Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Minsk, Vitryssland.

Produkter
(logga in för att koppla)

Denvitaharen

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag ska göra en resa till Pinsk i Vitryssland, om lite mer än en vecka och har en lite frågor, som någon annan kanske vet svaret på.

1. Hur e det med stöld och sånt där? Är det vanligt?

2. El. Jag gissar på att de använder samma elsystem som vi gör här i Sverige (alltså att min batteriladdare/etc fungerar där?).

Ut överdet så är ni välkommna med tips på saker man kan fotografera i Minsk, där jag kommer att bo. Jag ska gå på sightseeing i Pinsk någon dag också, så jag får väl förhoppningsvis se de _kända_ verken.

Tips i Warszawa i Polen mottages också, då jag är där en dag.

Mvh / Richard Alm

Var där i maj på språkresa. Toppen stad med massa vänligt folk.

Några stölder/rån/hot märke jag inte av, men jag rörde mig mest i grupp så kanske var därför.
Om man strosar runt ensam, halv två, i slummen, så kanske man blir rånad? eller..

Jo, det är samma elsystem som här.

Vi kommer röra oss på i grupp också, eller iaf i 5st (vi e fyra killar som bor hos samma familj och vi blir "guidade" av en vitryss).

Vad hon som annordnar resan har sagt så e det också ett trevligt folk. Ska bli skoj att åka :)

Var lite aktsam när du fotograferar folk på gatan,
att trycka upp en kamera i ansiktet på någon är inte speciellt populärt därborta.

Har en kollega som är född och lever i trakten och han har åkt på en hel del stryk genom åren, själv har jag bara fått arga blickar och glåpord kastade efter mig.

Rikta inte kameran mot deras militäranläggningar, det kan gå riktigt illa, jag har egen erfarenhet av det.

I övrigt ett vänligt och beskedligt folk, risken att bli rånad är förmodligen mindre än i de Baltiska länderna eller Ryssland, men var dock på din vakt.

Warszawa är värt längre tid än en dag, det kommer du att märka själv.

Lycka till

Det finns en kul grej i Minsk som du inte får missa och det är en liten ö, precis vid den gamla stadsdelen.
På helgerna är det hur mycket brudpar som helst som besöker den ön för att posera på kort, ta på de "privata delarna" på en liten staty och sedan ska brudgummen bära bruden över bron - annars går äktenskapet åt skogen!!
Vi var där en dryg timme, och då såg vi ca 10 brudpar!!

Okej. Tack för svaren :)

Det med att folk inte alltid gillar att bli fotograferade, det har hon som har hand om allt berättat, att de fick en "utskällning" av en dam som de tog kort på, som egentligen bara ville säga att hon hade finare kläder hemma, men hade på sig arbetskläder då.

Jag är inte heller den personen som går fram och tar kort på folk på gatan, inte riktigt min grej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar