KimW
Aktiv medlem
Vet inte vart jag ska posta min fråga men eftersom det är min kamera det gäller så fick tråden hamna här. Orkar du inte läsa hela inlägget läs ifrån den fet-stilade texten och nedåt!
Min nya kamera var tydligen ett måndagsexemplar, efter 2 veckor så gav minneskortshållaren i kameran upp och vill inte längre skicka upp mitt kort, kortet blir "frisläppt" men det kommer inte upp så man kan ta ut det, jag fick till slut ut mitt kort, när jag provade igen så hände samma sak, så jag vill inte skada den mer genom att hålla på och sätta i och ta ur kortet.
Jag ringde till Fotokungen där jag beställde min produkt och frågade om garantin gäller. Den gäller så länge skadan inte är gjorde av mig, vilket den givetvis inte är.
Men på verkstadens hemsida (Intervision) står följande
"Om en produkt som lämnats in för garantireparation eller reklamation efter undersökning befaras vara skadad av sand, damm, vätska, mekanisk åverkan (stötskada), felaktigt handhavande eller liknande yttre omständighet, upphör all garanti att gälla."
Hur ska jag som konsument kunna skydda mig själv mot någon som kollar lite snabbt och sen bara säger "De här gjorde du själv, nu ska vi ha 700kr för att ha tittat på kameran i 30 sekunder."? Eftersom det är kortplatsen så är det nog väldigt lätt att säga att jag inte vet hur man sätter i minneskortet korrekt eller beskyller mig för detta. Han på fotokungen som jag pratade med ställde samma fråga (förstår att de ställer frågan så klart), men hur ska jag kunna bevisa att jag har kollat på den lilla ingraveringen i luckan? Jag sa att jag inte satt i kortet åt fel håll vilket är sanningen.
Jag är student så jag är varken rik eller dum nog att inte vara försiktig med något som kostar över 7000 det är även min första DSLR kamera någonsin. Så jag har varit väldigt rädd om den i de 14 dagar jag haft den i min ägo. Vill inte råka ut för någon som har en dålig dag som beskyller mig för detta så garantin inte gäller.
Jag är väldigt orolig över att jag kanske blir tvungen att stå för hela kostnaden själv även fast jag har garanti och inte använt kamerna på ett felaktigt sätt.
Oj, nu blev det väldigt mycket text här. Så nu enbart frågorna:
1. Hur ska jag som konsument kunna skydda mig mot någon som inte orkar fixa min kamera och bara lägger skulden på mig för att dra in 700 kr?
2. Någon som har erfarenhet om hur mycket det kan tänkas kosta att byta ut kortläsaren OM de nu får för sig att säga att jag har åstakommit skadorna och säger att garantin inte gäller?
Är väldigt orolig över detta eftersom jag inte haft kameran så länge och vill verkligen inte få skulden för något jag själv inte gjort.
Min nya kamera var tydligen ett måndagsexemplar, efter 2 veckor så gav minneskortshållaren i kameran upp och vill inte längre skicka upp mitt kort, kortet blir "frisläppt" men det kommer inte upp så man kan ta ut det, jag fick till slut ut mitt kort, när jag provade igen så hände samma sak, så jag vill inte skada den mer genom att hålla på och sätta i och ta ur kortet.
Jag ringde till Fotokungen där jag beställde min produkt och frågade om garantin gäller. Den gäller så länge skadan inte är gjorde av mig, vilket den givetvis inte är.
Men på verkstadens hemsida (Intervision) står följande
"Om en produkt som lämnats in för garantireparation eller reklamation efter undersökning befaras vara skadad av sand, damm, vätska, mekanisk åverkan (stötskada), felaktigt handhavande eller liknande yttre omständighet, upphör all garanti att gälla."
Hur ska jag som konsument kunna skydda mig själv mot någon som kollar lite snabbt och sen bara säger "De här gjorde du själv, nu ska vi ha 700kr för att ha tittat på kameran i 30 sekunder."? Eftersom det är kortplatsen så är det nog väldigt lätt att säga att jag inte vet hur man sätter i minneskortet korrekt eller beskyller mig för detta. Han på fotokungen som jag pratade med ställde samma fråga (förstår att de ställer frågan så klart), men hur ska jag kunna bevisa att jag har kollat på den lilla ingraveringen i luckan? Jag sa att jag inte satt i kortet åt fel håll vilket är sanningen.
Jag är student så jag är varken rik eller dum nog att inte vara försiktig med något som kostar över 7000 det är även min första DSLR kamera någonsin. Så jag har varit väldigt rädd om den i de 14 dagar jag haft den i min ägo. Vill inte råka ut för någon som har en dålig dag som beskyller mig för detta så garantin inte gäller.
Jag är väldigt orolig över att jag kanske blir tvungen att stå för hela kostnaden själv även fast jag har garanti och inte använt kamerna på ett felaktigt sätt.
Oj, nu blev det väldigt mycket text här. Så nu enbart frågorna:
1. Hur ska jag som konsument kunna skydda mig mot någon som inte orkar fixa min kamera och bara lägger skulden på mig för att dra in 700 kr?
2. Någon som har erfarenhet om hur mycket det kan tänkas kosta att byta ut kortläsaren OM de nu får för sig att säga att jag har åstakommit skadorna och säger att garantin inte gäller?
Är väldigt orolig över detta eftersom jag inte haft kameran så länge och vill verkligen inte få skulden för något jag själv inte gjort.