AFJ skrev:
Hej Tim,
Vi bodde på just det hotellet i höstas. Vädret var lite risigt, ingen sol på en vecka, så polfiltret kom aldrigt till användning.
Vi tog inga turer i skogarna runt omkring, så jag vet inte vad vi missade men ha inte alltför stora förväntningar, vi såg inte så mycket fåglar. Däremot var stranden intressant eftersom det vid ebb kom fram ganska mycket kryp i korallrevet.
Jag hade med mig en rejäl fotoväska (40D, tele, vidvinkel, macro, normalzoom, blixt) som handbagage. Datorväskan var också med, 11-åringen fick bära ombord på flyget!
Jag skulle ALDRIG våga packa datorn i det checkade bagaget. Den kan gå sönder eller försvinna alldeles för lätt där!
Stativ hade jag inte med mig och saknade det aldrig. Om det är en fotoresan du gör - ta med det, men om det är en familjeresa där du skall fota en del så klarar du dig gott utan.
En liten kompakt hade vi också med oss för restaurangfoto på kvällarna. Ibland tog jag dock med mig stora kameran med blixt. Kände mig aldrig orolig att bli rånad trots att vi spankulerade runt i Patong. Visst finns det mindre trevliga inslag i "stan" men det får man ta om man åker till Thailand.
Lycka till!
Anders
PS. "Taxi"-bilarna utanför hotellet verkar seriösa och billiga även om de tycks sakna officiell status.
PS. PS. Den lilla restaurangen uppe på kullen till vänster om beachen är lide udda men trevlig och billig! Perfekt för en vardagsmiddag när man tröttnat på hotellet och inte orkar åka in till Patong.[/B]