Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rent vatten som stoppbad?

Produkter
(logga in för att koppla)

kermit_1010

Medlem
Hej!
Jag har en undran angående stoppbad vid pappersframkallning.
Går det bra att använda vanligt vatten som stoppbad mellan framkallare & fix? Har för mig att jag hört att man kan blanda i ättika i stoppbadet!
Mvh Fredrik
 
Stoppbadet är vanligen ättiksyra, ca 1,5 % för papper. Syftet är att sänka pH i emulsionen (framkallaren är alkalisk) så att man inte neutraliserar fixet. Alla kommersiella fix arbetar nämligen i sur miljö.

Om du arbetar med barytpapper (fiberpapper) så fungerar stoppbadet även som stopp för framkallningen. Plastpapperen är utframkallade efter 1 min, så här är det bara fråga om att sänka pH.

Det finns även stoppbad baserade på citronsyra. De är luktfria, men mycket dyrare i inköp.
 
Jag använder ett luktfritt stopp. Det kostar hundra kronor litern, späds 1:19 och ger alltså 20 liter. Använder jag det one-shot så kostar det alltså 1,66 kr per film eller 5 kr per pappersskål. Men i praktiken ännu mindre eftersom det har indikator så att det är lätt att återanvända.

Jag tycker det är dumsnålt att inte använda stopp.
 
Citronsyra

Min erfarenhet är att vid filmframkllning så räcker det med ett vattenbad emellan framkallare och fix. När man kopierar på papper så går det bra med citronsyra, som blir mycket billigare om amn köper den i större förpackningar används bland annat för att ta bort rost med o.s.v

Lasse
 
Lasse! Får man fråga i vilken proportion du använder citronsyran? Uppblandad brukslösning 1liter.
MVH Eva
 
Att köpa citronsyra i pulver och lösa själv är mycket billigare än att köpa färdigblandat (man får betala bra för vattnet). Citronsyra är lättlösligt i vatten så det är inte besvärligt. Den vanligaste koncentrationen är 20 g/l (w/v).

Under alla omständigheter är ättiksyra avsevärt billigare, det är en bulkkemikalie som det tillverkas miljoner ton/år av. Citonsyra tillverkas troligen genom jäsning, vilket gör den dyrare.

Ett tips till den som inte vill lösa citronsyran vid varje kopieringstillfälle:

Det går bra att göra en stamlösning: 400 g citronsyra och vatten till 1 liter (obs inte 1 liter vatten). Värm försiktigt så löser syran sig under omrörning. För den som inte har ett kemilabb så går det bra att göra i köket: citronsyra är ett livsmedel. Späd 1+19 innan användningen.

Anledningen till att man bör förvara citronsyra som stamlösning är att det är ett livsmedel även för bakterier, de käkar helt enkelt upp den om halten är så låg som 2 %.
 
Senast ändrad:
Jag använder stoppbad, Ilfords, väldigt drygt, räcker en evighet. Men jag använder det bara till film. Till plastpapper lär det väl knappast behövas, jag menar att det räcker väl med vatten. Rätta mig om jag har fel...
 
klabbarpan skrev:
Jag använder stoppbad, Ilfords, väldigt drygt, räcker en evighet. Men jag använder det bara till film. Till plastpapper lär det väl knappast behövas, jag menar att det räcker väl med vatten. Rätta mig om jag har fel...


Det stämmer det räcker så bra med enbart vatten till plastpapper.Billigt är det också.
 
steinick skrev:


Om du arbetar med barytpapper (fiberpapper) så fungerar stoppbadet även som stopp för framkallningen. Plastpapperen är utframkallade efter 1 min, så här är det bara fråga om att sänka pH.

Det finns även stoppbad baserade på citronsyra. De är luktfria, men mycket dyrare i inköp.

Alla plastpapper är inte növändigtvis utframkallade efter 1 minut om man använder 20 gradig framkallare utan brukar ha en tendens att bli lite flammiga
 
Min erfarenhet säger att det är onödigt med stoppbad för att om bilden skall vara färdigframkallad efter tex:2 min så kommer den ju inte längre i framkallningsproceduren om den så ligger i 3 min, det räcker bra med vanligt vatten. Annat är det med film som inte stannar efter den angivna tiden utan framkallar tills filmen blir helt svart.
 
Jag brukar hälla i en till två kapsyler äticka i mitt stoppbad, och det är på en till två liter. Har inte en aning om det är lämpliga proportioner, men det känns rätt.

