Annons

Rengöring, dock ej av sensorn. Hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
I min Canon 5D har jag fått in dammpartiklar och något som liknar ett strå. Dock tror jag inte att de sitter på sensorn, utan de syns bara genom sökaren.

Var är det då dessa dammpartiklar sitter? Hur rengör man dessa delar i kameran? Vad är det jag ska söka på för att hitta något tidigare inlägg om detta?

Tacksam för mer info.

De sitter troligtvis på mattskivan. Om du tar bort objektivet utan att fälla upp spegeln så sitter den i "taket". Den är inte så känslig, du kan torka den lite försiktigt med t.ex. en mikrofiberputsduk om det inte hjälper att blåsa med gummituta.

OK, jag förstår. Mattskivan är alltså den delen som är vi och där man ser fokuspunkterna när spegeln är nerfälld?

Men borde man inte kunna ser dammpartikelarna med ögat? Just nu tycker jag att allt ser rent ut.

Är du helt säker på att mattskivan INTE är så känslig? Jag vill verkligen vara säker på att inte riskera att repa något...

Jag instämmer i att partiklarna troligen sitter på mattskivan -som dock är ganska känslig vill jag påpeka. Försök att blåsa rent med en bälg -peta inte, och om du gör det så gör det mycket försiktigt.

Att du inte ser dem när du tittar direkt på mattskivan (vilket jag antar är vad du menade) antar jag beror på att de är aningen förstorade när man tittar genom sökaren.

/Daniel -vars 5D fått damm BAKOM sensorn...

Goldfish skrev:
Är du helt säker på att mattskivan INTE är så känslig? Jag vill verkligen vara säker på att inte riskera att repa något...

Ja, alltså den är inte helt okänslig, så försiktig bör man vara, och blåsa med gummituta räcker oftast, men jag har torkat min lite försiktigt med microfiberduk vid ett par tillfällen och det har inte hänt något.

Jag kikade på mattskivan igår och så de där små kornen + något som liknar en kort tråd.

Jag får dock inte bort dem genom att blåsa med min Hama-bälg. Jag börjar nästan tro att dammet sitter under mattskivan. Kan det göra det? Om ja, vad göra man då?

Jag har iofs inte torkat med en microfiberduk än, men det känns även som om man skulle vilja ha något penselliknande som man kan dra av mattskivan med.

När jag senare gjorde lite tester så såg jag att nu har jag en del damm även på sensorn, men det får bli ett senare projekt. Mattskivan vill jag ha ren först.

Goldfish skrev:
Jag kikade på mattskivan igår och så de där små kornen + något som liknar en kort tråd.

Jag får dock inte bort dem genom att blåsa med min Hama-bälg. Jag börjar nästan tro att dammet sitter under mattskivan. Kan det göra det? Om ja, vad göra man då?

Jag har iofs inte torkat med en microfiberduk än, men det känns även som om man skulle vilja ha något penselliknande som man kan dra av mattskivan med.

När jag senare gjorde lite tester så såg jag att nu har jag en del damm även på sensorn, men det får bli ett senare projekt. Mattskivan vill jag ha ren först.

Det kan vara så att de sitter på ovansidan av mattskivan. Nu vet jag inte hur det är på Canon, men på min Nikon sitter den fast med en klämma. Jag har dock inte vågat ta ut min, men eftersom den är utbytbar borde det ju gå...

Innan du ger dig på sådant så kan det vara bra att tänka på att damm på (under/över) mattskivan enbart påverkar vad du ser i sökaren. De kan alltså inte på något sätt påverka bilden, utan är mest ett litet irritationsmoment.

Men pröva du med en borste eller microfiberduk först innan du funderar på om du ska våga plocka bort mattskivan eller lära dig leva med problemet.

Makten skrev:
Han menar nog på ovansidan av mattskivan, vilket troligen är det du har också.

Nej se det menade jag inte alls:p
Jag menade bakom AA-filtret och tekniskt sätt så blir det väl på sensorn men jag sammanfattade det till bakom sensorn.
Det visade sig när jag besökte verkstaden idag att det är just denna typ av damm som går på garantin -ingen annan. Lite ogint av Canon kan tyckas eftersom Nikon rengör kamerorna gratis medan man väntar...

Kan nu rapportera hur det kan gå när man får för sig att ta ut mattskivan för att putsa den med mikrofiberduk. I alla fall när det gäller K10D

Jag upptäckte tidigare i dag att det var några otroligt irriterande dammkorn som syntes i sökaren, och eftersom jag är så brutalt anal så tog jag detta på största möjliga allvar.

Började med att blåsa på spegeln och mattskivan med revaxör-pluppen, visst, det mesta föll av, men självklart satt det grövsta kornet kvar. Tänkte att revaxören inte räckte, så jag tog fram en liten tops, petade lite där jag visste att kornet borde sitta, ingenting.
Kom fram till att kornet måste sitta på andra sidan mattskivan. Självklart....

Efter lite surfande så fann jag att det var mycket enkelt att få lös mattskivan, det var bara att dra undan en liten medallflärp med nageln, vips så öppnades en metallram runtom mattskivan. Jag kunde nu ta bort mattskivan med en pincett, "yes!" tänkte jag, här ska det putsas...
Tog fram den finaste mikrofiberduken jag hade och putsade försiktigt, satte tillbaka mattskivan, blev det bättre? Nja, det tidigare dammkornet var förvisso borta nu, men på köpet fick jag ca 5 nya, fast mindre...yay....

Putsade några gånger till och började ångra att jag ens kom på tanken att leka med mattskivan. Så nu sitter jag här...är inte riktigt hundra på om det blev bättre eller sämre, man blir ju lite blind efter ett tag och minns inte hur det såg ut innan "såg mönstret på mattskivan ut sådär förut", "var det såhär kornigt". Troligtvis blev det en ynka pyttebit bättre...eller sämre...

Så efter några irriterande minuters pillrande och svärande så har jag kommit fram till att jag nog skulle ha skitit i att leka med mattskivan och fotat i stället. Nästa gång det blir problem så får fan någon liten verkstad fixa detta åt mig, eller om jag har skaffat riktigt rengöringskit... hmmmm....

Själv anväder jag extrapenseln som följde med mitt VisibleDust 1,6x kit för rengöring av spegel och mattskiva, det funkar kanon, man laddar den först som man gör med sensorpenseln, dammet sugs in i penseln direkt.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar