Annons

Resa för dykning och fotografering i Indonesien

Produkter
(logga in för att koppla)

MARINFOTO

Aktiv medlem
Vi är några som planerar att åka till Indonesien i september, för att dyka och undervattensfotografera. Gruppen består av erfarna dykare/fotografer med höga krav. Kan någon ge tips om bra fungerande dykstationer, helst som sköts eller ägs av en europé ?
 
Tjena! Vart i indonesien flyger ni till? Jag har varit på Bali ett antal gånger för att mest surfa och fota men det har även blivit en del dykning. Kan starkt rekomendera dykning vid Gili öarna (3 st) utanför Lombok. Stora vattensköldpaddor och revhaj ser man nästan varje gång.Även nusa Lembogan ska vara bra dykning, 3 timmars båtresa söder från Bali.
Varför ska det skötas av nån europe?
MVH Johan
 
Hej,

Jag kan varmt rekommendera Komodo National Park som är ett stort marint naturreservat. Det ligger lite off the beaten track, men man kan flyga dit från Bali till exempel. Jag valde att åka båt från Bali till Gili (där dykningen också är riktigt bra), och sedan en annan båt vidare till Komodo (tog tre dagar, men kan nog gå fortare om man vill. Båten jag åkte med lade till lite här och där för snorkling och annat på vägen).

Jag vet dock inte när säsongen är som bäst. Jag var där i september-oktober 2005, och jag tyckte sikten var väldigt bra. Det är helt klart det artrikaste området jag någonsin dykt på. (Jag luffade som så många andra runt i sydostasien och dök lite här och var på Filippinerna, i Vietnam/Thailand/Malaysia samt Indonesien. Indonesien var sist i resan, så vid det laget var jag ganska svårimponerad :)).

Jag dök med en dykfirma som drevs av Indonesier tror jag. Det fanns 2-3 stycken att välja på. Jag minns inte om någon drevs av européer, men jag upplevde den jag använde som bra. Det var standardupplägg med förmiddagsdyk, lunch på båten och sen dyk på eftermiddagen. Jag tror vi var 3-4 stycken i gruppen de flesta dagarna.

Vad gäller undervattensfotografering så har jag aldrig testat med riktig utrustning, så det har jag ingen större erfarenhet av tyvärr.

I Komodo-parken ligger för övrigt även ön Komodo, där de overkligt imponerande Komodo-varanerna finns. Ett klart plus :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.