//Pontus
 
inge skrev:
Min erfarenhet säger att det är onödigt med stoppbad för att om bilden skall vara färdigframkallad efter tex:2 min så kommer den ju inte längre i framkallningsproceduren om den så ligger i 3 min, det räcker bra med vanligt vatten. Annat är det med film som inte stannar efter den angivna tiden utan framkallar tills filmen blir helt svart.

Men syran i stoppbadet har den funktionen att den hjälper till att inte neutralisera fixet lika snabbt och att ha bra fixerade bilder är väl att föredra?

Mvh/ Kenneth
 
festfotografen skrev:


Alla plastpapper är inte növändigtvis utframkallade efter 1 minut om man använder 20 gradig framkallare utan brukar ha en tendens att bli lite flammiga

Jag ska uttycka mig exaktare: plastpapper som innehåller framkallningsämnen (dvs kan maskinframkallas) är utframkallade efter 1 min, även vid 20°C. Exempel på sådana papper är Ilford Multigrade IV DeLuxe.

Om papperstillverkaren anger 1 min som normal framkallningstid kan vi vara säkra på att papperet innehåller framkallningsämnen. Den kortare tiden, jämfört med andra papper, beror på att alkalierna i framkallaren fungerar som aktiverare och papperet framkallas både "utifrån och inifrån".
 
Vad jag tror festfotografen menar är att pappret inte har nått sin maximala svärtning efter en minut i framkallaren. Plockar man ut ett plastpapper i dagsljus, delar upp det och framkallar det sedan i 1min, 1,5min och 2min så kommer man att finna skilnader i svärtningen, I alla fall mellan det som framkallats i 1min och det som framkallats i 1,5min.

Mvh/ Kenneth
 
Jag vet inte om jag har fel, men jag känner yrkesfotografer som aldrig använder stoppbad och påstår att det inte har någon som helst betydelse bara bilden är helt utframkallad och ordentligt fixad och sköljd. Om någon har lust så vore det kul att veta vad fuji,kodak eller rent av en lärare på hög nivå inom foto har och säga men jag misstänker att filmfabrikanterna gärna vill sälja stoppbad, så en kunnig lärare kanske är bäst
 
inge skrev:
...Om någon har lust så vore det kul att veta vad fuji,kodak eller rent av en lärare på hög nivå inom foto har och säga men jag misstänker att filmfabrikanterna gärna vill sälja stoppbad, så en kunnig lärare kanske är bäst

Om du frågar en kunnig lärare på ”hög nivå” kommer du -beroende på vem du frågar- få två svar:
1. Det går lika bra med vatten.
2. Du skall använda isättika med en koncentration runt 0,7%, det vill säga 7 ml per liter vatten.

Själv är jag ingen kunnig lärare men jag använder 5ml isättika per liter vatten vilket ger ett pH av runt 4,9. Då påverkas gelatinet minst vad gäller svällning samtidigt som framkallningen avbryts effektivt.
Det finns sedan mycket att säga om fixets surhet men jag vill nog påstå att du kan köra med vatten och vara fullt nöjd resten av ditt liv.
Särskilt om du är noga med att inte använda fixet till för många bilder, fixet kommer att påverkas av det höjda pH-värdet till slut.

Själv tycker jag det är vare sig besvärligt eller dyrt med isättikan och använder därför den tekniskt korrekta arbetsgången.
 
OK, låt oss ta det igen!

Framkallare (film- och pappers-) fungerar bara i alkalisk mijö.
Stoppbad består av en syra, vanlligen ättiksyra eller citronsyra.
Kommersiellt tillgängliga fix (film- och pappers-) är svagt sura och fungerar inte i alkalisk mijö.

Stoppbadet har två funktioner:

1. Framkallningen avbryts omedelbart när filmen eller papperet hamnar i det sura stoppbadet.
2. Den framkallare som finns i emulsionen (och i pappersbasen hos barytpapper) neutraliseras så att den inte kan påverka fixeringsprocessen ofördelaktigt.

Vatten har ingen neutraliserande förmåga, och framkallaren avlägsnas endast genom diffusion.

Var och en gör precis som den vill, och den som vill välja att tro på en eller annan guru gör det. Detta är emellertid inte "rocket science", utan helt vanlig elementär kemi.
 
Lars Erik

När jag läste kemi på gymnasiet använde min lärare ett annat uttryck för diffusion nämligen diffundering.

Minns jag fel eller används faktiskt den termen?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar