärbara datan i vanliga bagageset? Eller kan den pajja?

Det finns en ganska stor stöldrisk om du förvarar värdeföremål i det vanliga bagaget. Varje år försvinner ca 5% av allt bagage spårlöst har jag läst. På vissa flygplatser säger de till när man vill checka in bagaget att man inte skall ha någonting stöldbegärligt i bagaget. Att de som lastar planen inte behandlar bagaget särskilt mjukt gör att skaderisken är förhållandevis stor. Håret reser sig på huvudet när man ser hur de bahandlar ens stackars väska.

Nu vet jag inte vad du tänker ta med dig men med bara kamera och en bärbar dator i en plastpåse bör du klar viktgränsen. Stoppa in kameraväska, stativ (som du inte får ta in i planet), och alla tillbehör utom laddare och minneskort i det vanliga bagaget så bör det gå bra.

Jag tror att fritidsresor och andra liknande researrangörer brukar vara ganska noga med vikten om man jämför med reguljärflyg som oftast har en högre viktgräns för kabinbagaget redan från början.
 
Hej Tim,

Vi bodde på just det hotellet i höstas. Vädret var lite risigt, ingen sol på en vecka, så polfiltret kom aldrigt till användning.

Vi tog inga turer i skogarna runt omkring, så jag vet inte vad vi missade men ha inte alltför stora förväntningar, vi såg inte så mycket fåglar. Däremot var stranden intressant eftersom det vid ebb kom fram ganska mycket kryp i korallrevet.

Jag hade med mig en rejäl fotoväska (40D, tele, vidvinkel, macro, normalzoom, blixt) som handbagage. Datorväskan var också med, 11-åringen fick bära ombord på flyget! :)

Jag skulle ALDRIG våga packa datorn i det checkade bagaget. Den kan gå sönder eller försvinna alldeles för lätt där!

Stativ hade jag inte med mig och saknade det aldrig. Om det är en fotoresan du gör - ta med det, men om det är en familjeresa där du skall fota en del så klarar du dig gott utan.


En liten kompakt hade vi också med oss för restaurangfoto på kvällarna. Ibland tog jag dock med mig stora kameran med blixt. Kände mig aldrig orolig att bli rånad trots att vi spankulerade runt i Patong. Visst finns det mindre trevliga inslag i "stan" men det får man ta om man åker till Thailand.


Lycka till!

Anders

PS. "Taxi"-bilarna utanför hotellet verkar seriösa och billiga även om de tycks sakna officiell status.

PS. PS. Den lilla restaurangen uppe på kullen till vänster om beachen är lide udda men trevlig och billig! Perfekt för en vardagsmiddag när man tröttnat på hotellet och inte orkar åka in till Patong.
 
Spramdoctor skrev:
Det finns en ganska stor stöldrisk om du förvarar värdeföremål i det vanliga bagaget. Varje år försvinner ca 5% av allt bagage spårlöst har jag läst. På vissa flygplatser säger de till när man vill checka in bagaget att man inte skall ha någonting stöldbegärligt i bagaget. Att de som lastar planen inte behandlar bagaget särskilt mjukt gör att skaderisken är förhållandevis stor. Håret reser sig på huvudet när man ser hur de bahandlar ens stackars väska.

Nu vet jag inte vad du tänker ta med dig men med bara kamera och en bärbar dator i en plastpåse bör du klar viktgränsen. Stoppa in kameraväska, stativ (som du inte får ta in i planet), och alla tillbehör utom laddare och minneskort i det vanliga bagaget så bör det gå bra.

Jag tror att fritidsresor och andra liknande researrangörer brukar vara ganska noga med vikten om man jämför med reguljärflyg som oftast har en högre viktgräns för kabinbagaget redan från början.

Hej

Bra att veta då får väl min syster eller någon annan ta den i hand bagaget. Det löser sig nog!

Hade bra!

AFJ skrev:
Hej Tim,

Vi bodde på just det hotellet i höstas. Vädret var lite risigt, ingen sol på en vecka, så polfiltret kom aldrigt till användning.

