Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till storstad och objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesaux

Medlem
Har sett många bra trådar med råd. Men inte tillräckligt,,,,är ju bara en amatör här.

Jag har fått för mig att resa till Rom. Har ett Sigma 18-200 och ett nytt EF-S 15-85 mm 3,5 samt ett nytt
EF-S 60mm makro 2,8. Skall man kitta ett EF 50 mm 1,4? Eller klarar jag mig på mitt makro med något av de andra objektiven. Min fråga är, vad 17 skall jag ha med mig!? Notera att jag är en amatör men vill ha det bästa ut av min 7D.

Mot bakrund av alla kyrkor, vyer över torg, historiska byggnader, fota maträtter samt tjuvar har jag bestämt mig för att försöka hålla antalet objektiv nere.

Vad tror ni man skall ha? Skall man ha med ett nytt 50mm 1,4 för att klara kyrkor etc eller klarar jag mig med mitt makro? Eller räcker det att bara ta med mig mitt 15-85 3,5 som verkar grymt ändå?

Mvh

Lesaux
 
Har sett många bra trådar med råd. Men inte tillräckligt,,,,är ju bara en amatör här.

Jag har fått för mig att resa till Rom. Har ett Sigma 18-200 och ett nytt EF-S 15-85 mm 3,5 samt ett nytt
EF-S 60mm makro 2,8. Skall man kitta ett EF 50 mm 1,4? Eller klarar jag mig på mitt makro med något av de andra objektiven. Min fråga är, vad 17 skall jag ha med mig!? Notera att jag är en amatör men vill ha det bästa ut av min 7D.

Mot bakrund av alla kyrkor, vyer över torg, historiska byggnader, fota maträtter samt tjuvar har jag bestämt mig för att försöka hålla antalet objektiv nere.

Vad tror ni man skall ha? Skall man ha med ett nytt 50mm 1,4 för att klara kyrkor etc eller klarar jag mig med mitt makro? Eller räcker det att bara ta med mig mitt 15-85 3,5 som verkar grymt ändå?

Mvh

Lesaux

Från en amatör till en annan.

Ett 50mm objektiv kanske inte är så smart om du exempelvis vill fotografera kyrkor utifrån eller byggnader på smala gator. Jag har gått runt lite de senaste dagarna i Stockholm med ett 50mm objektiv och det finns rätt många bilder man helt enkelt inte kan ta, för att det inte finns plats. Och då har jag ändå en 35mm kamera, betydligt större bildsensor än i 7D.
 
Hade valt 15-85 som huvudobjektiv, säkert bra i kyrkor mm att ha ett vidvinkel. Jag tror inte att du har så stor nytta av makrot, hade då valt ett 50/1.4 kan ge spännade bilder om du har ett sådant eller ändå tänker köpa? Annars så klarar du dig nog ganska bra med enbart 5-85.
 
Om du inte riktigt vet vad du behöver är det nog enklaste att du bara tar med 15-85:an (det är ett all-round objektiv i ordets rätta bemärkelse), annars har du bara samma funderingar varje gång du lämnar rummet.

När du har använt kameran lite mer kommer du tids nog märka vad det är just du saknar för din fotografering, ingen annan kan ju egentligen veta det.

Det kan bli så att du gillar att fotografera porträtt med vill ha lite tunnare skärpedjup, då skulle jag definitivt rekommendera 50/1.4. Men vill du istället ha ett litet smidigt objektiv att ha när det blir lite mörkare, då kanske det är 28/1.8 som är bäst för dig. Eller så märker du att nästan alla bilder är tagna i ändläget (85 mm), då kanske det är en telezoom som du behöver nästa gång osv.

Jag brukar själv släpa med mig massor av objektiv, men det slutar ändå nästan alltid med att jag bara använder min 24-105/4 (motsvarar din 15-85 för fullformat) till allt.
 
15-85:an räcker som sagt långt.
När jag var i Rom så använde jag nästan uteslutet 17-40/4 på min 5D vilket motsvarar ca 10-22 på din 7D.

--lite OT ---
Det är ju omöjligt att svara på vilken brännvidd som är bäst för ett motiv om man inte vet vilket slutresultat som eftersträvas. Vill man vara säker på att uppnå lite oväntade och annorlunda bilder så kanske man ska rekommendera supertele och fisheye som kombo. Man kommer ju att tvingas tänka lite annorlunda och man får kanske inte riktigt vykortsbilderna. Men nog ska man kunna fånga Rom med det också.

Sen är jag sådan att om jag släpar med mig grejer för att fotografera så glömmer jag lätt att uppleva platsen så första gången jag åker till en plats så är det inte ovanligt att jag lämnar systemkameran på hotellrummet. Om jag då hittar nåt som jag tror blir en bra bild så försöker jag återkomma senare. Vilket funkar bra om man stannar lite längre tid och inte bara en helg späckad med en mängd måste ses på listan...
 
Mina favoritobjektiv i städer är 35/2.8 (eller ibland 35/2.0) samt 15/4. Sedan har jag alltid en 135 eller 200 liggande i väskan om det skulle behövas. Fördelen med fasta objektiv är att de är små och smidiga, något jag tycker är en stor fördel i stadsmiljö (jag har alltid kameran i handen, så vill inte det skall bli för tungt). 50mm är en trvlig bränvidd, men ofta lite för lång i stan. Svårt att gå tillräckligt långt ifrån för att få med det man vill, men det beror ju givetvis på vad och hur man fotograferar. Ljusstyrka är ju alltid bra, men behovet har kraftigt minskat tycker jag med nya sensorer och bättre brusreducering i t.ex. LR.
 
När jag var i Rom i våras använde jag nästan bara mitt Sigma 10-20. Den kortaste brännvidden användes oftare än den längsta, och sällan i mellanlägen (objektivet presterar bäst i ytterlägena). Men jag tror nog att EF-S 15-85 räcker långt, även om du kommer att önska dig kortare brännvidd någon gång när husen är stora och gatorna smala.

Några gånger hade jag nytta av tele. Normalzoomen använde jag inte alls.
 
Jag lägger min röst på två alternativ......

1. Enbart 18 - 200. Ett hyfsat "walkaround" objektiv. Du får helt enkelt anpassa dig med de begränsningar som objektivet innebär. Fördelen är att du har allt med dig och slipper släpa på mer prylar.

2. Ditt fina 15 - 85. Jag hade kompletterat detta med ett vidvinkel (Canon 10 - 22) Den kombinationen är svårslagen på en crop kamera. Det blir till att slanta upp ;-) Som tidigare inlägg så är 10 - 22 väldigt användbar i den miljön som du beskriver. Även jag kör väldigt mycket med 17 - 40 (FF-hus) på familjens resor. Tycker det blir spännande bilder med mycket vidvinkel och ligga och krypa ocoh åla på marken.

http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=268&pos=12
 
Tackar

...för alla svar! Det är bara konstatera att man får gå på känsla här och hoppas man inte blir rånad;)

För er som hade varit i Rom,,,är det någon av er som har några bra fototips och vilket resestativ kan vara vettigt att ha med?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.