Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa Egypten - hur skydda utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Ska i sommar till Egypten i två veckor. Kommer under den tiden oundvikligen att hamna i sandig (!) miljö. Hur gör jag för att skydda min kamera (Nikon D70)? Vad bör jag tänka på? Är det några särskilda filter el dyl som jag bör införskaffa? Allt ni kan komma på är av intresse!!

//Jenny
 
Jag har skrivit om mina Egypten erfarenheter här.

Ha utrustningen så mycket som möjligt i väskan (en plastpåse eller dyl), för att förhindra att den fina sanden tränger in i kameran. Använd en blåsborste för att blåsa bort sanden innan du putsar objektiven med - annars finns det stor risk för putsrepor..

-- Nicke
 
Ett circ pol-filter är bra att ha, inte bara för att skydda objektivet utan för att dämpa den starka solen en aning. Ska du dessutom ut på röda havet så får du ypperliga resultat.

När jag var i Egypten förra året så hade jag bara min gamla Olympus C-3040Z så har jag inte så många andra tips. Men här och här är lite bilder som kanske kan ge lite inspiration.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.