Vi tog inga turer i skogarna runt omkring, så jag vet inte vad vi missade men ha inte alltför stora förväntningar, vi såg inte så mycket fåglar. Däremot var stranden intressant eftersom det vid ebb kom fram ganska mycket kryp i korallrevet.

Jag hade med mig en rejäl fotoväska (40D, tele, vidvinkel, macro, normalzoom, blixt) som handbagage. Datorväskan var också med, 11-åringen fick bära ombord på flyget! :)

Jag skulle ALDRIG våga packa datorn i det checkade bagaget. Den kan gå sönder eller försvinna alldeles för lätt där!

Stativ hade jag inte med mig och saknade det aldrig. Om det är en fotoresan du gör - ta med det, men om det är en familjeresa där du skall fota en del så klarar du dig gott utan.


En liten kompakt hade vi också med oss för restaurangfoto på kvällarna. Ibland tog jag dock med mig stora kameran med blixt. Kände mig aldrig orolig att bli rånad trots att vi spankulerade runt i Patong. Visst finns det mindre trevliga inslag i "stan" men det får man ta om man åker till Thailand.


Lycka till!

Anders

PS. "Taxi"-bilarna utanför hotellet verkar seriösa och billiga även om de tycks sakna officiell status.

PS. PS. Den lilla restaurangen uppe på kullen till vänster om beachen är lide udda men trevlig och billig! Perfekt för en vardagsmiddag när man tröttnat på hotellet och inte orkar åka in till Patong.[/B]

Heheh vilket samman träffande! Hur var hotellet och personalen? Var det billigt i patong, fanns det elektronik att köpa? (något stativ kanske?)
Jag åker inte på någon fotoresa jag åker med familjen fast jag kommer nog att fota tillmestadels.

PS. Är det någon stans man borde åka ex phi phi ilands? Eller någon annan sevärdhet?

Hade bra!
MVH Tim
 
Det regnade rätt mycket när vi var där så några längre shoppingturer blev det inte. Jag såg någon fotobutik i Patong, tror den låg i norra delen av strandvägen. Jag antar att det är billigare än i Sverige, men tar man bort moms-effekten brukar det väl inte vara några jättepengar.

Hotellet var OK och personalen trevlig men som vanligt i Thailand vår man utrusta sig med ett visst tålamod ibland! :)

De utflykter vi gjorde var inget vidare. Grabben ville ju se "James Bond Island" - en riktig "tourist trap". Phi Phi var vi aldrig till.

I efterhand så inser jag att bäst hade nog varit att hyra en "taxi" utanför hotellet för en privat rundtur en dag. Då kan man styra mer själv över utflykten och så blir det mer spännande att se var man hamnar! :) Priset om man är 3-4 pers blir nog lägre.

Själv hade jag velat hyra bil själv och dra runt med resebyrån avrådde från det. Förstår inte alls varför. Trafiken var ju tämligen beskedlig, inte alls som i Bangkok, och med en vettig karta borde det gå att ta sig fram på egen hand. Nåväl, privattaxi är nog lika billigt och så kan man ju ta sig ett par Singha till lunch!
 
Vet inte om du fått dom svar du vill ha om "Crumpler Pretty boy 4000"

Jag har själv en sån tillsammans med en canon 400D dock med kitobjektiv, men det glider enkelt ner tillsammans med extern blixt och laddare i det stora facket. Tycker det är riktigt härlig väska som är väldigt snygg och rymmer en hel del trots storleken. Däremot om man ska ha med sig något mer blir det nog trångt.
 
Patlin skrev:
Vet inte om du fått dom svar du vill ha om "Crumpler Pretty boy 4000"

Jag har själv en sån tillsammans med en canon 400D dock med kitobjektiv, men det glider enkelt ner tillsammans med extern blixt och laddare i det stora facket. Tycker det är riktigt härlig väska som är väldigt snygg och rymmer en hel del trots storleken. Däremot om man ska ha med sig något mer blir det nog trångt.

Hej

Jag var och köpte en Crumpler Pretty boy 7500 den var lite större och några hundra dyrare och jag är jätte nöjd!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.