Annons

Rengjorde min sensor...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Har gått o dragit mig länge för att göra rent sensorn men igår fick jag tummen ur och gjorde det.
Jag hade köpt en stor blåsbälg (ej med borste) och tänkta att jag skulle börja testa med den. 2-3 tryck senare och ALLT hade försvunnit...!

Jag ville bara dela med mig av denna befriande erfarenhet då jag vet att det finns fler människor som drar sig för att ens förska göra rent sensorn. Nu är jag medveten om att jag kanske hade tur som inte hade något "klibbigt" på sensorn men vad jag ville ha sagt var att - börja testa med en stor blåsbälg :)
 
<Medhåll

Jag köpte för någon vecka sen en Mini Quicker Double Action Pump, avsedd för luftmadresser mm. Den har fint tryck är fullkomligt ofarlig för sensorn (filtret) och kostar 39 kr på Statium. Tre blås med spegeln uppfälld i 5 sekunder och det fanns inte ett spår av damm kvar. Hela operationen tog mindre än 5 min med kameran på stativ.
 
Den enklaste och billigaste metoden att rengöra sensorn är ju den med blåsbälg.
Det är bra att ni skriver om era positiva erfarenheter om just detta, trots att det finns hundratals kommentarer om olika metoder här på Fotosidans forum.
Jag känner igen skräcken för det, som nästan gjorde att avstå från att köpa min DSLR (D70) kamera.
Förutsättningen för att det skall fungera är, förståss, att man hanterar sin kamera med försiktighet så att inte fuktighet kommer in som klibbar dammet. Undvika kondens om sensorn kan vara dammig, inte blåsa med tryckluft på burk, inte blåsa med munnen etc.
 
Blåsmetoden fungerar på större objekt, vilket kan vara bra eftersom dessa syns först. För mindre smuts så finns ibland ingen annan möjlighet än mekanisk rengöring (typ eclipse + luddfri duk). En liten partikel som är elektrostatiskt laddad kommer att sitta mycket hårt i förhållande till den kraft som en luftström kan åstadkomma på den. Kom ihåg att på en yta så står luften still. Sedan finns ett grännsskiktsområde där luftens hastighet ökar med avståndet till (chip)ytan. Detta gränsskiktsområde är snarare av storleksorningen millimeter än mikrometer (men beror på hur nära ytan man vågar gå med utblåset naturligtvis). D.v.s., för smults av storleksordningen 1 eller 2 CCD-celler spelar det antagligen ingen roll vad man blåser med, det är vindstilla nära chipytan.
 
Preventiv rengöring?

Jag funderar på hur ofta skall man, egentligen rengöra sensorfiltret.
Jag tänker på att mest damm kommer in i kameran vid objektivbyte, men då är slutaren stängd och spegeln är nedfälld.
Vad jag menar är att man kan blåsa så rent som möjligt vid varje objektivbyte, både gluggens baksida och kameran i avstängt läge (disciplin krävs att inte slarva). När första exponeringen avfyras efter en sådan ”preliminär” rengöring är spegel, slutarridån, mattskivan, glugg och kamerans ”förkammare” ganska rena. Det skulle minimera risken för dammig CCD och förlänga perioden av rengöring av själva sensorn. Hela manövern tar inte så lång tid.
Vore intressant att veta om andras erfarenheter eller synpunkter om detta.
/Fred
 
Tack

Så bra att kunna läsa sig till hur man gör med irriterande fläckar.

Jag har tre fläckar redan när kameran var ny, såg dom dock inte i början, men ju fler himmel-bilder jag har fotat så....

Efter att ha super-kollat alla objektiv-linser x flera - utan att ha hittat fläckarna så letade jag igenom ämnena här - och tada !
Spegel-lås av- avtryckare- blåste med öronblåsan, vid första försöket blåste jag lite för mesigt så fläckarna var kvar men så gjorde jag om proceduren och då försvann dom irriterande fläcktingestarna som förvisso gått att photoshoppa bort men ändå. Ska inte finnas där, nej.

Än en gång, utmärkt sida och forum detta :)

http://web.telia.com/~u31918506/flackar1.jpg
http://web.telia.com/~u31918506/flackar2.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har nu rengjord min 20D med eclipse + pac pad redan 2 gånger och det fungerade utmärkt båda gångerna. Kan bara rekommendera det!
 
Eva Obenius skrev:
Flackar1 är efteråt och tvärtom.
Liknande hade jag på min D70. En svag fläck från början fanns där. Sen vid objektivbyte kom flera, men jag blåste med en Hama bälg typ Cyberphoto och det mesta försvann. En flyttas runt hela tiden, som tyder på att det går faktiskt att blåsa bort den, men i början var jag mer försiktig.
Det finns lite psychologi i det hela. Man är skraj i början, sedan lär man sin kamera och då ser man att med försiktighet kan rengöringen lösas. Det gör tusentals digital systemkameraanvändare också.
/Fred
 
Det finns ju dock, enligt vissa forumtrådar, dom som har problem med att blåsa bort dammet & jag antar att dom har samma problem som oss som stått & svurit över dammiga neg/dia vid skanning eller i mörkrum...

Statisk elektricitet.

För det första så är det viktigt att stå i en dammfri miljö. Om små dammpartiklar (knappt synliga) virvlar omkring i luften & miljön är torr så finns det stor risk för att man har mer damm i kameran efter rengöringen än innan.

Vissa står i badrummet när dom rengör p.g.a. att det oftast är den fuktigaste miljön i hemmet. Vissa höjer t.o.m. luftfuktigheten med en dusch innan men det ska man nog vara försiktig med så att man inte får in fukt i kameran, lagom är alltid bäst.

Har själv aldrig rengjort nån sensor men får väl praktisera det nu när jag köper DSLR & jag håller förmodligen till i badrummet när jag gör det, dock inte efter att nån av tonårssönerna tagit en 2-timmarsdusch :)

//Larsa
 
JOOO skrev:
Har gått o dragit mig länge för att göra rent sensorn men igår fick jag tummen ur och gjorde det.


Påpasslig tråd, jag gjorde också ren min sensor igår. Efter att länge "klarat" mig på större bländare, tog jag mod till mig och gjorde det :) Det var ju inga problem alls, och resultatet blev slående. Mårdhårspensel och tryckluft gjorde susen! Nu kan även jag köra på bländare 22 och mindre... :)

//Glenn
 
Re: Re: Rengjorde min sensor...

Glenn Bark skrev:
Påpasslig tråd, jag gjorde också ren min sensor igår. Efter att länge "klarat" mig på större bländare, tog jag mod till mig och gjorde det :) Det var ju inga problem alls, och resultatet blev slående. Mårdhårspensel och tryckluft gjorde susen! Nu kan även jag köra på bländare 22 och mindre... :)

//Glenn
Det blir mitt nästa försök, med pensel. Man påstår att nylonpensel är bäst. Den laddas bra med tryckluft (blåsa).
Var har du köpt din? Vilket märke? Vilka dimensioner? Har du tvättat den innan rengöringen?
All erfarenhet är intressant här.
/Fred
 
Re: Re: Re: Rengjorde min sensor...

Fred H skrev:
Det blir mitt nästa försök, med pensel. Man påstår att nylonpensel är bäst. Den laddas bra med tryckluft (blåsa).
Var har du köpt din? Vilket märke? Vilka dimensioner? Har du tvättat den innan rengöringen?
All erfarenhet är intressant här.
/Fred

Hej Fredrik (och alla andra dammsamlare ;-)

jag fick en massa nyttig information på dessa båda trådar, plus den länk Christer la in ovan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37250&highlight=sensorbrush

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30651&highlight=sensorbrush

Jag köpte en mårdhårspensel (strl 8 tror jag) på en konstnärsaffär här i stan. Sen tvättade jag den med diskmedel, 3 ggr (skölj den noga!). Därefter torkade jag den med hårtorken och körde igång. Det gick utmärkt! Efter att ha testat en första gång nu, så har jag lärt mig att det är bättre med en pensel som är rak i toppen och inte spetsig (jag fick klippa ner min lite). Låt säga en pensel som är 15-20mm bred och rak och fluffig i toppen. Spreja med tryckluft (köpte min hos Scandinavian), men testa först att det inte sprutar ut en massa gas i fast form från burken. Jag testsprejade mot badrumsspegeln bara för att se att det inte kom ut något skit, som sedan skulle ha satt sig i penseln. Jag upplevde inte min pensel som "jättestatisk", men den funkade. Det finns säkert bättre.

Kolla trådarna och lycka till!

Mvh Glenn
 
Re: Re: Re: Re: Rengjorde min sensor...

Glenn Bark skrev:
Hej Fredrik (och alla andra dammsamlare ;-)

jag fick en massa nyttig information på dessa båda trådar, plus den länk Christer la in ovan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37250&highlight=sensorbrush

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30651&highlight=sensorbrush

Jag köpte en mårdhårspensel (strl 8 tror jag) på en konstnärsaffär här i stan. Sen tvättade jag den med diskmedel, 3 ggr (skölj den noga!). Därefter torkade jag den med hårtorken och körde igång. Det gick utmärkt! Efter att ha testat en första gång nu, så har jag lärt mig att det är bättre med en pensel som är rak i toppen och inte spetsig (jag fick klippa ner min lite). Låt säga en pensel som är 15-20mm bred och rak och fluffig i toppen. Spreja med tryckluft (köpte min hos Scandinavian), men testa först att det inte sprutar ut en massa gas i fast form från burken. Jag testsprejade mot badrumsspegeln bara för att se att det inte kom ut något skit, som sedan skulle ha satt sig i penseln. Jag upplevde inte min pensel som "jättestatisk", men den funkade. Det finns säkert bättre.

Kolla trådarna och lycka till!

Mvh Glenn

Tackar för tipsen.
Ja, jag har läst allt på de länkarna och litet till. Har haft egna inslag också.
Problemet är praktisk erfarenhet. Jag var inne på en färgaffärs konstnäravdelning, här i stan och hittade märkespenslar som flera rekommenderar. Priset ligger kring 70-90:- men jag tyckte de var inte tillräckligt ”fluffiga” eller mjuka. GubbDagiset (C-O) också har några liknade. Jag har svårt att bedöma, faktiskt vad är ”tillräckligt mjukt”?
Du sa 15-20 mm i toppen. Är det inte för brett? Penslar man sensorn i korta leden (upp/ned i förhållande till kameran)? Jag tror att det går att blåsa även med gummiblåsan i syftet att ladda upp penseln.
Jag tror att problemet är inte så stort som man tror, tills man provar först. Och, det skall jag definitivt göra när det blir dags. Men, det känns tryggt att läsa andras erfarenheter. Samtidigt är det roligt att själv skriva om sina egna.
/Fred
 
Re: Re: Re: Re: Re: Rengjorde min sensor...

Fred H skrev:
Du sa 15-20 mm i toppen. Är det inte för brett? Penslar man sensorn i korta leden (upp/ned i förhållande till kameran)? Jag tror att det går att blåsa även med gummiblåsan i syftet att ladda upp penseln.
/Fred

Ok, jag kanske tog i med 15-20mm :) Men 10-15mms bredd hade jag velat ha ändå. Jag drog penseln längs långa sidan av sensorn, två drag för hela sensorn där jag vände penseln mellan dragen.

"Drömpenseln" borde vara en rejält statisk platt pensel, med rak topp och ca 10-15mm bred. Stråna borde vara ca 20mm långa och mjuka (fluffiga). Djurhår eller syntet, det vette tusen vilket som är bäst. Sen drar man på med tryckluften :)


Det kanske funkar att blåsa upp penseln med en gummiblåsa, men jag skulle tro att man får trycka på rätt bra då :) Med en tryckluftsburk är det ju betydligt bättre drag så att säga...

Dags för lunch//Glenn :)
 
dapa skrev:
Någon som provat Clas Ohlsons syntetpensel (26-943)?
Just det. Oerfaren som jag är har ingen uppfattning om hur mjuka penslarna skall vara och om Clas Ohlsons penslar är tillräckligt mjuka.
Hittills har jag använt Hama blåsbälg (Cyberphoto) med framgång.
Det finns säkert många här som väntar på ett svar om CO penslar.
/Fred
 
blåsbälg till luftmadrasser

Är det jag har använt funkar klockrent finns inget problem alls med det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.