Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Repborttagning med mjukvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Är det någon som känner till t.ex. någon sorts plugin till Photoshop för att "ta bort" repor och damm från inscannade bilder?

Jag tänker mig att man på något sätt markerar en yta och låter plugin:en analysera ytan. Ett sträck mitt i ansiktet på en porträttbild borde ju kunna "tolkas" som en repa...

Bara en fundering...

Vet inte riktigt, men det här är en av nyheterna i Photoshop 7 enl Adobe.se:

"Lagningspensel för okomplicerad borttagning av damm, repor, märken och veck samtidigt som skuggor, ljusförhållanden och strukturer bevaras."

Köp PS 7.0

Photoshop 7.0 innehåller nån form av "repborttagnings" funktion.
Hur den fungerar vet jag dock inte än.
Men så här skriver dom på den svenska siten.

"Lagningspensel för okomplicerad borttagning av damm, repor, märken och veck samtidigt som skuggor, ljusförhållanden och strukturer bevaras "

Och så här på engelska.

"Healing Brush to effortlessly remove artifacts such as dust, scratches, blemishes, and wrinkles while preserving shading, lighting, and texture "

Typ samma sak.

Här finns dock en Quick time film som förklarar lite mer.

http://www.adobe.com/products/photoshop/movie_nf2.html

PS 6.0

i PS 6.0 finns funktionen under "Filter"-"Noise" -"Dust & Scratches.
Men jagtycker nog att den ger ett lite luddigt intryck påbilden ommananvänder det på svårare bilder.
En vit prick i en svart bakgrund fixar den enkelt, men det gör ju kloningen oxå :)

Utmärkt.. då får man vänta tills Photoshop 7 får release med andra ord.

Fantastiskt hur man kan förändra och "fixa" till... Precis det jag var ute efter! Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar