Annons

Reparera Ricoh GRD själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

bug

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Ricoh GRD och objektivet har fastnat i utfällt läge (nästan). Om jag slår på den skorrar den litet och sedan ger den upp. Det verkar annars inte vara något problem med den.

Serviceverkstäderna tar för mycket betalt och eftersom kameran har några år på nacken tycker jag att det inte är värt att skicka in den för detta. Ändå gillar jag den, och har någon ett tips för hur jag själv kan få igång den vore jag tacksam.

Ulf

Hade en panasonic lumix för några år sedan. Den gick i backen (klinkers) med utfällt objektiv.

Objektivet trycktes in till hälften, och fastnade där. Problemet var att det tryckts in snett och på så vis kilat fast.
Jag bröt det rakt igen och då fungerade det. Dreven var dock skadade så det gick inte att zooma, men annars fungerade det bra.

Om jag gissar vilt efter din beskrivning är det nog dreven som trasslar för dig också. Går det inte att bryta till kan du ju testa att skruva isär den.
Går det sedan inte att zooma är det ju bara att limma fast zoom-knappen.

Jag skulle tro att det inte kan gå fel. AF är ju av kontrastavkännande typ, och den borde inte kunna bli fel efteråt.

Om inte annat är det ju ett ypperligt tillfälle att få skruva lite i något som du inte känner till =)

Lycka till!

Bl a Canon hade ju problem med att objektiven fastnade, det fanns något känt Error-nummer för det också när det diskuterades på olika forum. Lösningen var (förutom att lämna in dem) att knacka kamerans botten i bordet ganska hårt. Detta på egen risk naturligtvis. Jag testade på den Ixus 40 vi hade då och det funkade, hände 3-4 gånger. Men har det kommit mycket grus eller liknande i mekanismen lär det inte hjälpa, då måste man ju öppna och rensa - om det går.

Jag har f ö också sabbat en kamera jag "knackat, ej Canon, (har haft otaliga kompakter genom arbete och privat) så jag avsäger mig allt personligt ansvar för vad jag sagt ovan ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar