Gravanders
Aktiv medlem
Tack anny! Om jag bara visste hur man får isär linspaketet så skulle jag göra precis som i instruktionen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag ringde Nikon Solna för ett år sedan i ett ärende ang kalibrering.
Jag fick då en förklaring till varför man inte personligen kan lämna in hos dem.
Den löd : Teknikerna får så mycket frågor av kunderna att de inte hinner med sitt
arbete med att serva produkterna.
Jaha...men ni har ju en reception där man kan dumpa grejorna...ingen tekniker behöver bli involverad i inlämningsskedet.
Jo...men nu är det som det är , blev svaret.
Däremot var damen jag pratade med extremt serviceminded och skickade mig ett antal länkar som beskrev hur jag skulle gå tillväga för att själv lösa problemet. Eloge!
Dessutom pratade hon med en tekniker som förklarade problemet medans jag väntade kvar i luren!? Läs: Teknikerna får så mycket frågor.....
Tänk hur mycket pengar och tid som kan sparas om kunderna själva kan leverera sin utr direkt till Nikon.
Jag får inte ihop det.
Jag tar med kameran till Fotomässan i Älvsjö varje år. Där får man den rengjord och justerad mot det objektiv som råkar sitta på samma dag.
Gammal tråd som jag startade. Vad gäller numera för service av objektiv? Finns alternativa verkstäder för Nikonobjektiv i Sthlmsområdet. Sensorrengöring sysslar ju många med men montera isär objektiv har ju bara Nikon själva gjort. Och numera skickar de väl i väg detta utomlands (utom möjligen för NPS) har jag hört, med risk för månadslånga reparationstider. Någon som vet?
Mycket konstigt att det inte finns partners i Stockholm. I Schweiz finns det flera certificerade. Den jag brukar gå till kan man boka tid hos och få det mesta fixat medans man väntar. "Ska du inte testa detta 'coolt Nikon objektiv' en timme?" brukar dom säga, så går man en liten fotorunda. Sist fick jag testa ett 600f4, vilket var lite otympligt för en fotovandring, men grymt objektiv.
Och vad menas med "det mesta"?
Hej, när jag kontrollerade alldeles nyss räknades bara följande kamerahus som berättigade till NPS (om man har TVÅ):
D5, D4s, D850, D810, D750, D500, Z 7, Z 6
Frippe
Ok SORRY, såg datumet först nu, men det kanske ändå kan vara värt att veta att Nikon numera bara verkar räkna de allra mest moderna husen och likaså de dyraste objektiven till NPS.
Se denna länk:
https://www.nikon.se/sv_SE/pro/npsn...sv_SE/taggable_content/data/nps-npu/about-nps
Tilläggas kan att jag förra året skickade två dyra objektiv för kontroll resp lagning inför en försäljning.
Det ena kom separat med Schenker med Nikons fraktkostnad när det andra väntade cirka fyra veckor på en liten reservdel, eller gissar att det var den, nämligen Af-Mf-omkopplaren på sidan av objektivet. Även frakt nummer två betalade Nikon, men vet inte om det alltid är så att man bara behöver skicka och betala dit.
Frippe